Upprätade kotor?

Mia_R

Trådstartare
Lilleman fick ju inte världens bästa start här i livet med ett par veckor på Ultuna där han även fick rupturer på tåsträckaren båda fram. :p Tydligen inte allt för ovanligt på förtidigt födda föl vad jag förstår av veterinärerna. De fick ta det lugnt med utevistelsen i början den första tiden.

Han är nu ute och röjer i hagen nu med de andra fölen, men jag tycker han är väldigt upprätad i kotorna fram. Finns det chans att det kan rätta till sig trots allt av sig själv eller går det att göra något?

Kontakta en riktigt duktig hovslagare om du har möjlighet. Ofta tycker jag att det blir bättre efter hand utan någon annan hjälp än tiden, men det är svårt att råda utan att sett den i rörelse.

Lill / Stall Nöbbeled

Vi har redan haft hovis ute för ett par veckor sedan och han ska komma igen och se över fossingarna på honom just med anledning av det här. Jag hoppas ju att det ska rätta till sig med lite busanden i hagen och de andra fölen.

Oftast gör det ju faktiskt det även om vi uppfödare är oroliga :smirk:

Lill / Stall Nöbbeled

mitt föl, idag 8 dagar gammalt, är tvärtom, lite skev i sina bakkotor, han har så långa kotor, så han trampar igenom mest när han blir trött. Han går på baksidan av hoven och ballarna, medan tån pekar uppåt. :eek:
jag trodde det skulle räta ut sig, men nu vet jag inte, ska ringa hovslagaren imorgon...någon som har liknande problem? Han har inga problem att springa och busa, och då är det inteså illa heller, mest när han står still och sätter tyngden på det benet!

Om hovarna har samma vinkel som kotorna (se på framsidan av hov o kota) så är det nog ingen fara. (alltså, bara det inte är bockhovar på gång...)
Mitt första föl stod väldigt rakt upp på sina kotor när hon var liten och hon har alldeles normala väldigt bra vinklar som vuxen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka