Uppräta kotor fram på unghäst

HannaPP

Trådstartare
Hej!
Mina unghästar har gått på bete i snart 2 veckor, 1 åringen har fullkomligt exploderat i att växa, han är nu ganska upprät i framkotorna, lite degig på insidan senorna och rör sig ganska stelt fram. Så jag lät honom stå inne idag + i morgon sedan får han gå i liten hage i några veckor så han inte blir "urkalkad" i benen.

NI som varit med om detta, ska man vara mer försiktig med maten eller ska man fodra på i med han är inne i en kraftig växtperiod, eller går det för fort nu?

Mvh Hanna
 
Sv: Uppräta kotor fram på unghäst

Om jag inte minns fel såå gav jag min unghäst fiskleverolja när den blev för upprätad i kotorna ,men det var nog mer vintertid Ad vitaminer /rakitis ..
Ring vetrinären och fråga men jag skulle låtit min häst gå kvar på betet ...
 
Sv: Uppräta kotor fram på unghäst

Jag skulle nog begränsa maten på och framför allt se till att den får vila mycket. Håll även extra koll på hovarna så inga förändringar inträffar där.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 743
Senast: MaRomer
·
Hästvård Unghästen skickades på bete ihop i slutet på april. Där går han med en annan 1 åring. I juni verkas han av veterinär och det upptäckts...
Svar
6
· Visningar
1 771
Senast: MaRomer
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp