Uppmärksamhetskrävande barn

Mustasukka

Trådstartare
Jag vänder mig till er kloka människor med mitt problem.

Det är så att det är jättejobbigt att ha folk hemma eller hitta på nånting med fler när min 5-åring är med.
Han vill att man ska titta och lyssna på honom hela tiden.

Idag har vi varit på Kolmården med lillsonens farmor, faster och pappa.
Jag fick inte många ord växlade med någon annan än min 5-åring.
Och det var inte särskilt viktiga saker han hade att säga.
Det kunde vara
-Mamma titta en kamel.
-Ja, titta. Vad stor den är.
-Mamma titta där är en till kamel.
-Ja, jag ser. Det är många kameler.
-Mamma där står en till.

Så där var det hela dagen.
Sa till honom flera ggr att nu höll jag och M på att prata så du får vänta på din tur.
Lillebrors farmor försökte flera ggr att uppmärksamma honom, och jag såg och hörde honom.
Men han får aldrig nog av uppmärksamhet.

Vad ska jag göra?
När ska han lära sig att inte ta sååå stor plats?
Jag är inte så sugen på att åka iväg på nåt mer när det blir så här.
Har försökt förklara att alla måste få prata och att han inte kan prata precis hela tiden.
Jag ska inte, säger han bara.
Och så blir det så ändå.
 
Sv: Uppmärksamhetskrävande barn

Hej du.
Jag vet att det kan vara jättejobbigt! Min pojke har varit likadan i perioder under uppväxten och han har dessutom svårt att ta tillsägelser och kritik, han blir jätteledsen och kränkt då!
Min lösning har varit att ge honom mycket egen tid med mig under hans känsliga perioder, stunder då det bara är han och jag och inget annat får störa oss. Sen har jag låtit honom få sina hysteriska utbrott över att inte alltid vara i centrum, bara bitit ihop och struntat i var det hänt... släktträffar, utflykter, semestrar... spelar ingen roll. Jag förklarar att även andra måste få sin tid och så får han bli hysterisk ett tag, det är jättejobbigt, men jag lovar... det blir bättre! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Amha
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Mirtai
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp