Upplets hjalp

Corminta

Trådstartare
Har klickat in hunden pa hastskor och haft med honom och atrapp nar vi letat tappskor I hagarna.
Idag slog han till rejalt och hittade samt markerade skon vi letade efter utan att jag ens visat atrappen innan!
Nu till att fa ut honom langre ifran mig.
Hittils har det mest varit att leta I snon med mig = 10 meter stuket.
Jag har fosokt fa ut honom att leta efter sin leksak om han tappar bort sig I lekar vilket ar svart.

Hur gar ni som tranar upplet till for att fa ut hunden?
Hur befaster ni bast att den gar ut aven om den slar tomt?

Vi ar bada oerfarna och detta ar mest pa skoj samt ovning for framtida traning.
Hunden ska inte apportera skon utan markerar eftersom det ofta sitter som (och hans apport ar urusel...)

Tack for hjalp!

Sv: Upplets hjalp

Ett vanligt sätt för att få hunden att förstå att det finns något "där ute" som den ska leta efter är att använda sig av synretning. Det betyder att du platsar hunden (eller någon håller i den) och du visar hunden att du har en leksak eller whatever och sedan går ut från hunden medan den tittar på dig, jonglerar lite med föremålet och sedan går tillbaka. Hunden kommer nu med största sannolikhet vilja gå ut och hitta det roliga, när du släpper den säger du ditt kommando.

Så lärde jag in uppletande på min tik, som hade ett riktigt bra sådant. När du gjort detta x-antal gånger kommer hundne relatera ditt kommando till att leta saker.

Gar du tillbaka till hunden innan den skickas?
Ar det samma ide nar man kastar objektet eller blir det annorlunda? (Hunden ar platsad tills dess objektet ligger och jag far ogonkontakt innan skicket)

Det ar sa jakla svart att trana sant har nar det ligger en halvmeter sno. Skon forsvinner pa en gang. Har hant att jag slappt skon, tittat pa hunden utan att flytta mig och sedan inte kan hitta den igen. Fruktansvart irriterande med tanke pa att poangen ar att det ska vara mindre skor I hagarna.

Ja jag går tillbaka till hunden och ger ett kommando av något slag. Inom uppletandet så visar du ju med handen var hunden ska gå samt har ett röstkommando, inom jaktträningen när hunden ska söka av stora områden har du kommando på visselpipa t.ex. Kräver du inte en viss metodik av hunden skulle jag nog bara säga "leta" eller "sök" eller "hitta sko" eller whatever och strunta i HUR hunden söker.

Det är väldigt lätt för hunden att se var saken ligger om du kastar den, den kommer ihåg var den hamnade och springer rätt ut och hämtar in den, det är ju inte riktigt det du vill, utan du vill ju att hunden ska slå på näsan och inte ögonen. Alltså skulle jag hellre gå ut och tappa den på lämpligt ställe så hunden inte ser exakt var den ligger.

Förlåt för lite svammel men jag är väldigt trött i huvudet :p.

Makes sense. Nu har jag "tappat" den och hittat den nasta runda / gatt tillbaka och skickat hunden fore.

Jag kommer inte krava sadan meter precision som I bruksets upplet, ingen domare. Daremot skulle jag vilja ha en noggrann och genomgaende sok rutin. Skulle aven behova ha in sapass dirigering att jag kan skicka tillbaka / specifiera dar han missat tex. Jag har viss dirigering pa honom, ska bara fa det viktigt nog att han tar det precist men det handlar ju mer om att fa upp beloningen.

Ar radd att han gar for mycket pa synen om skon ar fargglad men ett balsnore borde jag nog knyta fast I den, ev knyta fast den I staketet nar vi tranar pa djupet.

Ganska kul att ha nagot "riktigt" att jobba med jamfort med den vanliga traningen.

Det blir nog jättebra! Isåfall är det kanske inte helt dåligt att lära honom att pekar du rakt ut så går du rakt ut. Vissa jobbar med korridorer där, jag lärde in det på min hund genom att under en tid alltid lägga ut en leksak precis rakt fram så att hunden litar på att det alltid ligger något rakt fram.

Om du haller i skon ar fragan om hunden hittar din lukt ... eller gar pa skon. Miss Mandy har inga problem att hitta saker jag tagit i, men det behovs lite extra traning for att fa henne att forsta nar det ar andra lukter.

Precis. Man måste utesluta alla faktorer som INTE är järnskodoft.

Dvs:

*Sök skor från flera olika hästar
*Be andra människor placera ut skor som du inte har vidrört så att inte din individdoft finns på dem
*Placera ut föremål som du har vidrört men belöna inte att hunden hittar dem - det är skor ni ska söka!
*Tänk på att om du målar skor så kommer färglukten troligen vara det hunden går på, inte doften av skon
*Dofter fungerar olika i olika väderförhållanden och temperaturer.
*Metall reagerar på temperaturförändringar och miljö, så testa att söka skor som varit utsatta för det som de kan råka utsättas för på hästhoven. Ammoniakbäddar, kyla osv.
*Fabriksnya skor doftar klart annorlunda än använda skor.
*Träna även på nedgrävda skor, det händer ju att de sitter fast under lera osv.

Vid inlärning av sökmönster så är det bättre att låta hunden använda sitt naturliga mönster än att styra i allt för hög grad. Om hunden vet vad den ska göra så kommer den att söka effektivt och betydligt snabbare på egen hand än om du ska dirigera runt den. Att skicka hunden på tomma sök kommer sent i utbildningen.

Dirigering tränas förslagsvis in i rumssök, där har du hög kontroll över omgivningen och det blir effektivare träningstid än att paddla sig ut i skogen för ett fåtal belöningar. Fler belöningstillfällen = effektivare inlärning.

Att söka är ett annat beteende än att hitta och markera. Var noga med att belöna även sökarbetet ibland, för att bibehålla hög kvalitet. Om man bara belönar fynd och markering ökar risken för blindmarkeringar.

Helt klart viktigt att han soker skor och inte mig men det kanns som ett senare steg sas.
De skor vi anvant som atrapper har varit anvanda, nagra hyfsat frascha nagra aldre.
Jag har ju hanterat alla de skor vi tranat med men han tvekade inte ens pa den vi hittade haromdan och den var ju ett par timmar gammal tappsko. Eftersom det finns sa manga variabler (olika hastar luktar olika, badden, som, sulor, olikla produkter som anvands I hovarna, hur lange de legat, vad for slags hage etc etc) att jag nu mest uppmuntrar all interaction med skor.
Dirigeringen har jag mest tankt som en slutprodukt om det ar nagot omrade jag tycker behover kollas lite extra.

Det ar sa mycket som spelar in att jag har svart att se hur slutprodukten kommer se ut och vad jag kommer behova jobba med pa vagen. Vi kor det mest som en kul grej och for att fa lite extra tanke verkstad for oss bada. Han har varit sa nere med all annan traning det sista och att leta saker I snon med matte ar roligt. Tror det hjalper lite ocksa att jag inte star I ett horn och ar trakig utan aktivt letar sjalv. Hundtraningen blir som en biprodukt vi kan syssla med medans vi hittar de dar forbaskade skorna. I mina drommars varld kan jag sedan sta och vanta medans han hittar dem at mig men det ar lang vag dit.

Just nu ar det mest att fa ut hunden pa djupet lite mer eftersom han stannar valdigt nara.
Ska prova med leksaker och en typ av korridor men aven att plantera ut skor vid ett tidigare tillfalle.

(Folk tycker jag ar konstig som nastan tycker det ar bra att jag inte kan tavla med min hund. Men jag anser att eftersom jag inte ar radd for att forstora moment till tavling, inte behover oroa mig for championat etc blir oppnare for att testa olika dumma ideer. Vi har provat mycket konstigheter och fifflar med metoder précis hela tiden. Sa lange vi har kul ser jag inte hur det kan vara sarskilt skadligt och forhoppningsvis har jag nagot av en erfarenhetsbas till nasta hund.)

Fast det ar svarare att fa over det till skor om han nu letar efter dig. Forsok fa nagon annan att lagga ut skor (inte samma manniska varje gang alltsa) och tala om var de ligger sa du kan "satta igang" honom aldeles i narheten och fa bra tillfallen till beloning.
Migo's forklaring ar annars excellent och det jag skulle folja om jag var du.:p

Sant, sa sant.
Det ar ett rent gissel nar man ar sjalv med I princip all traning. Har lyckats fa en annan person att lagga spar en gang och kan knappt hitta ngon som kan dedikera 5 min pa att trana halsningar/dorren/moten.
Far betala nagon kanske...

Nar du belonar sokarbetet hur gor du da mer specifikt?
Jag berommer muntligt for ett fint arbete, aven nar det inte ger utdelning (pa vag mot malet I bade spar, specialsok och det har dar det blir jackpot.)

Ger du en rejal belonging? Avbryter arbetet for att tex leka och sedan fortsatter.
Eller mer ger en liten muntlig beloning for att visa att det ar ratt men inte avbryta arbetet?

Vad min K-9 instruktor kompis har lart mig ar att borja sa "smatt" tills hunden forstar och vet vad det handlar om belonar jag direkt och just det soket ar klart ... Sedan kor man flera sok i rad innan man drar ut pa svarighets graden. Alltid se till att hunden kan vara 'successful' och hellre ta lite langre tid i varje moment innan man gar vidare. Han foresprakar att belona med godis for upplet da det ar lattare att "komma tillbaka" till jobbet for hunden efter en godis an efter lek.

Jag har samma problem som dig med att fa hjalp ... vad jag skulle gora ar nog att se till att inte ta i skorna sjalv (kirurg handskar) och att lagga ut skor lite overallt pa ett stalle dar jag gar fram och tillbaka OVERALLT (Miss Mandy sparar annars mig till vad hon ska leta efter:cautious:) och sedan inte leta efter just de skorna forran ett par dagar senare. Da vet jag var de ligger och kan gora det enkelt nog att hunden verkligen hittar och kan forsta vad jag vill.

Det ska jag definitivt gora nar vi har lite mindre sno. Just nu far vi en hog varje dag och drivvindar pa det sa ganska hopplost.

Han var iaf skitfin pa special sok traningen igarkvall (forutom en liten olycka pa en val uppkissad flack medans jag fick instruktioner - inomhus...)

Vi har -35 med windchill idag - igen, och som sagt rejalt med sno och vind - igen.

Det ar roligt att ha hund och jobba utomhus men det har har varit en forjavlig vinter.

Har fatt massor av ideer och tips nu iaf sa ska skissa fram en plan medans jag vantar pa varen - Tack!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 637
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 983
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst