Upplägg för en vecka

Sv: Upplägg för en vecka

Jag satsar mest på dressyren och rider därmed dressyr på ridbana varannan dag. Varannan dag rider jag ut eller hoppar. Oftast tar jag det ganska lugnt med en del små galopper inlagda. Ponnyn är 18 bast nu, så jag vill inte ha ett alltför jobbigt tempo på honom.

Någon gång i veckan får han stå ofta stå, någon gång rider min mamma, och jag gillar också att gå promenader med honom som vila. Det varierar från vecka till vecka.

Det hoppas ungefär en gång i veckan, + ev hopptävling. En gång i veckan brukar jag rida markarbete om det är något speciellt som inte funkar i hoppningen som man kan förbättras på "markarbetesnivå".

Jag försöker få varje vecka att se ut såhär:

2 rena dressyrpass
1 styrkepass, oftast klättring i varierande backar
1 kondispass, intervaller och tempoväxlingar ute i skog och mark
1 hopp-pass
1 lättare uteritt och lite lätt dressyrarbete på äng
1 vilodag

Så här rider vi våra hästar och ponnyer ungefär:

1-2 vilodagar i veckan (kan äv. vara skritt med el. utan ryttare)
1 hoppträning
2-3 dagar dressyr på ridbana el. ridhus
2-3 dagar uteritt (kan vara klättring, kondition el. lugnare-blandat)

Men det varierar från häst till häst med tanke på ålder, kondition osv.
Vid dressyrtävling på helgen blir det fler dressyrpass men vid hopptävling räcker det med ett hoppass. Ibland kan det bli markarbete ist. för dressyr. Det händer att vi tolkar på vintern, tömkör eller longerar (undviker longering). Även körning med rockard har vi provat med framgång på halvblodet. Terränghoppning blir det ca två ggr per år. Funderar oxå på att åka in till travbanan för att galoppträna någon gång.

Med denna träning går hästarna från muskelfattiga till att bli riktiga muskelpaket som orkar väldigt mycket.

Ridningen, och hur/var jag rider är olika från vecka till vecka. Men en ganska vanlig vecka kan nog se ut ungefär så här:

*Dressyr
*Dressyr
*Vila
*Skogen (mkt galopp långa sträckor, klättring lr bara lullar runt. Beror på hur han gått tidigare i veckan, lr vilket humör vi är på:angel:
*Dressyr
*Löshoppning/longering/tämkörning lr bara promenad.
*Vila lr dressyr, beroende på hur hårt vi tränat tidigare i veckan, och hur det har gått när vi har ridit.

Men kan inte säga att detta uplägg är jätte likt en vanlig vecka endå. För vissa veckor rider vi flera dagar dressyr i streck, lr så går det kängre tid mellan dressyrpassen. Men eftersom jag är "dressyrnörd" så blir det oftast mkt dressyrande.

Jag brukar galoppera nedför också även där det är ganska brant. Dock kräver det ju en hyfsat välbalanserad häst. Det har stärkt vår kallblodstravares galopp väldigt bra.

Nirak

Galopp nerför har jag inte testat (sen jag var liten och inte brydde mig om form direkt...:angel: ), men som du säger, har man en stark och välbalanserad häst så kan man ju göra det även i galopp, så länge man har hästen i form (skriver lite tydligare för att alla ska förstå - inte riktat till dig alltså).

Hm. nä. jag menar både uppför och nedför. Men NiraK fick det att låta som hon 6 dagar i veckan red padockarbete fast ute på en äng.

Hm, jag själv rider dressyr mest ute i skog och mark. När jag rider i ridhus så är det mest för att jag vill kolla i speglarna att ställningen och tvärningen är okej när jag gör skolorna o s v. Ridbana eller ridhus använder jag även på en grön häst för att lära den de grundläggande hjälperna.

Tänker inte tjafsa med er om hur man ska rida ute i skogen om man rider "dressyr". Vi har redan konstaterat att jag även rider terräng hoppning och ökade galopper/konditionsarbete utomhus, förrutom det dressyrarbete ni är inne på. Och att jag samtidigt har förmågan att jobba den i en ändamålsenlig balanserad form som bygger och stärker. Så om diskussionen är ämnad att bli en rätt eller fel diskussion så undanbeder jag mig.

Näe, det var inte menat som tjafs heller. Ville bara informera om att även jag oftast rider ute i skog och mark, både dressyr, terränghopp (pyttesmå hinder) och att låta hästen sträcka ut i fyrsprång mellan varven.

2 Dressyrpass
1 ut
1 tömkörning

Hästen är 23 och går i stora hagar

jag gör annorlunda med unghästar - de vill aktiveras lite varje dag
Och det blir individanpassat, och beroende på var fokus ligger, och vad de behöver mer av

Jag har aldrig förstått varför det är skillnad på ridningen beroende vart man befinner sig (skogen eller ridbanan tex)?

Nirak

Jag tycker att det är svårt att träna volter och snett-igenom mm i skogen (har Gudrun-påverkad skog). Jag har en häst som inte kommit så långt i utbildningen, och måste därför rida på bana ibland (egentligen oftare än jag gör enligt min tränare).

Så här rider jag:
pga att vår ridbana är tung och djup vågar jag inte rida där mer än en till två ggr per vecka. Resten blir i skogen. Hästen får vila de dagar när jag har ont om tid, dvs 1-2 dagar per vecka. Rundan som innehåller klättring rider vi 1-2 ggr per vecka (vissa perioder mer andra mindre). Annars är jag en periodare som ibland fokuserar på takten i traven (pålle vill bara springa fort), ibland på galoppfattningar, ibland på intervallträning i galopp.

kl

Jag rider ca 3 dressyrpass i paddocken
Uteritt med klättring 1dag i veckan
Löshoppar/hoppar en dag i veckan
1 dag öv uteritt. Det är idel sten och rötter där jag bor så det är bara skritt som går. Ängarna är knöliga så de är inte heller optimala - tyvärr.

Dock på de vägar som finns att trava och galoppera på brukar vi antingen småbusa lite, eller träna tex fattningar/avbrott och utnyttja den extra framåtbjudning jag får ute.

Nu hoppas jag att jag får tag i någon som kan hoppa min häst lite mer, så då blir hans arbete kanske mer varierat

1. Markarbetspass
2. Dressyrpass
1. Backträning
1. Vilodag
1. Promenad
1. en timmes uteritt

Mitt upplägg:

Jag brukar se till att rida 2-3 gånger dressyr (i ridhus/paddock) och sedan göra någonting annat, ex uteritt m klättring, hoppning, intervallträning, tömkörning, promenad..

Så det brukar bli 5 pass dressyr och 2 pass uteritt eller annat.

Fungerar ganska bra just nu, jag har svårta tt få till någon bra ridning ute eftersom att han är så tittig/busig och han måste jobbas i princip varje dag. Men jag försöker att inte rida mer än 3 pass dressyr i följd.

Så det blir 5-6

Om jag hade haft mer tid att satsa på ridningen och en häst som inte hade de defekter den har hade jag gärna gjort som nyponros beskriver och då lagt in tömkörning som något av passen. Nu blir det så här. Jag rider 5 pass i veckan. Jag rider ofta ut över stock och sten dvs mycket skritt och klättring ganska ofta avslutar jag med 15 min på dressyrbanan. Ca 2 dagar i veckan har jag ridit halvtimmes dressyrpass eller tömkörning. Jag hoppar knappt alls och har inte intervalltränat, sedan hon fick en hålvägg. Jag har hoppat 3 gånger de sista åren, men hon verkar tåla det jobbet så nu ökar jag successivt belastningen. Det roliga är att hästen mognat mentalt och går bättre i dressyren nu mot innan skadan trots den ringa träningen.

Jag tränar dressyr för tränare två gånger i veckan.
Rider ut i skogen två gånger i veckan. Rider då min häst i samma form som på träningarna, gör tempoväxlingar, öppnor, skänkelvikningar, klättrar, intervalltränar osv.
Tömkör eller löshoppar alt. tränar dressyr själv i paddocken en gång i veckan.
Vilar två dagar.
Ser oftast ute såhär:
Måndag: Dressyträning 1 h
Tisdag: Uteritt 1 h
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyrträning 1 h
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt 1 h
Söndag: Tömkörning / uteritt / löshoppning / dressyr i paddocken

/B

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka