Upplägg för en vecka

C

Chagini

Hur lägger ni upp träningen per vecka? Hur ofta rider ni dressyr? Ut? Vila?

Sv: Upplägg för en vecka

När jag var "med häst" red jag "dressyr" 6 dar i veckan. Dock red jag nästan alltid ute i skogen eller på ängar eller liknande.
För mig är det ingen skillnad på att rida "ut" eller rida "dressyr". Jag rider likadant vart jag än rider. Dressyr är inget jag utför enbart på en ridplan eller i ett ridhus

Nirak

Jag har 4 dagars schema.

1 pass består av dressyrträning på ridbana/äng/ridhus what ever eller hoppning på ridbana eller terräng.
1 pass är helt fysinriktat. Intervallträning eller träning, ev. mjölksyrehoppning.
1 pass är skritt på lång tygel i skogen över stock och sten minst 1 timma ev joggning i skogen 30-40 min.
1 pass är helt vila eller skritt för hand.

Jag resonerar som så att för att en häst ska kunna prestera bra i dressyr (eller hoppning för del delen, jag satsar lika mkt på båda för tillfället) måste man träna allsidigt för att alla delar ska bli så starka som möjligt. T ex en simmare ligger ju inte i bassängen hela dagen, utan kondition och styrketränar ju även på land.

Min medrrytarhäst rider jag fem dagar veckan, vilar två.

Tre dressyrpass, oftast två på banan och ett på ängen.
Ett hopppass.
Skogen / galoppträning.

Hon behöver gå ganska mycket dressyr, annars klarar jag inte av henne i skogen eller i hoppningen.

När jag var "med häst" red jag "dressyr" 6 dar i veckan. Dock red jag nästan alltid ute i skogen eller på ängar eller liknande.
För mig är det ingen skillnad på att rida "ut" eller rida "dressyr". Jag rider likadant vart jag än rider. Dressyr är inget jag utför enbart på en ridplan eller i ett ridhus

Nirak

Rider du "dressyr" i klätterbackar också? :D

Ordet "dressyr" kan ju innebära olika saker. Om du pratar om allmän lydnad, lyhördhet och balans/eftergivenhet så är jag med. Men inte sjutton rider man identiskt ute i skog och mark även med dessa komponenter med i bilden. Hur klättrar du, hur hoppar du, hur joggarbetar du?
Med tanke på att hur man än varierar arbetet så är det ändå i stort sett samma av de primära muskelgrupperna hos hästen som arbetar, så är det för mig jätteviktigt att växla om arbetet fördelat på veckan/på rullande schema. man har samma vikt på hästens rygg, ofta samma sadlar, osv.

själv rider jag markarbete/dressyr i paddock/ridhus 3 ggr/vecka, ibland byter jag ut ett av dessa mot tömkörning i paddock/ridhus.
en dag skritta ut och klättra i skogen
en dag konditionsarbete med mkt trav och galoppintervaller blandat med skrittpauser i mjukt backig terräng.
två dagar vila jämnt fördelade emellan arbetet ovan.
Ibland blir det en vilodag istället för två, och då kan det 6:e dagens arbete bestå av endera ett extra skogspass alternativt markarbete i padock/ridhus.

att hästen arbetar i en ändamålsenlig, balanserad och harmonisk arbetsform och är lyhörd och lydig under ryttare är givetvis en självklarhet under samtliga pass.

Senast ändrad:

jag hopptränar 1 dag/vecka
hopptävling 1 gång varannan vecka
dressyrträning 1 dag/vecka
"egen" dressyrträning 1 dag vecka
"ren" kondition, ute, 1 dag/vecka
rider ut 2-3 dagar vecka, lösgörande arbete, klättring osv.

När jag rider ut är målet att hon ska gå på tygeln o arbeta rätt under hela ridturen (exl fram/avskritt).
vilar gör hon 1-2 dagar/vecka. Vila kan innebära skritt på lång tygel i skogen ibland.

Jag brukar göra ungefär såhär:D (har dock inget fast schema:p )

¤ 3-4 dagar i veckan tränar jag dressyr, i skogen eller på någon äng(har ingen ridbana):bump:

¤ Ungefär 2 dagar i veckan skrittar jag ut en tur på långa tyglar och kanske lägger in någon härlig galopp:love:

¤ Ungefär 1 dag i veckan(kan hända att denna ryker nån gång ibland:angel: ) går jag en promenad med pållan, leker med henne i hagen eller bara ryktar:bow:

¤ Minst en dag i veckan har pållan ledigt, och hon får alltid ledigt efter ett hårt dressyrpass eller liknande:p

Senast ändrad av en moderator:

Tror det finns en likadan tråd:confused:

Jag rider dressyr 2 ibland 3 ggr/vecka.

Klättrar, samt galopptränar mer intensivt, dvs hårt pass, 1 dag/vecka.

I perioder hopptränar 1 dag/vecka.

Rider ut och skrittklättrar lite, hoppar naturhinder, galopptränar, dvs allsidigt gympapass 2-3 dagar/vecka.

1 dag ledigt. Aldrig ledigt efter hårt pass utan då lättare arbete.

Följer i stort sett alltid detta mönster men som synes kan det vissa veckor bli ngt dressyrpass mer och mindre av annat, osv.

I perioder tränas hästen på galoppbanan dessutom, någon dag, då och då.

Såär brukar det se ut för mig mer eller mindre:

dag 1: rida ut
dag 2: vilodag
dag 3: dressyr
dag 4: dressyr
dag 5: rida ut
dag 6: dressyr
dag 7: dressyr med bommar

Jag rider dressyr ca. 5-6 dagar i veckan, en dag vilar hon och ibland så longerar jag henne en dag. Dressyr för mig just nu är på ridbana/i ridhus, när det är bättre underlag i skogen så brukar jag även rida där ett par gånger i veckan.

inte sjutton rider man identiskt ute i skog och mark även med dessa komponenter med i bilden.

Varför inte?

Ja jag rider "dressyr" efter min förmåga överallt. Uppför och nedför och rakt ut i skogen, efter vägar osv.
Jag rider ungefär på LAnivå. Övar tex. serpentiner runt träden i skogen, byten på en skogsväg, öppnor och slutor efter vägkanten. Brukar träna på att hitta bra linjer på ängar osv.

Jag har aldrig förstått varför det är skillnad på ridningen beroende vart man befinner sig (skogen eller ridbanan tex)?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Nedförsbackar i skritt är ypperliga att träna undertramp i. Men du menade kanske bara uppför.

Jag brukar galoppera nedför också även där det är ganska brant. Dock kräver det ju en hyfsat välbalanserad häst. Det har stärkt vår kallblodstravares galopp väldigt bra.

Nirak

Nedförsbackar i skritt är ypperliga att träna undertramp i. Men du menade kanske bara uppför.

Hm. nä. jag menar både uppför och nedför. Men NiraK fick det att låta som hon 6 dagar i veckan red padockarbete fast ute på en äng.

Varför inte?

Ja jag rider "dressyr" efter min förmåga överallt. Uppför och nedför och rakt ut i skogen, efter vägar osv.
Jag rider ungefär på LAnivå. Övar tex. serpentiner runt träden i skogen, byten på en skogsväg, öppnor och slutor efter vägkanten. Brukar träna på att hitta bra linjer på ängar osv.

Jag har aldrig förstått varför det är skillnad på ridningen beroende vart man befinner sig (skogen eller ridbanan tex)?

Nirak

jaja, det var väl mest din formulering i första inlägget som fick mig att reagera. Lite som att folk inte fattar att man ska rida i balans och koordinerat även ute. :D

så nej - med din omformulering och förtydligande så är det ingen skillnad på ridningen ute eller inne. Om du anser att även konditionsarbete med långa ökade galopper, hoppning över terränghinder osv, är dressyr. Vi jobbar på samma nivå som du.

Om du anser att även konditionsarbete med långa ökade galopper, hoppning över terränghinder osv, är dressyr

Nej det gör jag inte. Måste du alltid försöka idiotförklara mig varje gång? Verkar som att du har ett behov av det,
Jag rider inte ökade galopper (mer än korta sträckor, hoppar aldrig. Eller har förresten hoppat en gång på tio år så det räknas nog inte. Du kan väl skita i hur jag rider så får du rida ditt "padockarbete" om du vill? Det är helt okej för mig

Nirak

Vad är "padock-arbete"?

Nirak

dressyr utan hoppning, klättring, ökade galopper och användning av skogens fördelar.

jag idiot förklarar dig väl inte? om ngt tolkade jag DIG som att du idiotförklarade att folk tycker det är vissa skillnader mellan ute och inne.

Jag rider dressyr max 3 dagar i veckan. Beror på lite hur det är med tävlingar, och övriga träningar. Brukar dock ofta bli 2 ggr.

Hoppar, konditionstränar (eller försöker :angel: ). lullar runt i skogen eller bara skrittar övriga dagar. Ibland får hon vila helt en dag, men jag försöker undvika det.
Min häst är ju av den bestämda åsikten att hon inte ska gå i padock för mycket, så det är mest pga henne som det inte blir så mycket dressyrarbete :D

Orkar inte med att du hugger mig direkt jag skriver nåt.. det är ju snarare en regel än ett undantag. Men ja då säger vi väl så då förlåt att jag frågade vad padockridning var. Det var en uppriktig fråga. Man kan inte veta allt, det var ett begrepp jag aldrig hört.

Nirak

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka