Sv: Upplägg av ridpass
Jag brukar ha ett mål för dagen om vilket område jag ska träna (mest i syftet att inte bli överpetig utan försöka koncentrera mig på en sak i taget, brukar bli bäst resultat i längden då) sen brukar jag få justera lite i passet om det känns som att det inte funkar.
Nu är min häst (och jag kanske?
) lite speciell, så ibland kan vi behöva jobba mycket eller enbart i skritt. Inte varje pass för då blir han så less, men åtminstone någon gång i veckan.
För att lära honom att det faktiskt går att skritta också.
Men annars kan det bli ca 10 minuters framskrittning/arbete för hand för att förbereda hästen lite, skritt 5-10 minuter uppsuttet, trav 10-15 minuter med ett par övergångar däremellan så det blir sällan trav nonstop. Ofta lägger jag in lite övningar med koner eller dylikt så blir det lättare att få en struktur i ridningen.
En övning t ex kan vara att ställa två st koner bredvid varandra i mitten av ridbanan med ca en och en halv meter emellan. Och sen två andra koner lite längre bort så man kan rida serpentiner med konerna i mitten av bågarna. Då kan jag lära hästen att hålla balansen och följa min tänkta väg, genom att ibland bara rida runt på en volt, ibland göra halt eller en tydlig halvhalt mellan konerna, ibland rida som en åtta och ta sig runt båda passager, ibland rida en mindre volt och ändå hålla balansen och formningen och komma tillbaka mellan konerna, ibland hålla hästen lite böjd och rida nästan som öppna fram till konen och därefter följa framdelens riktning in i en volt osv.
Älskar koner, de ger mig lite mer struktur och ger min häst en break när jag inte kan lägga all fokus på den utan måste koncentrera mig på vart jag rider!
Sen efter traven så antingen slutar jag rida direkt och hoppar av, skrittar från marken en stund som avskrittning (i samband med att man plockar undan grejer), enstaka gånger när det är ljust och inte för halt tar jag en promenad eller rider ut en kort sväng. Eller så skrittjobbar jag efter traven för att hästen ska vänja sig vid det. Pållen gillar som sagt inte skritt. Galoppen har vi inte kommit till ännu, vill befästa grunderna i skritt och trav först.