Uppklassningspoäng WRAS

Tender

Trådstartare
hur gör man egentligen med klasserna w&t i D nivå? räknas det? det är ju trots allt D?!?
hittar inget svar i regelboken...:confused:

Sv: Uppklassningspoäng WRAS

hur gör man egentligen med klasserna w&t i D nivå? räknas det? det är ju trots allt D?!?
hittar inget svar i regelboken...:confused:

Det är ingen riktig D-klass eftersom det saknas galopp, alltså inga uppklassningspoäng.

ok, men då är det ju lite knasigt att kalla det D-klass.. eftersom det egentligen är E,
tycker E har lite konstiga regler, men till nästa års regelbok ska jag skicka nått mejl till wras :)

egentligen borde w&t vara E-klass, och även de med licens borde få tävla E, tycker jag iallafall...

ok, men då är det ju lite knasigt att kalla det D-klass.. eftersom det egentligen är E,
tycker E har lite konstiga regler, men till nästa års regelbok ska jag skicka nått mejl till wras :)

egentligen borde w&t vara E-klass, och även de med licens borde få tävla E, tycker jag iallafall...

Kom bara ihåg att det är din distriktstyrelse du ska vända dig till inte förbundsstyrelsen.

Vi diskuterade detta problem när vi träffades i tävlingsutskottet vid förbundsstämman. Det kanske kommer att finnas en lösning på detta problem redan i år.

*KL*
En annan fundering runt det här med uppklassningspäng är om ett ekipage kan starta i samma gren på olika nivåer.
För mig är svaret självklart inte!
Men detta har redan förekommit på åtminstone en WRAS-tävling i år.
Men man kan ju inte få uppklassningspoäng på olika nivåer så det är ju helt galet.
Från klubben som anordnade den tävlingen kom svaret att de inte skulle rapportera in poäng till WRAS, vilket också är att bryta mot regelboken.
Vad anser ni andra om detta?

Att någon är ute och cyklar...... :)
(Arrangerande klubben)
/Mike

Andemeningen med uppklassningssystemet är solklar, men dokumentationen är bristfällig.
Det framgår inte någonstans att man initialt, när man inte skaffat sig mer än 15 poäng på någon nivå och klass, inte får ställa upp i samma klass på olika nivåer.

Att som arrangör medvetet bryta mot regler är allvarligt, men att delta i en klass utom tävlan, är mig veterligen inte otillåtet.

Jag skulle vilja se lite mer självkritik.

- Vad anser ni andra om detta?
- Att vi som ”vet” hur det skall vara och har möjlighet att sprida tydlig information skall bli bättre på det så att sådana här missförstånd inte händer igen.

Ahh..... Sorry!
SKall förtydliga mig lite:
WRAS regelbok 2007-2008:
"101 Samtliga regler i denna regelbok skall användas vid alla
av WRAS godkända tävlingar. Vid regeltvister gäller AQHA:
s gällande regelbok. Om inte AQHAs regelbok kan användas är
det Förbundsstyrelsen som handhar regeltvister. En klubb som
anordnar en tävling som är godkänd av distrikt eller förbund
ska följa regelboken hela tävlingen och inte endast de bitar
som passar situationen."

Ganska tydligt, eller hur?
Vill man sedan ha någon form av undantag, så ansöker man om dispens från en eller flera regler hos förbundsstyrelsen (via distriktet) innan tävlingen hålls. Detta skall m an se till att göra i så pass god tid att det syns i propositionen att andra förutsättningar gäller för just denna klass/tävling. På så vis kan ryttarna avgöra ifall dom vill tävla under dessa speciella villkor.

Didare i paragraf 101:
"Allmänt gäller att överträdelser mot regler och anvisningar i
denna regelbok kan, av eller via Förbundsstyrelsen, rapporteras
till Disciplinnämnd för behandling och beslut om åtgärd.
Disciplinnämndens beslut meddelas till Förbundsstyrelsen,
som ansvarar för vidareinformation till berörda, samt att
erforderliga åtgärder vidtas."

Att kringgå reglerna bör normalt leda till att den aktuella klassen, eventuellt hela tävlingen ogiltigförklaras.
Detta vore högst olyckligt, eftersom det då drabbar alla de ryttare som tävlat där.

Man kan ju också undra ifall ryttarna på den aktuella tävlingen visste om att dom inte skulle erhålla några uppklassningspoäng pga klubbens förfarande.

/Mike

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
En annan fundering runt det här med uppklassningspäng är om ett ekipage kan starta i samma gren på olika nivåer.
För mig är svaret självklart inte!
Men detta har redan förekommit på åtminstone en WRAS-tävling i år.

menar du tex pleasure D och sedan starta i pleasure C?

jag som är uppvuxen i ponnyhoppningens värld var det inte ovanligt att man startade i LD, nästa klass LC och sista klass LB... väldigt många som gjorde så, om det är rätt eller fel kan jag inte svara på dock...
men om man tävlar D-C-B på samma tävling... då är det en annan femma :crazy:

och plockar man knappt några poäng i D-klass borde men väl få ÄNNU sämre i C-klass? så det "jämnar väl ut sig" eller?
om man bara får starta tex D eller C klass i de grenar man tänkt sig, så blir det nog många mindre tävlande...

Jag känner inte till det aktuella fallet förutom det Lenita skriver ”Från klubben som anordnade den tävlingen kom svaret att de inte skulle rapportera in poäng till WRAS”

Om klubben inte tänker rapportera några poäng alls från tävlingen, gör dom definitivt fel.
Har dom däremot tävlande som deltar i samma klasser på olika nivåer utom tävlan, vilkas poäng inte redovisas, kan jag inte se något regelbrott i det.

Som jag sa tidigare: ”Det framgår inte någonstans att man initialt, när man inte skaffat sig mer än 15 poäng på någon nivå och klass, inte får ställa upp i samma klass på olika nivåer.”

Ja, §101 är hur tydlig som helst på att reglerna skall följas, men den kan inte appliceras på deltagande i dubbla nivåer i samma klass, eftersom det inte framgår i §113 eller på sidan 128-129.

Jag vill veta hur sjutton uppklassingssystemet fungerar överhuvudtaget. Blev tvåa i WP och WR på D-tävling, plockar jag någon poäng på det??

Hej!

Det beror på hur många som blev placerade.
Du kan se poängberäkningstabellerna på sid 128-129 i regelboken.

/Mike

Ojdå!
Ursäkta mig, men jag bommade faktiskt den.
Tittade bara i regelboken...
Är du själv en totalt frelfri människa :) ?

No offense.
/Mike

Verkligen inte och det är därför jag inte påstår att folk är ute och cyklar, utan att ha torrt på fötterna. Och hade jag varit en officiell person, tex tillförordnad ordförande och tävlings- och regelboksansvarig för wras, så hade jag varit ytterligare noggrann med mina uttalanden.

Om du vill kan du göra några hemuppgifter (inte bara regelboken får användas).

1. Var framgår det att tävlingsarrangören skall redovisa ekipagens poäng?
2. I §111 hänvisas till ett dokument om detaljerade anvisningar för redovisning av tävlingsresultat. Var finns detta dokument?
3. Hur många blir placerade i en klass med 45 eller fler startande?
4. Hur många i en klass får poäng?
5. Hur många poäng får elfteplatsen (11) i en klass med 50 deltagare?

No offence taken and non given…

Verkligen inte och det är därför jag inte påstår att folk är ute och cyklar, utan att ha torrt på fötterna. Och hade jag varit en officiell person, tex tillförordnad ordförande och tävlings- och regelboksansvarig för wras, så hade jag varit ytterligare noggrann med mina uttalanden.

Om du vill kan du göra några hemuppgifter (inte bara regelboken får användas).

1. Var framgår det att tävlingsarrangören skall redovisa ekipagens poäng?

§112m här åläggs ansvaret på arrangören.

2. I §111 hänvisas till ett dokument om detaljerade anvisningar för redovisning av tävlingsresultat. Var finns detta dokument?
På WRAS hemsida. Klicka på 'Tävling', och gå in på 'Blankettarkiv'.
Klicka sedan på 'Tävlingsrapport' så är du i hamn :-)
Informationen om detta har gått från förbundet till distrikten ett flertal gånger, så att klubbarna har kunnat få informationen.
3. Hur många blir placerade i en klass med 45 eller fler startande?
Regelboken har en tabell som redovisar upp till 30 startande.
I det fall vi får mer än 30 startande i en klass (vilket är långsökt inon WRAS) får vi ta ställning då.
Den generella regeln är att 1/3 av de startande ekipagen KAN placeras och få poäng. Här anser jag att tabellen i regelboken brister och behöver vidareutvecklas.

4. Hur många i en klass får poäng?
Ja, det ser du i svaret på frågan ovan. Och det gäller hur många som KAN få poöng (1/3 av de startande) inte hur många som verkligen FÅR poäng. (90% i en klass kan ju faktiskt bli diskvalificerade)
5. Hur många poäng får elfteplatsen (11) i en klass med 50 deltagare?
Hänvisar till svaret på fråga 3 i sin helhet.

No offence taken and non given…
Desamma!
Hoppas att jag rett ut något frågetecken :)
/Mike

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka