Uppkäksbett = Checkbett ?

M

Mynta

Är uppkäksbett samma sak som checkbett? Vad är annars skillnaden?

Kan absolut inget om trav så ni får ha överseende med mig om frågan är dum :D:D:D

Sv: Uppkäksbett = Checkbett ?

hihi ska se till om jag får de rätt, var x antal år sedan jag var i travsvängen ;)

Uppkäk är en tunn stång som sitter i munnen (bett) där de går en läderrem ifrån upp mellan öronen och ner till selen = Uppkäk

Cheek (antar jag att du menar) är ett bett med parerstång.

Googla så hittar du väl alternativen :)

// från en som hoppas hon inte är helt knas..:P

ja det är är det... vet inte varför det kallas olika.. säkert nån försvenskning eller så...

hihi ja du ser, missuppfattning..
då är de som satanic säger att det är samma.
Däremot kan jag tänka mig att de heter olika för att just check är bara bettet och uppkäk är alltihopa tillsammans så att säga!? Bara en teori..:)

Två ord, svensk och svengelsk version på samma sak :D

Jag blir alltid helt förvirrad hur jag ska skriva när jag skriver en tråd som ska innehålla nåt av dessa ord...

Jag har lärt mig;

Käkbett = uppkäksbett = pinne = checkbett (sistnämnda check, de engelska ordet).
Den främre läderbiten på checken kallas för framstycke och den bakre för bakstycke, på engelska om jag inte minns helt fel frontcheck och de bakre kommer jag inte ihåg nu :D

Så jag skulle vilja säga att checkbett och uppkäksbett är desamma, skillnaden är spreåket.

KL

Håller med de föregående talarna att checkbett och uppkäksbett är samma sak. Kan bli roliga situationer med försvenskade ord, har fått förklara mig några gånger när jag haft medhjälpare till träningar på travbanan som inte varit vana med travhästar och bett dom hjälpa till att "käka upp" hästen:o... Jag har ju bara menat att få hjälp med att fästa uppkäken i selen :D

Liknande trådar

Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
350
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 780
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 347
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka