Upphittad skata! Viltrehab?

gul_zebra

Trådstartare
Var nyss ute på promenad och ser en skatunge som attackeras av en massa skator och måsar. Jag (som egentligen inte tar in vilda djur) kunde bara inte lämna den där, sittande på en liten gren över vatten, dömd att dö... Så nu sitter den här hemma. Verkar inte skadad utan mest tilltufsad, sitter nu i en kartong så den får sitta i lugn och ro och inte bli stressad. Verkar inte chockad i mina ögon men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av chockade djur heller, ffa inte skator...

Hur som helst - hur sjutton tar man hand om en skata, vilken mat ska de ha? Duger uppblött torrfoder för hund? Kan nog sno lite av mamma isf. Hur ska de matas? Ska den matas som om man vore fågelmamma eller ska man sätta ner en skål så den får äta själv? Hur ofta ska den ha mat? Ska inte mata idag hur som helst dock, vill inte stressa upp den lilla krabaten i onödan utan nu får han/hon sitta i kartongen och försöka varva ner.
Det ska nog kanske nämnas att det är en icke flygfärdig unge, dock inte dunig utan har fjädrar men som inte vuxit klart än - exempelvis är det inte så gott om vingpennor om man säger så...

Största problemet är dock vart sjutton jag ska göra av den! Var i kontakt med en viltrehabiliterare som skulle ha tagit en talgoxe några ungar kom med för några år sen men har tappat bort hans mail >.< Hittade en lista över viltrehabiliterare och ska ringa en eller två av de imorrn. Men om ingen av de kan ta sig an den lilla skrutten, vart ska jag då vända mig? Finns det fler viltrehabiliterare någorlunda nära Borlänge, annat än de som finns i Grängesberg och Grangärde? Har kollat KFVs hemsida men lyckas inte hitta några viltrehabiliterare där... Ringer de också imorrn om inte nån av de jag hittat kan ta den, men om inte KFV har nån i närheten eller som kan hämta, vart vänder jag mig då?

Sv: Upphittad skata! Viltrehab?

Viltrehab är väl huvudsakrigen till för att hantera utrotningshotade djur. Inte för att ingripa i det naturliga.
PL

Mig veterligen tar de väl hand om icke utrotningshotade djur också, iaf den jag var i kontakt med tidigare.

Har hittat rätt på KFVs hemsida nu iaf.

Djur och naturvårdsarbeten handlar oftast om att rädda hotade arter, eller hotade biotoper som är viktiga för de hotade arterna. Men det gör inte viltrehabilitering. Viltrehabilitering handlar om att rädda enskilda individer. Individer som på ett eller annat sätt behöver hjälp för att kunna fortsätta sina liv. Anledningar till att de behöver hjälp, är huvudsakligen konflikter med vårt mänskliga samhälle.

Genom att rädda enskilda individer kan man inte rädda arter eller populationer. Däremot kan man väcka ett engagemang för djur och natur, och på så sätt även få människor att värna om det. Viltrehabiliteringen fyller även en annan viktig funktion, framförallt i städerna. Många människor som hittar djur i nöd, vill rädda dem och accepterar inte att djuren avlivas av viltvårdare/polis eller liknande. Om då inte viltrehabiliterare finns, tvingas allmänheten göra det själva, och även om gärningen är välmenande far djuren ofta illa p.g.a. okunskap.

Vad gör Viltrehabiliterare ?

* Tar hand om skadade eller sjuka vilda djur. Behandlar åkomman om det är möjligt – låter avliva djuret om det inte är det. Behandlingen sker i samarbete med veterinärer och rehabiliteringen i en anläggning som är anpassad för ändamålet där djuren kan få vård utifrån deras behov. Djuren släpps sedan tillbaka till naturen.
* Tar hand om moderlösa vilda djurungar. Handuppföder dessa på ett sätt så att de får ett, för sin art, naturligt beteende. Därefter återanpassas de till naturen.
* Räddar vilda djur från att inte tas omhand, i de situationer där djuret i fråga inte behöver hjälp. Det gäller huvudsakligen djurungar som anses vara moderlösa, men i själva verket inte är det.
* Befriar vilda djur som blivit instängda, har fastnat, befinner sig på en farlig plats och måste flyttas, har ramlat ner i något m.m. Djuren släpps endera omgående/tas in för observation.
* Många viltrehabiliterare ägnar sig även åt förebyggande arbeten, huvudsakligen i form av information till allmänheten.

Från www.djurenso.se

Alla viltrehab har väl inte samma inriktnig som djurens ö.
PL

Kanske inte, men jag hittar ingen annan typ av viltrehabiliterare (som bara arbetar för utrotningshotade djur) när jag googlar i alla fall.

Och i så fall hade väl Djurens ö heller inte skrivit i såpass generella termer som de bl.a. gör här:

"Djur och naturvårdsarbeten handlar oftast om att rädda hotade arter, eller hotade biotoper som är viktiga för de hotade arterna. Men det gör inte viltrehabilitering. Viltrehabilitering handlar om att rädda enskilda individer."

Inte heller KFV nämner något om enbart utrotningshotade arter.

Vad är det som är mindre seriöst (oseriöst) med att hjälpa vilda djur, om möjligheten finns?

Varför skulle det vara mindre seriöst? Jag blir ännu mer förvånad då jag vet att du är veterinär, gör du samma skillnad på djur i din yrkestillämpning också?

Viltrehabliterare ser till individen och inte till arten som sådan , vi hjälper alla vilda djur som behöver hjälp men kämpar också desperat med att försöka få folk att inte plocka in alla djurungar som folk den här tiden verkar tro är övergivna.

KFV policy är dock att alla rehabiliterade djur ska tillbaka till naturen, har de skador som gör detta omöjligt ( ex rovfåglar med vingfrakturer) så avlivas de. Jag har förstått att andra viltrehailterare har en annan åsikt och tycker att dessa fåglar kan tillbringa sina liv i bur istället, det tycker jag är oseriöst.

Inte heller skall djuren utsättas för ett otillbörligt lidande, vilket innebär att mycket av vårt jobb går ut på att avliva djur som lider och där en rehabilitering är osäker och plågsam !

Så åter igen; på vilket sätt skulle vi vara oseriösa?

hingstsugen, jag antar att du är viltrehabiliterare? Ser så ut iaf :D Hur som helst, du vet möjligtvis ingen viltrehabiliterare i Dalarna mer än de som finns listade på KFVs hemsida?

Det är nämnligen inte alltför sällan som småungar i trakten kommer till mig med diverse "övergivna" fågelungar, fågelungar som ramlat ur boet osv. De har fått för sig att jag är nån slags fågelexpert sen jag beslagtog en fågelunge de lekte med för en jäkla massa år sen, men att lyssna på mig när jag säger åt de att bara lämna fågelungar där de är går visst inte alls :grin: Liksom visst, det är sjukt kul att komma så nära vilda djur, men jag har inte kunskapen som krävs. Än mindre möjlighet att sköta om de bra och förbereda de för att återgå till det vilda :crazy:

Det är mer seriöst att lämna kvar djurungar i naturen än att ta hand om dem, plågade skadade djur är det naturligtvis ok att avliva om man vet vad man gör.
Annars är det bättre att uppfostra folk att inte " ta hand" om vilda djur, oftast gör de mer skada än nytta.
PL

Det är mer seriöst att lämna kvar djurungar i naturen än att ta hand om dem, plågade skadade djur är det naturligtvis ok att avliva om man vet vad man gör.
Annars är det bättre att uppfostra folk att inte " ta hand" om vilda djur, oftast gör de mer skada än nytta.
PL

Fast som du uttryckte dig var det ju seriöst så länge det handlade om utrotninghotade djur men inte "de vanliga djuren" och de tänket förstår jag inte , särskilt när det kommer från en veterinär.

Är det inte de individens lidande ni behandlar och avhjälper precis som vi. Skillnaden är att ni gör det med tamdjur mot betalning , vi gör det rent ideelt! Vi vill hjälpa och minska( förkorta) lidandet för de djur som ingen annars bryr sig om, där ingen ägare finns !

Mitt hopp har allltid varit att veterinrärer väljer sin yrkesinriktning för att de vill hjälpa djur, men jag har uppenbarligen fel!

Vad det gäller om djurungar skall lämnas kvar i naturen eller ej, JA om de inte är övergivna( vilket de sällan, men ibland trots allt är) !

Är föräldrarna döda så tycker jag att vi ska hjälpa till om vi kan, jag förstår inte varför vi ska utsätta den enskilda ungen för ett stort lidande genom att svälta och törsta ihjäl hur naturligt det än må vara. Med den utgångspunkten borde ingen engagera sig i de svält eller miljöorsakade katastrofer som årligen drabbar mäniskor i andra länder heller .
Bara för att något är orsakat av naturen, och således naturligt, behöver de per automatik inte betyda att det enda rätta är att vända ryggen till!

Dock håller jag med dig om ,att det är ett stort problem att folk plockar in djurungar som inte är övergivna och borde ha lämnats kvar, det påtalar vi ofta och vägrar ofta ta in djurungar där vi förstår att så är fallet! Inte heller tar vi emot djur som befinner sig på " farliga platser " dvs befinner sig i kattrika områden, nära vägar etc. Det är inte vår roll att välja boplatser åt djuren!
Ännu större är problemet med de som "kan själv" och föder upp den där , harungen , ekorrungen eller fågelungen efter bsta förmåga. Ofta med fel kost, fel miljö och så mycket hantering att den aldrig går att släppa ut igen, det är galet och något vi försöker motverka!

Sen vet jag att det finns vilrehabilterare med en annan syn här i sthlmstrakten, men det får stå för dem!

Vet tyvärr inga fler än de på KFV .s hemsida.

Du kan inte få ungarna att visa dig var de "hittade" ungen då , så kan ni lägga tillbaka den. Det fungerar ofta utmärkt , att föräldrarna stöter bort den p.g.a människolukt är en myt!

Varför skulle man inte som veterinär kunna ha åsikten att det vilda i första hand skall lämnas ifred?
Jag har inte blivit veterinär för att till varje pris rädda livet på skadade vilda djur.
När det gäller att ta hand om skadade utrotningshotade djur är det inte fråga att hjälpa det enskilda djuret utan att ta till vara den lilla avelspool som finns även om det i vissa fall skulle innebära mer stress o lidande för det enskilda djuret än avlivning.
Visst ni försöker motverka att folk försöker själv o det är ju bra men innebär det inte att ni ändå tar hand om djur som borde blivit kvar i naturen.
PL

Men alltså, nu får du det nästan att låta som om viltrehabiliterare är rena rama djursamlarna som går genom skog och mark och plockar på sig alla djur de hittar för sitt eget höga nöjes skull. :crazy: Men det är ju som sagt inte alls så seriösa viltrehabiliterare arbetar!

Och jag kan verkligen inte förstå vad det är för fel på att rädda ett djur (d.v.s. ge (veterinär)vård och sedan släppa ut i frihet igen om möjligheten finns, annars avliva) som högst troligt ändå skulle vara dömd till döden utan hjälp?

Vi människor gör så fruktansvärt mycket skit med djur och natur (och enligt Djurens ö är anledningar till att djuren behöver hjälp just "huvudsakligen konflikter med vårt mänskliga samhälle") så att hjälpa ett och annat skadat/övergivet djur väl är det minsta vi kan göra för att "betala tillbaka".

Senast ändrad:

PL
Jag håller med där men samtidigt, om nån plockar hem ett djur så måste ju djuret få hjälp. En vanlig svensson kan inte se vad ett djur behöver för vård och i vissa fall om det ev behöver avlivning, än mindre avliva djuren själv.

Vet tyvärr inga fler än de på KFV .s hemsida.

Du kan inte få ungarna att visa dig var de "hittade" ungen då , så kan ni lägga tillbaka den. Det fungerar ofta utmärkt , att föräldrarna stöter bort den p.g.a människolukt är en myt!
Har testat med det varje gång men ungarna vet ofta inte varifrån djuren kommer. I vissa fall har djuren gått från person till person tills nån unge som känner mig kommit med den, i vissa fall har det varit utländska ungar som inte fattar vad jag säger... Oftast sistnämnda, vilket iofs inte är så konstigt - bor i ett väldigt invandrartätt bostadsområde med skogen inpå knuten. Försöker förklara varenda gång men det går inte fram liksom.
En enda gång har jag fått veta varifrån fågeln kom, en björktrast som släpptes ut ganska omgående.

Ja det med människolukt känner jag till :laugh: Har vetat det i princip hela livet, jag var en liten naturvetare som liten :D

Varför skulle man inte som veterinär kunna ha åsikten att det vilda i första hand skall lämnas ifred?
PL
Det tycker ju vi också , i första hand!
I andra hand dvs när det enskilda djuret lider tycker vi att man ska göra något för att förhindra/förkorta lidandet, dvs ta omhand eller avliva!
Som veterinär( än mer än som gemene man) tycker jag att det torde vara relativt självklart att man gör vad man kan för att minimera det enskilda lidandet hos ett djur, oavsett om det är vilt eller tamt, utrotningshotat eller vanligt !

Visst ni försöker motverka att folk försöker själv o det är ju bra men innebär det inte att ni ändå tar hand om djur som borde blivit kvar i naturen.PL

Jo det händer nog tyvärr och det är beklagligt och som sagt något vi gör vad vi kan för att upplysa om, dock är det väl så att när dessa djur redan är uppplockade är det oftast så att folk har tänkt att föda upp själv först men inser efter ett par dagar hur jobbigt, tidskrävande och skitigt det är och ringer då oss. De som ringer redan när de "hittat" djurungen brukar vi kunna övertala/skälla på så de går tillbaka med djuret.

Dessutom händer det trots allt att djurungar, ibland förlorar sina föräldrar eller skadar sig ( även vuxna djur) och dessa känns det för mig meningsfullt att hjälpa.

Sista djuren jag fick in var en del av en kull av ekorrungar där mamman druknat i en regntunna ( 2 av ungarna hade dött av utorkning men 2 kom de in med och de kom igen med mjölkersättning och kommer kunna släppas om ett antal veckor.

Djuret innan var en vuxen kattuggla som hittats i en sommarstuga där den flugit ner genom en skorsten och sen inte kommit ut, den hade nog legat ett antal dagar/ till en vecka, och var så uttorkad att den var mer död än levande. även denna kommer kunna släppas inom kort när den fått styrkan åter.

Tycker du att naturen skulle haft sin gång och dessa lämnats till en plågsam död trots att vi med relativt enkla insatser kunde rädda dem?

Ja att man självklart förkortar lidandet när man kan skrev jag redan ovan, det är det andra mixtrandet jag vänder mig mot.
När det gäller djurungar leder det oftast till djur som inte klarar sig normalt i naturen, o när det gäller vuxna är hanteringen ofta oerhört stressande.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka