Upphittad kanin - vad göra?

aiquen

Trådstartare
Vi plockade upp en lösspringande kanin vid vägen när vi var ute och körde idag. Den är absolut tam (när vi väl lyckades fånga den) och dessutom ID-märkt, så den borde ha en ägare någonstans.

Så vi åkte och satte upp en lapp nere på ICA nu, om det är någon i närheten som äger den. Men nere på ICA hängde redan en lapp från någon annan som sett kaninen, där ägaren ombads försöka fånga in den så den inte blev överkörd. Den lappen har hängt där ett tag och andra vi pratat med nere på byn säger att de sett kaninen springa omkring där vid vägen i bortåt två veckor! Någon (ägaren eller annan vänlig själ) ska visst ha haft en bur/fälla med massa grönsaker framme i närheten, men de verkar ju inte ha lyckats fånga kaninen m.h.a. den.

Något som känns lite konstigt. Vi var fyra pers. och hade fångat kaninen inom 10 minuter. Å andra sidan kanske kaninen var så utmattad nu så den lät sig fångas... Men om ägaren finns i närheten borde väl denne ha lyckats fånga kaninen på två veckor? :crazy:

Men, men finns det något mer vi kan göra nu? Mer än sätta upp lappar och fråga runt. Kan man spåra ägaren genom ID-märkningen på något sätt? Den är visserligen lite svårtydd, men det går väl och gissa sig till vad det står... Eller ska vi rentav ringa polisen? Hjälp!

Sv: Upphittad kanin - vad göra?

dem kanske inte har sett den någonstans? Dem är ju inte stor :D :D

Nej, men det är ju flera personer som har sett den och när det t.o.m hänger en lapp på ICA o.s.v. Man kan liksom inte missa ALLT i en sådan här liten håla, och hade MIN kanin försvunnit hade jag verkligen hört mig för och åkt runt och letat m.m.

De vill väl helt enkelt inte ha den? Finns sådanna människor också :mad: Kan ni inte ha den en månad för att se vad som händer.. Det kanske är en familj som har åkt bort och har en kaninvakt som inte bryr sig ett skvatt. Går det inte annars att mejla KAF ngn registrator där och skriva kaninens tagg så kanske uppfödaren till kaninen har telefonnummer till ägaren...

ID-märkningen är väl till för något. Hittar man en bortsprungen, märkt hund så ska man gå till polisen iaf.

Är kaninen bara märkt i vänster öra kan den inte spåras men har den märkning även i höger öra så kan man spåra den via KAF ja! Före år 2006 var höger öras nr ett nr den får efter den blir registrerad på sina bästa utställningspoäng, efter 2006 har varje uppfödare ett unikt nr som spåras till upfödaren av kaninen, men bara för det behöver ju inte uppfödaren ha fört ngt register över sålda djur med telnr och så...

Modig_Korn: Jo, tanken att det bara skulle vara någon som släppt ut den med flit har slagit oss också, men just ID-märkningen gör att det känns lite konstigt... Varför köpa en sådan kanin om man inte är mer intresserad än att man kan tänka sig att slänga ut den i skogen när man tröttnat, liksom? Men vi har möjlighet att ha kaninen ett tag, det har vi...

Glimfeather: Jag vet att man ska gå till polis med upphittad hund, men hur man gör med en liten kanin har jag aldrig hört talas om.

Paradiset: Kaninen är märkt i båda öronen! Vem kan man kontakta för att kolla upp numret, eller kan man göra det själv via avelsförbundets hemsida eller något?

Gotlandskaniner brukar vara märkta i båda öronen :p
Vet inte hur det är med andra kaniner...

Den här är ju också det, men det är väl ingen gotlandskanin? Skulle gissa på att det är en lejonhuvad kanin. Jättesöt!

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! Idag hittade en stallkompis till mig en vilsen tam vädur på en parkering i närheten av vårt stall. Hon fångade in den (den...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Pazuzu
·
Övr. Hund Tycker bestämt att det borde finnas en lag på att lösspringande jakthundar ska ha sin ägares mobilnummer fastsytt på halsbandet. Ända...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka