Upphakning/Låsning Karpalled?

Seabaz

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att det låser sig för en sekund i karpus, hästen "snubblar till" och sedan knäpper det tillbaka och sen går hästen på som vanligt? Ej halt, svullen eller varm varken före eller efter. Främst i en speciell nedförsbacke detta händer men även på rakt spår med eller utan ryttare. Händer när som helst. Även om hästen är odentligt uppvärmd, det händer i början som i slutet av ridpass. Vissa dagar inte alls, andra dagar en gång och vissa dagar flera gånger under samma ridpass....

Och vad det kan vara?

Liknande en mild variant av patellaupphakning men detta är ju i frambenet/en?

Senast ändrad:
Sv: Upphakning/Låsning Karpalled?

Är man säker på att hästen är ohalt så beror snubblingar ofta på olika typer av ryggproblem. Oavsett var i benet det viker sig. Det tycker jag i a f. Förutsatt att man inte rider sin häst på bogarna alltså. Men jag har sett många fina bilder på er två och jag kan inte minnas att din häst brukar gå i framstupa sidoläge :) Problem med halskotpelaren kan också ge snubbliga symptom. Föreslår att du tar kontakt med en vet som även är utbildad kiro. Den dubbla kompetensen är ovärderlig!

Du för känna på bak knäskolen om den är lös.
Åtgärda, träning, skrit up och ner för backer, du måsta bygga upp dom knä musklar.
Problemet med en knähacker är att dom kan inte ta ett semester annars är dom tillbaka till "ground zero" och då för du börja om igen.

Fast det här gäller framben. Om en häst har upphakningar i bakknän brukar man säga att den INTE skall gå i backar. Det finns säkert olika åsikter om det, men att man skall klättra en häst med problem i bakknäna tycker inte jag är någon hit.

Jag pratade med en klinikchef idag på en viss klinik och hon är utbildad kiro och sa direkt att det där måste vi ta en närmare titt på så tid är bokad till nästa vecka som var första lediga "längre tid" som fanns, då det är lite mer som ska kollas upp samtidigt (det är ett ÅB egentligen för annan sak).

Men jag antar att det blir böjprov, röntgen och ev. ultraljud. Grejen är den att jag tror inte min häst går genom ett böjprov (inte för att han är halt i ridning eller tömkörning vad jag kan se, men han är ändå riden mer eller mindre sedan han var 3 så...) men jag kommer propsa på att röntga och kanske ultraljuda också innan dom får för sig att spruta i så fall.

För några år sedan så började hästen snubbla en hel del men då hade vi precis bytt hovslagare, så jag tänkte att det var därför. Det blev lite mildare efter andra skoningen men sedan kom det tillbaka och "till slut" var det så illa att hästen inte kunde galoppera. Men då såg till och med en o-hästkunnig att det satt högre upp och i bakdelen. In till klinik och böjprov och hästen var mindre än ½ grad halt på tre ben och sprutades intravinöst men själva orsaken åtgärdades med equiterapeut och hästfysiolog hemma med telefonkontakt till kliniken. Tre månader senare på ÅB var hästen frisk och veterinärerna på kliniken ångrade att dom inte filmat hästen vid första besöket för att kunna använda i sin egen utbildning och visa på att "alternativa metoder" kan hjälpa om det är seriöst.

Kliniken är inte emot alternativa metoder MEN dom vet hur många hästskojare som finns och om inte hästägaren tänker själv så kan dom göra mer skada än nytta. Men dom som petade på min häst lyckades i alla fall :)

Så det KAN ju vara något kiro-problem nu med. Men vad jag kommer ihåg så snubblade hästen då för flera år sedan. Som att han inte lyfte på fötterna.
Nu är det ju faktiskt att frambenet (jag tror att det oftast är höger fram men kan även vara vänster, är inte helt säker) blir stelt och knäpper till och därför snubblar hästen. Inte för att han inte lyfter på benen....

Ska bli jätteintressant men såklart lite läskigt att åka in och ta reda på vad det är.

Jag försöker ju rida hästen så den inte är framtung men när jag inte rider, när hästen går i hagen, så är han ju byggd så så att han har väldigt mycket fram. Stort huvud, mycket hals och kraftig bog. Det är så han ser ut... Så då kan jag inte göra så mycket åt det.

Det har ju knäppt såhär lite då och då vad jag kan minnas under ganska lång period. Men det är ju inte förrän nu när det är oftare som jag faktiskt uppmärksammat att det kanske inte bara var vanligt snubbel...

Jag har ju förvisso bytt hovslagare nu också för två skoningar sedan... Men som sagt, det här är ju inte vanligt snubbel...

Han rids på alla underlag och det har hänt på alla underlag. Men alltid bara i skritten. Aldrig i trav eller galopp.
Det verkar inte spela någon roll heller om han har stått eller om han rids varje dag...

Ja som sagt, intressant och lite läskigt.

Fast det här gäller framben. Om en häst har upphakningar i bakknän brukar man säga att den INTE skall gå i backar. Det finns säkert olika åsikter om det, men att man skall klättra en häst med problem i bakknäna tycker inte jag är någon hit.

Det är just klättring för att bygga upp som rekommenderas för patellahästar klart snabbaste sättet att få bort det då det både tänjer ut de för korta senorna samt bygger upp muskulaturen, finns få andra sätt som har så bra resultat på patella, nerför får man låta de skrodda lite för annars låser dig sig lätt men uppför är guld och tyvärr är det svårt att hitta någonstans som bara går upp upp tillräckligt brant för att aldrig gå ner.

fast veterinärer rekommenderar oftast (?) plant underlag. I alla fall om man googlar på patellaupphakning

fast veterinärer rekommenderar oftast (?) plant underlag. I alla fall om man googlar på patellaupphakning

Klättring har alltid de jag pratat med rekommenderat uppför är den bästa träningen sen skall man försöka ziczacka lite nerför så att man inte går rakt fram brant neråt för då är risken stor att de hakar. Har kämpat med ett par patella hästar genom åren varav en fick opereras till slut så har diskuterat träningsmetoder med flera vettar för att få så många infallsvinklar som möjligt och just att rida i uppförsbackar är den abolut bästa träningen eftersom de då tänjer ut just de senorna som är för korta som gör att de hakar samtidigt som de bygger muskler av det.

D-mn bifokal glasses, misset det sista ord----FRÄMBEN!! bra jag har dig ta banka på huvud och saj WAKE UP!!
:bow: :bow: :bow:

Knä problem är "inget (i´m learning) att leka med, varken bak eller främ.

Ja alltså jag vet inte vad som är bäst, jag har ingen erfarenhet av patellaupphakning och det är inte det min häst har problem med heller så. Det var mest ett konstaterande att om man googlar patella så är det det svaret som kommer upp :)

Kanske är det det lilla ärtbenet på baksidan av knät som hakar sig (böjsenorna "låser" det in mot benet) och sen knäpper loss? Det kan man iaf lossa på med kiropraktisk behandling.

missan

oh! Ja då hoppas jag att det är nåt liknande sådant det kan vara!

Jag börjar få lite ont i magen men jag vet inte vad som skulle vara värst:
Att dom hittar något riktigt fel eller att dom inte hittar något alls...

Jag kan ju inte frambringa fenomenet på beställning heller så dom får se...

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 436
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 432
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna