Sv: Upphakning/Låsning Karpalled?
Jag pratade med en klinikchef idag på en viss klinik och hon är utbildad kiro och sa direkt att det där måste vi ta en närmare titt på så tid är bokad till nästa vecka som var första lediga "längre tid" som fanns, då det är lite mer som ska kollas upp samtidigt (det är ett ÅB egentligen för annan sak).
Men jag antar att det blir böjprov, röntgen och ev. ultraljud. Grejen är den att jag tror inte min häst går genom ett böjprov (inte för att han är halt i ridning eller tömkörning vad jag kan se, men han är ändå riden mer eller mindre sedan han var 3 så...) men jag kommer propsa på att röntga och kanske ultraljuda också innan dom får för sig att spruta i så fall.
För några år sedan så började hästen snubbla en hel del men då hade vi precis bytt hovslagare, så jag tänkte att det var därför. Det blev lite mildare efter andra skoningen men sedan kom det tillbaka och "till slut" var det så illa att hästen inte kunde galoppera. Men då såg till och med en o-hästkunnig att det satt högre upp och i bakdelen. In till klinik och böjprov och hästen var mindre än ½ grad halt på tre ben och sprutades intravinöst men själva orsaken åtgärdades med equiterapeut och hästfysiolog hemma med telefonkontakt till kliniken. Tre månader senare på ÅB var hästen frisk och veterinärerna på kliniken ångrade att dom inte filmat hästen vid första besöket för att kunna använda i sin egen utbildning och visa på att "alternativa metoder" kan hjälpa om det är seriöst.
Kliniken är inte emot alternativa metoder MEN dom vet hur många hästskojare som finns och om inte hästägaren tänker själv så kan dom göra mer skada än nytta. Men dom som petade på min häst lyckades i alla fall
Så det KAN ju vara något kiro-problem nu med. Men vad jag kommer ihåg så snubblade hästen då för flera år sedan. Som att han inte lyfte på fötterna.
Nu är det ju faktiskt att frambenet (jag tror att det oftast är höger fram men kan även vara vänster, är inte helt säker) blir stelt och knäpper till och därför snubblar hästen. Inte för att han inte lyfter på benen....
Ska bli jätteintressant men såklart lite läskigt att åka in och ta reda på vad det är.
Jag försöker ju rida hästen så den inte är framtung men när jag inte rider, när hästen går i hagen, så är han ju byggd så så att han har väldigt mycket fram. Stort huvud, mycket hals och kraftig bog. Det är så han ser ut... Så då kan jag inte göra så mycket åt det.
Det har ju knäppt såhär lite då och då vad jag kan minnas under ganska lång period. Men det är ju inte förrän nu när det är oftare som jag faktiskt uppmärksammat att det kanske inte bara var vanligt snubbel...
Jag har ju förvisso bytt hovslagare nu också för två skoningar sedan... Men som sagt, det här är ju inte vanligt snubbel...
Han rids på alla underlag och det har hänt på alla underlag. Men alltid bara i skritten. Aldrig i trav eller galopp.
Det verkar inte spela någon roll heller om han har stått eller om han rids varje dag...
Ja som sagt, intressant och lite läskigt.