Uppfostran

K

krille_fronne

Hejsan. Nu har jag ett problem här. Min ettåriga kastrerade hankatt väcker mig varje natt klockan 4 när fåglarna börjar kvittra och då tycker han att han ska ut.
Han börjar jama och biter mig i tårna för att jag ska släppa ut han. Detta pågår tills han får som han vill. Och jag blir jättetrött resten av dagen pga detta. Kattlucka är tyvärr inget alternativ. Kan man sakta ändra så att han håller sig inne tills ca klockan 7?

Sv: Uppfostran

Sov med stängd dörr till sovrumet?

Mina katter blev lungare med åldern, så det är kanske bara att hålla ut.

Hade samma problem:crazy: Jag stängde sovrumsdörren, kände mig taskig i början men dom vande sig fort. Numera kan jag ha den öppen igen och dom vet att jag inte går upp.:D

Hm, en sanning med modifikation...Min Måns är 14 år i år och han är värre än någonsin. Han är verkligen helt galen på nätterna och ligger under dubbelsängen på rygg och drar sig fram med klorna samtidigt som han skriker tills vi går upp!

Hm, en sanning med modifikation...Min Måns är 14 år i år och han är värre än någonsin. Han är verkligen helt galen på nätterna och ligger under dubbelsängen på rygg och drar sig fram med klorna samtidigt som han skriker tills vi går upp!

:rofl::rofl: Är det inte underbart att vara kattägd!!:rofl:

Joo, och Måns äger verkligen mig!!! Jag har ju haft honom i snart 14 år och han bestämmer när jag ska gå o lägga mig och hur jag sen ska ligga i sängen. På morgonen när jag går upp(om han inte tjatat upp mig vid 3 för att gå ut) då ska Måns ha sin skål med mjölk innan jag tar frukost!

Han skriker så han väcker barnen när han inte får sin vilja fram. När jag är hemma dagtid, som idag, då ska jag helst gå o lägga mig med honom och är jag uppe efter 22 på kvällen så går han bärsärk, för då ska vi sova i soffan eller sängen!

Min man säger att jag älskar Måns mer än honom....det kanske ligger lite sanning i det:rofl:

förlåt för kapning av tråd:

Här är odjuret:

033.jpg

IMG_2548.jpg

vem kan låta bli att älska detta!

:love:

Mina föräldrars katt Muffins är nu 16 år och tar bara korta promenader från ena dörren till den andra utanför huset. Möjligheten finns ju att nån lagt mat i hennes matskål och det måste ätas direkt i så fall enligt Uffe. Detta trots att hon aldrig får mat oftare än 2 ggr/dag men katter är ju obotliga optimister.

När hon var yngre hade hon också lite olika sätt att väcka föräldrarna på när hon ville ut.

Plan A. Skrik på dom.
Plan B. Hoppa upp och trampa på dom.
Plan C. Krafsa på en skev skåplucka. Den slår kanonbra!
Plan D. Sätt dig i ett tomt torkskåp och skrik för full hals! Detta funkade alltid!

Hejsan. Nu har jag ett problem här. Min ettåriga kastrerade hankatt väcker mig varje natt klockan 4 när fåglarna börjar kvittra och då tycker han att han ska ut.
Han börjar jama och biter mig i tårna för att jag ska släppa ut han. Detta pågår tills han får som han vill. Och jag blir jättetrött resten av dagen pga detta. Kattlucka är tyvärr inget alternativ. Kan man sakta ändra så att han håller sig inne tills ca klockan 7?

Ställ fram dina klockor tre timmar...;)

Sov med stängd dörr till sovrumet?

Mina katter blev lungare med åldern, så det är kanske bara att hålla ut.

saken är att jag stänger dörren först när jag går och lägger mig sen börjar han bråka med mig då så öppnar dörren. Då springer han ner och äter. Ibland så blir det lugn då men oftast så springer han upp igen och bråkar och vill ut.

Jag ser inga konkreta lösningar på problemet i denna tråd än :P

Det går över! Om sådär 10 år....min 11-åriga Frasse är numera vääldigt nöjd med att sova på natten. Den 2-åriga grabben (förstörelsemaskin) tycker att 3.30 är en lagom tid att gå ut. Skriker så huset skakar - då finns bara en sak att göra - härda ut! Släpp ut honom en gång och det blir värre nästa natt.
Så precis som med barnuppfostran, konsekvent handling.
Om du vet att du kommer att falla till föga, släpp ut honom direkt han börjar härja. Eller vänta tills han lägger sig och vilar lite, som belöning öppna dörren till friheten!
Jämför alla föräldrar där barnet vill ha glass: tjat, tjat, tjat och till slut - Men ta en glass då!!!!
Vi får tillbaka det vi planterar, vad lönar sig?

saken är att jag stänger dörren först när jag går och lägger mig sen börjar han bråka med mig då så öppnar dörren. Då springer han ner och äter. Ibland så blir det lugn då men oftast så springer han upp igen och bråkar och vill ut.

Jag ser inga konkreta lösningar på problemet i denna tråd än :P

Men är katten inne i sovrummet? Tanken var väl att den ska vara utestängd från sovrummet.

Men är katten inne i sovrummet? Tanken var väl att den ska vara utestängd från sovrummet.

ja den är i sovrummet från början men det spelar ingen roll vart han är för han skriker lika högt vart han än är tills han kommer ut.
men tanken är att han ska vara tyst.
Så det handlar om att vänta tills han blir gammal och klok?
Det finns inget sätt att träna till att man anpassar hans timmar?

Mina katter får visserligen inte gå ut, men de vill ändå att jag ska gå upp, eftersom de får mat då. De har aldrig mat framme eftersom en viss katt blir väääldigt tjock då.

De väcker mig aldrig. De vet att det inte fungerar... :o
Om jag inte masat mig ur sängen vid 12-tiden så brukar hanen ställa sig på bröstet på mig, alternativt hoppa lite på min mage.

Skrika har de inte gjort så mycket, och har de det, så blir de instängda i badrummet.

Finns det ingenstans du kan stänga in honom så att du inte hör? Släpper du alltid ut honom direkt när du går upp? Isåfall kanske du skulle vänta några timmar med det så att han inte förknippar husse går upp = Komma uuut!!

Lek med honom innan läggdax så att han är trött? Jag jagar mina på kvällarna så att de går och lägger sig direkt tillsammans med mig, för då har de lekt färdigt.

Funkar inget så får du väl bara inse att du är kattägd och släppa ut skrället så du får sova!

Vill man ha ett lugnt och fridfullt liv med väluppfostrade djur så skaffar man inte katt. Så enkelt är det.

nu är iofs mina katter innekatter.. men hos mig har vi lyckats med konststycket att få in i skallen att sover Matte så sover flocken - hund som kisar.. (en katt på bröstet, en vid axeln och en ovanför huvudet.. och hunden i knäväcken.. i en nittiosäng..) Tror jag har Mamma Katt att tacka för det, hon uppfostrade tom schäfern till att knipa käft sovtid. Det, eller det faktum att jag kan sova mig igenom en jordbävning så att det inte ens är lönt att försöka väcka mig.. jag tror på att ignorera pipochskrik - jag hävdar Envist att jag är tjockskalligare än mina katter.

Morsans katter sover i köket.. utom gammeltanten som sover i hennes säng (..så klart..) vet att Majsan kunde väcka mamsen tidiga morgnar när hon var yngre, men nu i medelåldern håller hon sig för Fin för utgång. En gårdskatt som inte vill gå ut mer än max en runda runt huset då och då...

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 239
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 871
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama