Uppfostra Vuxen Drever??? Hjälp!!

Anna Lilja

Trådstartare
Hej!
En farbror där jag bor har en vuxen drever tik som nu är ett år gammal, hunden används till jakt. Mannen är en stor djurvän men har ganska gammaldags hundhållning. Med det menar jag att hunden inte är inne utan mest i en ganska liten hundgård, ibland ute på promenad. Det resulterar givetvis i att hon är väldigt exalterad när någon kommer, blir glad så hon kissar ner sig, och väldigt kärvänlig. Jag har känt hunden sen valp men inte haft möjlighet att träffa den så mycket sedan dess. Det märks dock att den känner igen mig. Nu har jag tänkt att försöka träffa den lite mer, gå på promenad och kanske ha den hemma hos mig ibland. Jag har några frågor med anledning av det!
  • Har ni tips på hur jag ska göra för att få en vuxen hund rumsren.
  • Går det att få en drever att låta bli att dra i kopplet.

För frågorna gäller går det överhuvudtaget, hur lång tid kan det ta och framförallt hur gör jag?? Jag är jättetacksam för alla tips och råd!

Hunden är dessutom sjukt nyfiken på katter, har bara sett katter på avstånd. Vi har katt, hur gör vi bäst för att introducera dem till varann?

Tack på förhand!

Sv: Uppfostra Vuxen Drever??? Hjälp!!

En unghund tränas på samma sätt som en valp i fråga om rumsrenheten och samma sak med lydnaden. Inga konstigheter där.

Det lär väl ta någon månad innan hon är helt rumsren och relativt lydig, om du tränar regelbundet och är konsekvent.

Anmäl dig gärna till en grundkurs i lydnad.

I fråga om katten så brukar de vara duktiga på att säga ifrån om de inte vill ha kontakt med hund ;)

Hej,

Tack för svar! Hur är det med att få en drever att inte dra i kopplet då? De har ju om jag förstår det hela rätt så stark instinkt när det gäller att spåra. Går det att få de att låta bli att dra?
Tack!

Vanlig lydnadsträning även där.

Det gäller att få hunden att förstå att den ska ha kontakt med dig och det kan vara en stor fördel att ha träna kontaktövningar också.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix