Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Is

Trådstartare
Jag satt och läste på uppdateringstråden och började fundera på vad era hästar väger? var upp på Wången för ett par helger sedan och vägde min häst för första gången, jag har ALDRIG vägt någon häst innan det (pga att jag inte har tillgång till våg). Jag vet att min har häst har över hull men det verkade ändå som de flesta hästarna låg på en siffra nära 400 kg,

Så lägg upp bilder, skriv mankhöjd och träningsgrad(muskler väger mer än fett sägs det ju) och gärna en siffra på hur mycket dem väger.

Vi kan ju fortsätta diskutera bantning, över och underhull osv om det finns mer intresse av det också :banana:

Sv: Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Ett bra initiativ, men jag har aldrig vägt någon av mina, fast det hade varit intressant.

Jag väger med jämna mellanrum, vår äldsta håller sig konstant runt 400-420 kg. Unghästen har jag inte hunnit väga ännu, men är just nu inte intresserad heller att veta vad ett riktigt fetto väger. Men eftersom han är stor så lär det vara långt mycket mer än 400 kg.

Får ta en bättre bild på Laukur innan jag lägger ut nån.

Har aldrig vägt honom då han aldrig varit på klinik där det finns våg, men har använt måttband, det visade häromdagen 402 kg. Han har lite att byta ut mot muskler då han inte varit tränad på ett halvår men jag vill ta det lugnt eftersom han är ung.

Han är 5 år, tränas ca 4 dagar i veckan, mest uteritter i skogen med inslag av dressyr och gångartsträning under tiden. Kondisen är mycket bättre än för 3 månaders sen och musklerna börjar komma dom också. Han är lite drygt 140 cm i mankhöjd och är en rätt grov häst.

Jag tänkte vänta med att skriva tills jag hade letat upp någon bild men har nog bara ridbilder på honom.
Fengur är iaf En valack, vet ej hur hög han är men närmare 140 skulle jag kunna gissa. När vi vägde honom vägde han 394 kg, då har han lite överhull och inte i toppform. Han blir riden ett par gånger i veckan och har gått på ganska stort och helt nytt bete hos mig hela sommarn (ej lösdrift pga tillgången på mat och att sällskapet har eksem). Hagen är väldigt kuperad där jag har både skog och ängs mark + stora områden med sly (brännässlor och hallonbuskar).

Inte vägd på våg men mätt till runt 400 kg. Valack 7 år 142 cm lätt träning.

Rodi207.jpg

(sommaren 2011)

Jag vägde mitt sto när vi var hos veterinären, hon vägde då 340 kg och var då bra i hullet, hon är ca 135 i höjd och hade tränats en del under vintern så hon var kanske lite över medel musklad.
Nu väger hon säkert mera då hon har gått upp pga vilan :S

Jag går hippolog på Wången och väger min lite då och då. När hon är i "ridhäst hull" och tränas lätt-medelhårt ligger hon runt 320kg & inför visning vägde hon 305kg. Hon är väldigt liten, mätt till 136cm på visningen men skulle nog säga att hon är närmare ca 132cm "på riktigt" .... väldigt nätt i typen.

Skolhästarna brukar väga runt 380-400kg när de kommer hem från betet och är lite tjocka. När de är igång väger de runt 350-370kg.

Tycker 400kg låter mycket för en islandshäst som rids & ska vara igång. - om inte hästen är väldigt stor

Sto, 4 år, ca 137 cm i mankhöjd, byggd lite åt det grova hållet, i lagom hull men ej igång och i dagsläget inga muskler att tala om - vägd hos veterinär häromdagen och landade på 347 kg

KL Kan inte alla försöka slänga upp en bild också? Så kan vi stackare (;) ) som inte kunnat väga våra få ett hum om vad de väger :)

KL Kan inte alla försöka slänga upp en bild också? Så kan vi stackare (;) ) som inte kunnat väga våra få ett hum om vad de väger :)

det bli ridbilder på min då men bättre än inget
Det här är från helgen då jag vägde honom.
DSC_0053_4019.JPG

DSC_0434_3258.JPG

här är han i våras mindre riden men även ganska mycket mindre mat
DSC_0482.JPG

Jag har vägt både Sol och Godi på våg och har bilder från tiden då de vägdes också.

Sol vägde här 350 kg. 138 cm och ganska nätt i typen (ser dock inte så nätt ut med lite extra fyllning :angel:)
Lite omusklad och lite rund (syns särskilt på rumpa och mankam). Hade vilat ett tag och bara ridits kravlöst under några månader dessförinnan.
2011-11-20174446.jpg

Godi vägde här 320 kg. (128 cm) Ganska bred och "satt".
Hyfsat ok musklad för sin ålder, kunde såklart varit bättre. Reds 5-6 dagar i veckan men inget supertungt arbete.
Foto0432.jpg

Det beror nog helt och hållet på individen också, vår gammelman har alltid vägt runt 400 kg och är verkligen ingen fetknopp direkt. Tvärtom så får man ge honom massor med mat, annars faller han ur.

Mitt avels sto vägde även hon 400 kg ganska precis när hon var i visningskondition, att vi fick in vikten hänger mest samman med att hon kördes till tandis efter visning pga ett tandproblem och där vägdes hon.

Skillnaden i dessa två skulle vara höjden, gammelman är ca 142 hög medan mitt sto var 139 cm av grövre typ.

Jag tror nog att många istället kanske underskattar vikten, och jag minns så väl en lite räka på 131 cm jag följde med ägaren till kliniken. Ägarens uppfattning var att hästen vägde strax under 300 kg, medan vågen visade 340 kg häst som var allt annat än tjock.

*kl*

Vi vägde våran 1-åring på Skara när hon skadade sig illa, och vågen visade då på 235 kg.
IMG_0216.jpg

De övriga hästarna i stallet har aldrig varit vägda, men enligt måttband då väger de mellan 330-420 kg.

Senast ändrad:

va intressant att de kommer in lite svar. hoppas på fel bilder från alla

Kan ju tillägga att mitt måttband stämt väldigt bra. (har dock haft andra måttband som inte stämt så bra). När Godi vägde 320 på våg visade måttbandet 318. På Sol skiljde 4kg. Idag visar bandet ca 320 på Sol och visst är hon smalare idag än på bilden ovan, vet dock inte vad hon väger på våg idag.

Sinfó vägdes ganska ofta när hon var skadad.
När hon gjorde illa sig vägde hon 328 kg, då i full kondition och tränades inför vårens kommande tävlingssäsong, så hon var inte i topptrim men skulle inte gå ner mer, bara öka på muskler.
Dålig bild, men den enda jag har från den tiden.
P2170196.jpg

P2170202.jpg

Här hade hon stått på box i 4 månader och gått ner till 305 kg
Sinfo+110430+avlastning.jpg

Här är min kille. Valack 8 år, tävlingskondition, bra musklad, ca 136 cm i mkh av den lite grövre typen. På denna bild säger måttbandet 320 kg och han ligger mellan 300 kg till 360 som mest.
378717_10150984947666680_1088646315_n_503a80e19606ee325800755c.jpg

Vill också tillägga att denna häst går på lösdrift året runt! :)

Andi har ju spatt och efter han fick det så har han både ätit upp sig och tappat mag/ryggmuskler... Det var långa perioder av promenader och jag kunde inte banta honom eftersom han skulle ha så stor hage som möjligt för att röra sig mycket på egen hand...

wpid-imag0301.jpg

Som mest vägde han 460kg... Den här bilden är närmast i tid för vägningen, han vägdes ju på klinik när vi var inne för hans spatt(höger bak, som synes på bilden). Häromdagen visade måttbandet 390kg. Men han är en riktigt grov häst, om än bara 1,33mkh typ.

När han var som finast vägde han enligt måttbandet 340kg
smalandi_34548313.jpg
Han fick spatt 2mån efter denna bilden...

Snöggur har vi ju haft problem med vikten på...
vikt_34687363.jpg

Han är 142 enligt försäljning, vi mätte till 1,37. På den här tiden fick vi rida med brösta ute i skogen, för i uppförsbacke åkte sadeln bakåt! Vi öste på honom mat och gjorde avmagringsutredning hos veterinär. Som finast var han när han vägde runt 320-330kg. Nu e han alldeles för fet...Får mäta honom idag...

Kveikja ligger runt 340-350kg. Hon e inte så tjock, men hon saknar magmusklerna efter sitt föl förra året. Men det kommer så smått! Kveikja är 1,30mkh.
wpid-dsc_4713.jpg

Nästa vår skall vi inte låta hästarna bli så feta, det blir små hagar och nerbetat... Iår var det ju en hiskelig tillväxt utan att det syntes så hästarna blev FETA fort! Men nu går de så sakteliga ner...

DSC04152.JPG

Har aldrig vägt Lára (sto 14 år, ca 140 cm) men viktmåttbandet visade 280 kg när jag mätte henne i samband med att bilden ovan togs. Hade då precis klippt av henne den första omgången vinterpäls, så hon mätades "naken". Men hon är verkligen en nätt dam.

(På min förra häst testade jag en gång att mäta före och efter klippning. Skillnaden blev 10 kg trots att jag inte alls tyckte att han hunnit sätta särskilt mycket päls ännu.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama