Uppfödaren vägrar operation livmoderinflammation

lua

Trådstartare
Vår fyraåriga tik är på djursjukhuset för livmoderinflammation och har operation planerad för imorgon bitti. Inflammationen är dock ganska lokal och skulle i praktiken kunna medicineras, men veterinärerna rekommenderar operation. Vi är fodervärdar, betalar försäkringen och betalar även veterinärvården. Då jag pratade med uppfödaren vägrade hon operation och skulle genast ringa kliniken, hon är ju tekniskt sett ägaren, vad har vi för rättigheter? Vill ju operera för att det inte ska komma tillbaka, kan hon verkligen bestämma när hon inte ens betalar?

Sv: Uppfödaren vägrar operation livmoderinflammation

Vilket är skälet till varför hon inte vill operera? Är det för att hon vill ta en kull valpar på nästa löp?

Ja uppfödaren bestämmer om hon ska op eller inte.
Vill hon ta en kull på nästa löp så ska hon få göra det. Sen kan ni göra en op nästa gång det kommer tillbaka, om det gör det.

Enligt fodervärdsavtalet så ska fodervärden vårda tiken på ett sådant sätt att överlåtaren kan utnyttja sin rätt till valpkull/ar. Det innebär att om medicinering istället för operation är möjlig och du som fodervärd väljer att operera så bryter du avtalet och kan förlora hunden.

Så vi ska betala några tusen för en behandling som är enbart i uppfödarens intresse och går emot veterinärernas rekommendationer? Det känns åt helvete.

Fast det är ju en risk man tar som fodervärd. Men det är ju ett ömsesidigt risktagande eftersom uppfödaren tar ju också risker. Låt oss säga att hunden hade varit i så dåligt skick att en operation hade varit nödvändig: Då hade ju istället uppfödaren förlorat pengar på det. Nu verkar det vara möjligt att medicinera och då är det du som förlorar på det.

Så vi ska betala några tusen för en behandling som är enbart i uppfödarens intresse och går emot veterinärernas rekommendationer? Det känns åt helvete.

De flesta vet rekommenderar op fast det inte är ett måste.
Och åkt till vet hade ni väl gjort även om hunden varit er egna.

Ni får en gratis hund, mot att uppfödaren får en kull. Vad mer vill ni ha?
Det är risktagande åt båda håll.
Hunden kunde ju lika gärna blivit en hund som inte dög till avel. Då hade uppfödaren "förlorat". Hade det känts som helvete då också att ni fått en gratis hund, utan att behöva lämna bort för valpning mm?

Intressant att ingen reagerar på girigheten, man behöver läsa länge innan man ser att det absolut bästa för tiken är att få livmodern borttagen, och att medicinsk behandling oftast leder till att inflammationen kommer tillbaka, ibland värre än förut. Tycker att hundens bästa borde få spela roll här, men istället ska så mycket pengar som möjligt sugas ut. Jo, det känns som ett helvete att uppfödaren inte ens frågade hur hon mådde innan hon dikterade att ingen operation skulle äga rum.

Fast du skriver ju själv att inflammationen är lokal och att den kan medicineras. Det du kan prata med uppfödaren om är att få kastrera tiken så snart valparna är avvanda även om tiken inte är fem vid den tidpunkten (jag tar för givet att hon ändå inte hinner ta ytterligare en kull innan hunden blir fem år). Då kan du kastrera innan en ev. livmoderinflammation poppar upp på nytt.

Medicinering plus operation är dyrare, vilket är ett troligt framtidsscenario om hon medicineras nu, annars är ju medicinering billigare. Vi kommer stå för både och, men hade tveklöst valt operation direkt då det är bättre för tiken på alla sätt.

Jo, det känns som ett helvete att uppfödaren inte ens frågade hur hon mådde innan hon dikterade att ingen operation skulle äga rum.

Fast jag kan i och för sig förstå uppfödaren här. Hon blev nog rätt stressad när hon fick höra att hunden hade en operation inplanerad i morgon bitti och därför ville få tag på veterinären så fort som möjligt. Det betyder ju inte alls att hon inte bryr sig om hunden.

Med tanke på hur hon behandlat sina hundar hittills och det skick tiken var i då vi fick tillbaka henne efter senaste kullen, jo.

Intressant att ingen reagerar på girigheten, man behöver läsa länge innan man ser att det absolut bästa för tiken är att få livmodern borttagen, och att medicinsk behandling oftast leder till att inflammationen kommer tillbaka, ibland värre än förut. Tycker att hundens bästa borde få spela roll här, men istället ska så mycket pengar som möjligt sugas ut. Jo, det känns som ett helvete att uppfödaren inte ens frågade hur hon mådde innan hon dikterade att ingen operation skulle äga rum.

Och du tar det som girighet. Det gör inte jag. Tiken kanske betyder mycket för uppfödaren, det vet vi här inget om.

Jag har gjort både op och medicinering. Sist gjorde vi en medicinering, just för tikens skull. Hon har inte fått om det.

Och du, man tjänar inga pengar, så tror inte uppfödaren försöker suga ut pengar.
Varför tog du en foderhund? För slippa betala? Kanske man kan tolka det lite som girighet också :D

Med tanke på hur hon behandlat sina hundar hittills och det skick tiken var i då vi fick tillbaka henne efter senaste kullen, jo.

Många tikar är inte i bästa skick efter en kull. Även om man ska göra allt för de ska hålla sig fina. men med vissa tikar är det svårt fast man gör allt.

Och sköter hon inte sina hundar kanske du ska anmäla henne för vanvård.

Du börjar med en enkel fråga, sen när vi säger att uppfödaren har rätten på sin sida, ja då verkar du bli sur.
Och sen kommer annat vi ska ta hänsyn till.
Men tyvärr, spelar ingen roll. Uppfödaren har rätten på sin sida, hur du än vänder på det. Och var det du ville ha svar om..

Jag ville inte köpa en ny valp då det finns så många hundar som behöver ett hem, därav foderhund. Hon hade spenderat första 1,5 året av sitt liv i en hundbur och aldrig sett något annat än hundgården, kunde inga kommandon och hade aldrig gått i koppel. Med tanke på hur valpar produceras på löpande band och avelshundarna sitter i sina burar resten av tiden där vågar jag nog påstå att det visst är valparna som finansierar uppfödarens fina bil och totalrenovering av det stora huset.

Medicinering plus operation är dyrare, vilket är ett troligt framtidsscenario om hon medicineras nu, annars är ju medicinering billigare. Vi kommer stå för både och, men hade tveklöst valt operation direkt då det är bättre för tiken på alla sätt.

Och här tänker du på vad kostnaden blir och i andra andetaget så säger du att uppfödaren vill suga ut pengar.
Tycker du är lite orättvis nu..
De extra pengarna det blir är en spott i havet :)

Jag ville inte köpa en ny valp då det finns så många hundar som behöver ett hem, därav foderhund. Hon hade spenderat första 1,5 året av sitt liv i en hundbur och aldrig sett något annat än hundgården, kunde inga kommandon och hade aldrig gått i koppel. Med tanke på hur valpar produceras på löpande band och avelshundarna sitter i sina burar resten av tiden där vågar jag nog påstå att det visst är valparna som finansierar uppfödarens fina bil och totalrenovering av det stora huset.

Och eftersom detta är förbjudet så ska du anmäla. Sitter du bara och tittar på utan att göra något så anser jag du accepterar hundarnas öde..

Fast förklaringen till varför du tog en foderhund köper jag inte :D Då kunde du tagit hand om en hund från hundstallet istället så hade du ägt den.
Och när du var och tittade på "din" hund borde du gått därifrån och inte ställt upp på detta med hundar som lever så här..

Sen att hunden inte kan gå i koppel eller inga kommandon kan, det lider den inte av. Värre med annat du tar upp...

Sen verkar alla tro det är guld och gröna skogar att föda upp hundar. Och att man får en himla massa pengar över. Visst blir det en summa när man säljer valparna, men man har lagt ut massor innan. Jag går i alla fall inte plus, jag går minus så det skriker om det...

Senast ändrad:

Alternativet är gissningsvis att be uppfödaren att få köpa loss hunden för vad hon begär så ni äger hunden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka