Uppfödare och Welsh springer spaniel

Apollo

Trådstartare
Kan man ta reda på om en uppfödare inte är ok.
Finns det en "svart lista".

Sen en liten fråga om Welsh springer spaniel, vill veta lite om rasen. Funderar på en sån hund.
Vad är skillnaden på engelsk och welshen.
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Jag har inte ägt en welshare men varit "barnvakt" åt en åtaliga gånger och har även haft en del engelska runt mig. Jag ser ingen direkt mental skillnad på de båda. De jag har mött (inklusive welsharen) har varit så som jag uppfattar de flesta spaniels..flamsiga och lättstressade hundar men ändock ett ganska trevligt temperament (föredrar ändå spaniel framför retrievern).
Eftersom att det är apporterande hundar har en del (med welsharen som största exempel) varit nästan lite överdrivet fäst vid föremål men jag TROR att det kan ha berott på understimulans i de fallen av de hundar jag mött..Eller som med welsharen..understimulans i allt utöver apporteringen och jaga föremål som var det enda den gjorde när jag inte tog henne på promenad. Där var hon helt klart överstimulerad...Hon blev fixerad vid speciellt bollar.
Jag skulle inte vilja påstå att det är modiga hundar utan konstigt nog har dessa "jakthundar" jag stött på varit skotträdda och "spökrädda" vilket jag inte alls tycker att en jakthund ska vara.
Nu låter det som att jag bara stött på skräckexempel..det har jag inte.
Men det beror såklart på vad man jämför med och jag tror speciellt att welshen kan bli en trevlig lydnads och sällskapshund då de är energiska och smarta om man lyckas fokusera dem. Tikarna jag har mött har alla varit supergoa och "milda"..
Hmm..det var nog allt..Inte en hundras jag skulle valt..det är för mycket "pucko" över dem..men de är ganska tjusiga :D
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Tack för ditt svar.
Ska träffa en uppfödare idag ska ställa en massa frågor till henne. Alltid bra att få lite tips på vad man ska fråga om.
Detta med lättstressade är ju något som inte stått med i rasbeskrivningen.
Vill ju ha en trevlig sällskapshund för lite utställning och ev agility eller spårsök vad nu just "min hund" passar för och tycker är kul.
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Den Welshare jag haft mest kontakt med upplevde jag som rätt uppe i det blå, och svår att få kontakt med.
Dessutom åt han skor.

Det var helt enkelt inte min typ av hund, att vara hundvakt ibland räckte gott och väl.

Men rätt söt var han. Om nu det var en förmildrande omständighet när man hittade honom med en nästan oanvänd, numer obrukbar, stövlett i käften:D
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Ja då får han nog ha varit väldigt söt för att kompensera det han gjort.
Men skämt åsido, är det inte lite av en uppfostringssak vad som tillåts eller inte, eller är de bara såna??
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Jag tror och hoppas att jag stötte på ett måndagsexemplar:D

Det jag upplevde som jobbigast var att jag inte nådde fram till hunden, öht. Helt ointresserad av allt, och hade vid ett års ålder fortfarande inte lärt sig "sitt" på kommando trots mattens försök.
Men, viktigt, jag säger inte att det gäller alla welshar, han kanske inte var det minsta rastypisk i uppförande.

har du varit inne på: http://www.wssk.a.se/ ??
Där finns lite info:)
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Jag tror att det har med uppfostring att göra. Min spaniel däremot gillar att bära runt på diverse saker, vantar, hennes leksaker och även skor. Hon har däremot aldrig ätit söder någon av sakerna hon burit omkring, där är nog mina föräldrars taxar betydligt värre.
Jag gillar spanielns sätt att vara, men så har jag ju en ESS själv. Jag tycker du gör ett bra val.

Om du är intresserad av uppfödare av Welsh så finns det på www.wssk.a.se, som är welsh springer spaniel´s hemsida, men där kanske du redan letat...
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Tack för ditt svar.
Ska träffa en uppfödare idag ska ställa en massa frågor till henne. Alltid bra att få lite tips på vad man ska fråga om.
Detta med lättstressade är ju något som inte stått med i rasbeskrivningen.
Vill ju ha en trevlig sällskapshund för lite utställning och ev agility eller spårsök vad nu just "min hund" passar för och tycker är kul.

och det tror jag mycket väl att du kan få! Att bero på det så såg jag en welsh med helt vitt huvud idag..såg lite annorlunda ut :D
 
Sv: Uppfödare och Welsh springer spaniel

Jo då den sidan är mest besökt för tillfället.

Har hittat några upppfödare, vill ju de ska bo i Stockholm.
Verkar smidigast.
Ska ju snart iväg till en och besöka hennes hundar.
Har en drös frågor till henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 192
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp