Uppdragskörningar

Lejonelle

Trådstartare
Har förstått att det finns några här som åtar sig körningsjobb typ bröllop och festkörningar. Vilken typ av uppdrag tar ni? Finns det en efterfrågan? Hur ser det ut på skogssidan, finns det efterfrågan inom det området?

Sv: Uppdragskörningar

Många kommuners nya miljösatsning gör att de finns brist på skogshästar och duktiga skogsarbetare.

Men då krävs det ju dels en välutbildad häst, vilket tar flera år och du själv måste inte bara vara stark utan ha kunskap om skog o natur.

Känner en kille som har 9 ardennrar och nordsvenskar och han har fullt upp och skulle kunna ha arbetat 24 h/dygnet.
Jag var hos honom och skulle käcka mig genom att visa att jag minsann kunde köra häst i skogen o dra timmer jag med..

Då förstod jag att det vi håller på med här inne är rena sandlådeleken, vilken nivå vi än tävlar på, mot vad riktig skogskörning är!!

Jag dabbade mig fullständigt..men försök ni med 20 meter långa tömmar styra slalom mellan träden och ner för kalhyggen med en ivrig häst och stock framför sig!:D

Uppdragskörningar kräver ju också en väldigt säker häst som klarar av väntan och stillaståendet.
Den får ju inte heller regarera på oväntade saker för det kan bli katastrof..tänk att förstöra någons bröllopsdag eller student!!:o

Jag har kört div uppdrag men jag tycker inte att mina vagnar har hållt måttet för finkörningar. Det är inte bara att spänna för med loksele och trilla tycker jag utan folk ska få vad de betalar för och vid festliga tillfällen är folk beredda att betala..men då ska de få valuta för pengarna anser jag!

När jag var yngre hade jag min ponny på Liseberg ett par gånger och det ledde till fler uppdrag så jag tror att man kan få väldigt många uppdrag bara folk vet att man finns.
Men det är också väldigt säsongsbetonat..på hösten o vintern är det dött!

Vad hade du tänkt att köra för uppdrag?

Jag har en säker häst men jag själv är desto osäkrare :angel: Med andra ord, jag är inte kompetent själv i nuläget utan är mest intresserad av att höra om det finns efterfrågan och hur den i så fall ser ut.

Skulle tycka det var jättekul om hästen kunde användas "på riktigt" till någonting, inte bara hobby. Göra lite nytta, dra in lite av maten. På sikt alltså. Till en början kan man ju tänka sig bara typ att sladda ridbanan eller köra skräp till containern eller så.

Läste mina egna rader och vill bara tillägga att det där med sandlådan va skrivet med glimten i ögat för dom som inte förstod det..:bump:

Jag förstår vad du menar..

Nu när jag inte har någon egen tävlingshäst så kan jag sakna det här med uppbyggandet, träningen, planeringen och allt iordningställandet och klurandet..det blir så mycket MER än att "bara" ha häst.

Med Trygg hade jag tänkt att ta div. olika uppdragskörningar.
Bl a var vi i kontakt med kommunen om att ev. införskaffa en häst-gräsklippare.
De var jätteintresserade av att ha oss i parkerna runt omkring men vi skulle bara finna ett sätt att lösa det praktiska, det byråkratiska sätter ofta käppar i hjulet då det gäller vilken form av anställning man har..eller hyrs man in på entrepenad osv..?

Vi diskuterade även kontakten med funktionshindrade barn osv.

Jag fick min ide dels genom att den killen jag nämnde innan är anställd av varbergs kommun för div parkförvaltnings-skötsel..och dels genom att man i Karlstad har anställt en tjej och hennes travare att tömma papperkorgarna i innerstan!:p

Så visst finns det uppdrag om man själv kanske har ideer och någon annan har trampat upp stigen åt en.

Du kan ju börja med att köra några få turister en vända..förutsatt att DU känner dig tillräckligt säker!

Mitt förslag är att du tar kontakt med föreningen för skogshästen (de finns inte bara till för "skogsuppdrag" utan har som policy att hjälpa till att utbilda folk som vill arbeta med sin häst oavsett inom vilken näring..så länge det gäller körning då givetvis) för de har en lista på duktigt körfolk i ditt område du kan vända dig till!

Lycka Till!

Vi tar endast uppdragskörningar i skogen. Inga brölopp eller liknande.

Trygg skrev:
Men det är också väldigt säsongsbetonat..på hösten o vintern är det dött!

Vad hade du tänkt att köra för uppdrag?
Nä, på vintern kör man slädbrölopp :love:
Vi ha inte några vagnar som vi tycker ät fina nog för brölopp,
det kanske blir om några år men inte just nu.
Däremot har vi bla fått köra ett bröllop en mörk vinterkväll,
ljuvligt med facklor och marshaller närmast festplatsen, bjällerkrans (äkta, inte billig nyvariant).

Sen brukar vi ha andra släduppdrag, köra barn eller företag osv.
I vintras testade vi något nytt, körde upp några frpn ett företag i skogen där vi hade skottat upp sitsar i snön (en rundell) och så brann en eld i mitten.
På vägen dit var det små lyktor och runt det hela brann lappljus.
Bjöds på sagor, kolbullar eldshow mm.
Sen slädtur i mörkret hem.
Dom var saliga efter åt.:D

Annars står en gräsklippare högt på önskelistan och som sagt en finare vagn till brölopp.

Det som väl vi märkt av var när våra gamla säkra hästar började få gå i pension, man tappar snabbt över jobb till dom som har.
Nu har vi en som fungerar bra, en hyffsat till slädjobb och så en som nog när han blir äldre och tränad kommer att fungera bra.
Så vi är under uppbyggnad igen efter att ha varit i ett glapp.

Men jag är bra sugen på att kolla med kommunen och lokala fastighetsbolag om det kan vara något som är aktuellt.

Senast ändrad:

åh..du fick mig att vilja kolla lokala fastighetsmäklare..börja sticka lovikavantar..damma av pälsmössan och ta en enkel biljett norröver:love:

Släde..är det en sådan som står på Ica Maxi med tonfisk i?

Trygg skrev:
åh..du fick mig att vilja kolla lokala fastighetsmäklare..börja sticka lovikavantar..damma av pälsmössan och ta en enkel biljett norröver:love:

Släde..är det en sådan som står på Ica Maxi med tonfisk i?
:rofl: ja precis en sån släde!

Har du trevliga grannar?:angel:
Om du har det så kan vi kastbyta. :banana: :angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 371
Senast: Amha
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 184
Senast: Tualma
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
400
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix