Uppdelning av grovfoder.

C

crocket

Jag har en häst som, hmm gillar mat. Han äter upp ganska snabbt, men nöjer sig ändå när det är slut, men man vill ju få grovfodret uppdelat så bra som möjligt.
Därför skulle jag vilja veta lite hur ni hade gjort.

Han får grovfoder 3 ggr om dagen i dagsläget (kommer förmodligen ändras till 4 nästa vecka. Det är Morgon, insläpp och kväll (den 4:e kommer att bli lunch)
Morgon sker vid kl 7 på morgonen, insläpp ca 5 och kväll ca 8. (är fullt medveten om att det är alldeles för lång til mellan morgon o nästa tillfälle, därav ändring till en 4:e tid när stallägaren kommer hem)

Han får 3 kg hö och 6 kg hösliage/dag

Just nu är denna giva uppdelad följande:
Morgon: 2 kg hö
Insläpp: 1 kg hö, 1 kg hösilage
Kväll: 5 kg hösilage

Någon som vill komma med någon ändring, kom gärna med någon kommentar.?

När han sedan kommer få ytterligare ett utfodringstillfälle vid lunch så vet jag inte från vilket annat tillfälle jag ska "ta av".

Jag vill gärna att han ska ha så mycket som möjligt på kvällen med tanke på att han äter så snabbt och ska ha något att äta på hela natten lång. Sedan måste han ha ett par kilo på morgonen om han ska hålla sig i ett par timmar. Vid insläpp är det ju inte så lång tid kvar till kvällen så där behöver han inte alltför mycket. :D

Jag har provat med hönät på kvällen, men där fick han in hela huvvet en kväll :crazy: :confused: :p , då blev matte både livrädd och full i skratt :D , men sedan fick jag köpa ett hönät av stallägaren med mindre maskor, men det blir han så förbannad på att han drar o slite så hela nätet far o flänger mot väggen och det dånar i hela boxen, och så tyckte jag att han blev lite stelare i nacken pga att han ryckte så kraftigt.

Jag lägger in halm i boxen lite här och där så att han alltid har det i boxen.

Så hmm, egentligen är väl min fråga, hur skulle man dela upp grovfoder givan när han sedan får lunch? :p

Sv: Uppdelning av grovfoder.

Om man tänker att 1 kg hösilage motsvarar 2 kg hö.. så räknar du på att hästen bör få 0,25 kg hö eller 0,5 kg hösilage per timme

ger du 2 kg hö(8 timmar) kl 7 på morgonen så kan du vänta till kl 14 innan du ger nästa mål

ger du 1 kg hö(4 timmar) och 1 kg hösilage(2 timmar) vid kl 17 så kan du vänta tilla kl 23 innan du ger kvällsmål

då får du en bra uppdelning från hästens sida sett..

Mvh Maria

Senast ändrad av en moderator:

Det är 70 % så det är relativt torrt för att vara hösilage.

okai.. då är det väldigt torrt.. det kan du räkna 1 kg hösil.=1 kg hö.. dvs 0,4 kg per timme..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 663
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama