hovarna va okej, men lång i tån. Sedan regnande det som fan och helt annat klimat än i Portugal, så hovarna tog stryk och hon flisade dom direkt
(blir inga fler wraps här inte, om hon behöver stöd får det bli boots på i hagen iså fall) sedan nog inte fått mineraler etc kanske behövs för barfota. Hon får nu NAF pro feet, Equivital foder, vitafors strong mineraler, linfrökaka, plus några örter och torkade morötter som jag blöter upp med hennes foder. Sen går hon på fri tillgång hö
(och då magkur Gastroguard för magen). Det har funkat väldigt bra. Hon visade det med magen med att inte ville käka mat, inte så intresserad av hö heller och drack dåligt, plus spänd som fan i bugen. Allt detta har släppt nu. Bajsat har sett väldigt bra ut hela tiden som tur är, inte lös i magen (peppa peppa) Hon är inriden, men mest körd senaste halvåret. Dom red henne även en gång till innan dom skickade henne hit, bara för att visa hon kan
väldigt trevlig i alla gångarter, men jag har inte vilja pusha henne till något med dessa problem, bara låtit henne landa och må bra först. Hon har utvisat ett jätte förtroende för mig redan, och ofta söker hon mot mig när något är läskigt med att vända huvudet mot mig, och sen går vi fram och nosar. Hon är lite som en hund, vill gärna nosa på allt! även läskiga saker
Hon har även fått flera behandlingar av osteopat och även equiterapeut med massage, laser + elektroder. Mycket låsningar och så efter resan, säkert spänd sig på transporten och även halkade hon i ligghallen då hon skulle hoppa undan från en annan häst
Hästen i fråga och henne gillar verkligen varandra, men han kunna vara lite för dum mot dom, med att bita och jaga, så nu går han i en annan hage och dom har det lugnt.
Sedan gör jag sedan massor med häst Pilates och stretch övningar på henne för att stärka och märker även där skillnad, övat på att lyfta hovarna, i början vägrade hon typ lyfta höger fram och ville dra ner den direkt. Men med godis, belöning och massor beröm lyfter hon nu alla hovar bara man lätt rör med handen. Super duktig! och står även kvar när man håller på.
Sedan jobbar vi mycket med miljö grejor, presenningar etc
väldigt roligt! hon är känslig, men väldigt god att ha att göra med, jag märker hur mycket hon reagerar på att man "lyssnar på henne" och visar detta, så lugnar hon sig direkt.