Uppdateringstråd 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lillefrun nej så tråkigt att det blev så, du som åkte så långt också. Men med facit i hand låter det ju ändå som att det var "bra".
Jag stötte själv på en liknande uppfödare(blev faktiskt tipsade om denne här). Hon manglade ner mig totalt med alla regler och åsikter kring hundarna. När jag sen efter funderade inte tog valp därifrån så blev det än mer liv i luckan så skönt att inte behöva ha med den uppfödaren att göra nu. Hon hade 3 valpar kvar länge sen som var svårsålda, dom blev nog närmare året.

@Lillefrun nej så tråkigt att det blev så, du som åkte så långt också. Men med facit i hand låter det ju ändå som att det var "bra".
Jag stötte själv på en liknande uppfödare(blev faktiskt tipsade om denne här). Hon manglade ner mig totalt med alla regler och åsikter kring hundarna. När jag sen efter funderade inte tog valp därifrån så blev det än mer liv i luckan så skönt att inte behöva ha med den uppfödaren att göra nu. Hon hade 3 valpar kvar länge sen som var svårsålda, dom blev nog närmare året.

Åh nej, det låter som den kombinationen jag tipsade dig om :laugh:

Obs att jag inte känner till uppfödaren särskilt, utan tipsade utifrån att jag visste väl vem tiken var eftersom min kompis haft den på foder och att du (då) ville ha en hund för främst eftersök och viltspår och det framförallt är det de pysslar med :) drygt att hen var så otrevlig efteråt!

Men va?! På ett sätt: tur att det inte blev något. En uppfödare får såklart ha önskemål, men måste ju någonstans också förstå att såld hund är såld och att det är du som bestämmer hur allt är med hunden, såklart även vad du läser för böcker(!) osv.

Jag har en bekant som har en sheltie och verkar vara väldigt shetlie-nördig. Om du vill kan jag fråga henne om hon känner till någon bra kull som är på g när jag träffar henne senare i veckan?
Det får du jätte gärna göra

Åh nej, det låter som den kombinationen jag tipsade dig om :laugh:

Obs att jag inte känner till uppfödaren särskilt, utan tipsade utifrån att jag visste väl vem tiken var eftersom min kompis haft den på foder och att du (då) ville ha en hund för främst eftersök och viltspår och det framförallt är det de pysslar med :) drygt att hen var så otrevlig efteråt!
Japp🙈 tiken verkade superbra och dom var helt klart duktiga med eftersöket så därför jag tyckte det tog i mot att tacka nej. Men glad nu i efterhand att jag gjorde det för hade nog haft ont i magen varje gång kontakt med denna människa hade behövts tas 🙈 och jag vill gärna ha bra kontakt med uppfödaren speciellt eftersom jag är ny i retrivervärlden.

Så väldigt tråkigt att det blev så här! Jag lider verkligen med dig, vi har ju alla sett hur du sett fram emot att få hem en liten valp :heart

Men, vet du, jag tror ändå att du hade tur och kom undan med blotta förskräckelsen. Det är många varningsflaggor i det du skriver här, sådant där som är lätt att se i efterhand, men självklart mycket svårare att lägga märke till när man sitter med en underbar liten valp i famnen!

Jag tror absolut att du kommer att hitta din valp. En där det känns bra med uppfödaren, och där både föräldrar och syskon är stabila och trevliga i temperamentet.

En bekant till mig köpte en valp av en sådan där uppfödare som vill bestämma "allt". Hen tänkte som du, att när hen tagit hem valpen har uppfödaren inget med den att göra och hen gör som hen vill. Och juridiskt är det förstås så! Min bekanta blev dock kontaktad både via telefon och mail, och fick flertalet utskällningar för att hen inte följde uppfödarens "krav". Lyckligtvis kunde min bekanta stå på sig och jag tror att hen har en okej relation med uppfödaren nu, men man vill ju inte gärna behöva hamna i den situationen. Kanske särskilt inte om man är ny i rasen. Då kan det ju vara extra skönt att ha en bra kontakt med uppfödaren, så att man kan kontakta denne med olika funderingar som kan dyka upp.
Oj, ja en sån uppfödare vill man definitivt inte ha. Hon hade kanske varit likadan. Alvin och Milous uppfödare är så stolta över dom. Alla hennes andra hundar är utställningshundar men hon har bett mig skriva om mina i rasklubbens tidning och det är ju inte många kineser i rallyn men när Alvin blev årets Rallylydnads chinese crested och var på framsidan av tidningen med en rosett som var större än han var hon så glad och stolt. Hon har aldrig lagt sig i under dom snart 15 åren. Bara peppat och stöttat

Japp🙈 tiken verkade superbra och dom var helt klart duktiga med eftersöket så därför jag tyckte det tog i mot att tacka nej. Men glad nu i efterhand att jag gjorde det för hade nog haft ont i magen varje gång kontakt med denna människa hade behövts tas 🙈 och jag vill gärna ha bra kontakt med uppfödaren speciellt eftersom jag är ny i retrivervärlden.

Uff, ja så vill man ju verkligen inte ha det!
Har förstått att hen är lite speciell utifrån min kompis kontakt mtp fodervärdskapet, men inte på den nivån 😅

Med det här i åtanke var det kanske det bästa som kunde hända ändå? Det är inte alltid så lätt att vara objektiv när man bli förälskad, men det här hade varit en stor röd flagga för mig.
Absolut, vi diskuterade fram och tillbaka jag och mina föräldrar om det och funderade på att uppfödaren istället för att ha dom i koppel som vuxna hundar bar dom ut och in lite väl abrupt så dom blev stressade, på att vi tagit valparna osv men valpen nu så lugn men absolut att det flaggade hos mig men jag kom fram till att dom kanske var jätte vana vid andra människor. Men det kunde ju mycket väl kommit över till valparna trots att dom var så trygga nu. Då hade jag tur att det avbröts

Absolut, vi diskuterade fram och tillbaka jag och mina föräldrar om det och funderade på att uppfödaren istället för att ha dom i koppel som vuxna hundar bar dom ut och in lite väl abrupt så dom blev stressade, på att vi tagit valparna osv men valpen nu så lugn men absolut att det flaggade hos mig men jag kom fram till att dom kanske var jätte vana vid andra människor. Men det kunde ju mycket väl kommit över till valparna trots att dom var så trygga nu. Då hade jag tur att det avbröts
Rädsla är starkt ärftligt och märks sällan före 10-12 veckors ålder, ibland inte för än vid könsmognad. Mammatiken bör vara otroligt trygg och trevlig, hon präglar valparna både med beteende och gener.

Jättetråkigt när du lagt mer tid och pengar på resa, men jag tror du kommer hitta en bättre valp!

Så väldigt tråkigt att det blev så här! Jag lider verkligen med dig, vi har ju alla sett hur du sett fram emot att få hem en liten valp :heart

Men, vet du, jag tror ändå att du hade tur och kom undan med blotta förskräckelsen. Det är många varningsflaggor i det du skriver här, sådant där som är lätt att se i efterhand, men självklart mycket svårare att lägga märke till när man sitter med en underbar liten valp i famnen!

Jag tror absolut att du kommer att hitta din valp. En där det känns bra med uppfödaren, och där både föräldrar och syskon är stabila och trevliga i temperamentet.

En bekant till mig köpte en valp av en sådan där uppfödare som vill bestämma "allt". Hen tänkte som du, att när hen tagit hem valpen har uppfödaren inget med den att göra och hen gör som hen vill. Och juridiskt är det förstås så! Min bekanta blev dock kontaktad både via telefon och mail, och fick flertalet utskällningar för att hen inte följde uppfödarens "krav". Lyckligtvis kunde min bekanta stå på sig och jag tror att hen har en okej relation med uppfödaren nu, men man vill ju inte gärna behöva hamna i den situationen. Kanske särskilt inte om man är ny i rasen. Då kan det ju vara extra skönt att ha en bra kontakt med uppfödaren, så att man kan kontakta denne med olika funderingar som kan dyka upp.
Varför säger man bara inte ifrån och blockerar uppfödaren totalt?

Varför säger man bara inte ifrån och blockerar uppfödaren totalt?

Tja, jag antar att man vill försöka att få till en okej relation med uppfödaren. Det kan väl finnas flera orsaker till att man vill kunna ha en viss kontakt med sin hunds uppfödare, tänker jag.

Tja, jag antar att man vill försöka att få till en okej relation med uppfödaren. Det kan väl finnas flera orsaker till att man vill kunna ha en viss kontakt med sin hunds uppfödare, tänker jag.
Absolut men märker man att personen är helt kokko finns det andra att fråga om saker och ting 😂

Absolut men märker man att personen är helt kokko finns det andra att fråga om saker och ting 😂

Ja, självklart :) Nu antar jag att min bekanta gjorde bedömningen att hens hunds uppfödare inte var helt omöjlig, trots allt, så att hen därför tyckte att det var värt ett försök.

Beroende på ras, vad man pysslar med med sin hund, hur långt i från uppfödaren man bor etc. kan det ju hända att man träffar på varandra mer eller mindre regelbundet också. Då är det säkert trevligare om man är på nivån att man kan byta några ord med varandra. Eller om man har en väldigt ovanlig ras, då kanske man riskerar att hamna utanför gemenskapen om man hamnar helt på tvär med en uppfödare.

Här hemma är det en liten hund som har bomull i öronen och bara ludd i huvudet just nu :cautious:

Dotterns hund är snart två år, och är väl i en riktig röra av hormoner. Han lyssnar fortfarande bra på sin egen matte (tack och lov!) men när jag lånar honom har han börjat ha en ganska nonchalant attityd. Plötsligt "glömmer" han vad inkallning är, han tappar fokus på nolltid om han t. ex. ska apportera, och han blir smått besatt av dofter han hittar när vi är ute. Där emellan är han sitt vanliga positiva och arbetsvilliga jag, så helt hopplöst är det ju inte, men lite frustrerande när han helt plötsligt tappar all vett och sans. Jag försöker att bara bita ihop och tänka "this too shall pass" :rofl:
Låter som Oskar runt 2-årsdagen. Tror också min kommer att bli normal igen. Men i värsta skedet tröttnade jag ur och han har nu ett sex-månaders kastrationchip.

Efter det har det gått över 🤪🤪
Eller hur...

Låter som Oskar runt 2-årsdagen. Tror också min kommer att bli normal igen. Men i värsta skedet tröttnade jag ur och han har nu ett sex-månaders kastrationchip.

Efter det har det gått över 🤪🤪
Eller hur...

Här blir det inget chip. Unge herren får helt enkelt se till att komma i att öronen inte bara sitter där för att vara söta :rofl:

Han lyssnar ju bättre på dottern, så jag tycker att han ändå visar att han är rätt smart och mycket väl vet vad han gör när han väljer att strunta i mig. På gott och ont... :meh:

Rädsla är starkt ärftligt och märks sällan före 10-12 veckors ålder, ibland inte för än vid könsmognad. Mammatiken bör vara otroligt trygg och trevlig, hon präglar valparna både med beteende och gener.

Jättetråkigt när du lagt mer tid och pengar på resa, men jag tror du kommer hitta en bättre valp!
Tack, det är bra att veta vid nästa valpbesök att det inte går att se det redan då. Men då får jag se det som en läxa till nästa gång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 322
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka