Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter på en gräsmatta med valpen och funderar. Kom nyss en lös hund springandes fram till oss. Amstaff/huskykorsning. De satt i trädgården utan staket eller lina. WHY!!!?????

Hunden gav skall och lyssnande inte på sin ägare när den gav sig av mot oss. Den hade rest ragg och såg inte särskilt vänlig ut i sin approach. Jag snurrade runt med min valp bakom mig och försökte få tag på/hålla den på avstånd. Husse sprang efter utan att lyckas fånga med ursäkter om att det är en unghund och försäkring om att den är snäll.

Jag var mest mån om att skydda min valp och se till att han också märker att jag kan skydda honom. Jag har en staffe och jag vill inte att han ska börja se andra hundar som ett inkommande hot där han ska gå in och svara upp.

Men hur ska man egentligen bete sig i sådana här situationer? Nu har två hundar på två dagar kommit framspringande, den häromdagen var lite mjukare och gick att knuffa bort, denna hade stirr på min valp och var två gånger så stor. Hur håller man inkommande på avstånd på bästa sätt? Försökte med nej och sitt men såklart utan framgång.

Husse skämdes över hunden och sa att han nog lär sig när han blir större. 🤨

Vad f-n har man hunden lös för om den inte är lydig???? Ö
 
Sitter på en gräsmatta med valpen och funderar. Kom nyss en lös hund springandes fram till oss. Amstaff/huskykorsning. De satt i trädgården utan staket eller lina. WHY!!!?????

Hunden gav skall och lyssnande inte på sin ägare när den gav sig av mot oss. Den hade rest ragg och såg inte särskilt vänlig ut i sin approach. Jag snurrade runt med min valp bakom mig och försökte få tag på/hålla den på avstånd. Husse sprang efter utan att lyckas fånga med ursäkter om att det är en unghund och försäkring om att den är snäll.

Jag var mest mån om att skydda min valp och se till att han också märker att jag kan skydda honom. Jag har en staffe och jag vill inte att han ska börja se andra hundar som ett inkommande hot där han ska gå in och svara upp.

Men hur ska man egentligen bete sig i sådana här situationer? Nu har två hundar på två dagar kommit framspringande, den häromdagen var lite mjukare och gick att knuffa bort, denna hade stirr på min valp och var två gånger så stor. Hur håller man inkommande på avstånd på bästa sätt? Försökte med nej och sitt men såklart utan framgång.

Husse skämdes över hunden och sa att han nog lär sig när han blir större. 🤨

Vad f-n har man hunden lös för om den inte är lydig???? Ö

Alltså sparka, du har rätt till nödvärn. Såklart måste man inte kicka en hund med full kraft men jag skulle inte tveka att sparka mot en hund som inte förstår att dra sig undan. Många hundar drar sig dock bort om man gör sig stor och låter väldigt arg (det får också ägarna att förstå att man inte är så nöjd över situationen och förhoppningsvis lär dom att hålla bättre reda på sin hund).
 
Sitter på en gräsmatta med valpen och funderar. Kom nyss en lös hund springandes fram till oss. Amstaff/huskykorsning. De satt i trädgården utan staket eller lina. WHY!!!?????

Hunden gav skall och lyssnande inte på sin ägare när den gav sig av mot oss. Den hade rest ragg och såg inte särskilt vänlig ut i sin approach. Jag snurrade runt med min valp bakom mig och försökte få tag på/hålla den på avstånd. Husse sprang efter utan att lyckas fånga med ursäkter om att det är en unghund och försäkring om att den är snäll.

Jag var mest mån om att skydda min valp och se till att han också märker att jag kan skydda honom. Jag har en staffe och jag vill inte att han ska börja se andra hundar som ett inkommande hot där han ska gå in och svara upp.

Men hur ska man egentligen bete sig i sådana här situationer? Nu har två hundar på två dagar kommit framspringande, den häromdagen var lite mjukare och gick att knuffa bort, denna hade stirr på min valp och var två gånger så stor. Hur håller man inkommande på avstånd på bästa sätt? Försökte med nej och sitt men såklart utan framgång.

Husse skämdes över hunden och sa att han nog lär sig när han blir större. 🤨

Vad f-n har man hunden lös för om den inte är lydig???? Ö
Hur liten är din valp? Är den ung och inte kan fokusera mer än på en sak samtidigt hade jag kastat en näve godis och gått med bestämde (tunga steg) mot den andra och sagt "nej, gå" mest för att jag tänker att det är oftast kommandon de kan.

Alternativt lyft upp din hund i famnen.
 
Alltså sparka, du har rätt till nödvärn. Såklart måste man inte kicka en hund med full kraft men jag skulle inte tveka att sparka mot en hund som inte förstår att dra sig undan. Många hundar drar sig dock bort om man gör sig stor och låter väldigt arg (det får också ägarna att förstå att man inte är så nöjd över situationen och förhoppningsvis lär dom att hålla bättre reda på sin hund).
Tack! Jag lät inte så mycket som jag kanske borde ha gjort. Sparkade lite lätt med fötterna för att den skulle hålla sig på avstånd men det var väldigt svårt eftersom den hela tiden försökte cirkla runt mig.

Hunden häromdagen var mjukare i sin framtoning och kom rakt fram så det var lätt att knuffa undan den.

Jag förstår att hundar kan smita, men att sitta på platser där folk och hundar kan gå förbi med hunden okopplad är så nonchalant tycker jag! Jag kanske har en hund som bits när deras hundar kommer fram!?
 
Hur liten är din valp? Är den ung och inte kan fokusera mer än på en sak samtidigt hade jag kastat en näve godis och gått med bestämde (tunga steg) mot den andra och sagt "nej, gå" mest för att jag tänker att det är oftast kommandon de kan.

Alternativt lyft upp din hund i famnen.
Han är 14 veckor! Jag vet inte om han skulle fokuserat på godiset i den situationen, ibland försöker han springa iväg om hundar skäller eller så vill han sitta vid mina fötter. Den andra var så kvick att cirkla också, kändes svårt att ha ögonen på den och göra något annat samtidigt 🥺
 
Han är 14 veckor! Jag vet inte om han skulle fokuserat på godiset i den situationen, ibland försöker han springa iväg om hundar skäller eller så vill han sitta vid mina fötter. Den andra var så kvick att cirkla också, kändes svårt att ha ögonen på den och göra något annat samtidigt 🥺
Då hade jag lyft upp honom och gått argt mot den andra hunden, vissa har du som du säger mjukare framtoning och är enklare att mota bort eller så går man sonika ifrån dem och så går de iväg efter en stund. Men cirklar de så hade jag lyft upp valpen och blivit förbannad (om du vågar) och gått mot hunden. Jag tycker som du att det är viktigt att valpen lär sig att "mamma har koll på läget".
 
Han är 14 veckor! Jag vet inte om han skulle fokuserat på godiset i den situationen, ibland försöker han springa iväg om hundar skäller eller så vill han sitta vid mina fötter. Den andra var så kvick att cirkla också, kändes svårt att ha ögonen på den och göra något annat samtidigt 🥺
Hade förresten inget vanligt godis med, bara en tub skinkost, den skulle jag kanske viftat med 😅
 
Då hade jag lyft upp honom och gått argt mot den andra hunden, vissa har du som du säger mjukare framtoning och är enklare att mota bort eller så går man sonika ifrån dem och så går de iväg efter en stund. Men cirklar de så hade jag lyft upp valpen och blivit förbannad (om du vågar) och gått mot hunden. Jag tycker som du att det är viktigt att valpen lär sig att "mamma har koll på läget".
Tack! Det ska jag prova nästa gång! Tror det passar mig bäst att gå iväg, tycker det är lite läskigt med andra stora arga hundar (är det okej att tycka det som hundägare 🫣)
 
Hade förresten inget vanligt godis med, bara en tub skinkost, den skulle jag kanske viftat med 😅

”…Wingardium leviosa!”

Nå, jag hade väl gått typ på samma linje som @Pilot. Blir rätt ofta påflugna av lösa hundar :meh: småhundar i topp för min del, tätt följt av retrievers. Varje situation är ju unik och man kan såklart analysera den i efterhand och fundera över vad man kunnat göra annorlunda, men det jag försöker hålla på varje gång det inträffar är att vara lugn men barsk.
 
Usch vad jobbigt att det händer så ofta! Med den här farten blir jag nog van snart 😬.

Men det är så märkligt hur folk riskerar sina hundar genom att inte hindra dem från att springa fram.
 
Vattenbalja och bind hunden i skuggan. Mer åtgärder än så har jag svårt att se skulle behövas om ni inte ska jobba i flera timmar i sträck.

Precis så.

Vi körde två grupper i solen idag, förmiddag och eftermiddag. Hundarna badades med jämna mellanrum men det var tyvärr ont om skugga. De klarade sig fint trots det, och trots att vi körde dem i tretimmarspass.
28 grader hade vi på em 🥵
Tror att vi människor tyckte det var jobbigare än hundarna.
 
Skulle anmäla Lily till utställning, för i år har rasklubben äntligen gått med på att ha en liten inofficiell klass för salukis med ursprungsländer i samband med den stora, årliga rasspecialen. Och då måste ju Lily få vara med, nu när hon är en av få som kan vara med där. Kollade samtidigt på hur mycket det skulle kosta att anmäla Ebrah till veteranklass, men tror jag skippar det. Tidigare har veteranerna alltid varit billigare än yngre hundar, och är så fortfarande när de allra flesta klubbar anordnar något. Men nä, nu ska det kosta 370 spänn. Så vi skippar det och tar istället en långpromenad mellan det att Lily ska in första och andra gången i ringen.

-------------

Hittade nu att på just den utställningen så var det visst lika dyrt även förra året med veteraner. Men ja, det är som det är. Vi gör något roligare istället, typ lure coursing.
Tyckte 370 kr var billigt, när jag anmäler ickeveteranen till SKK-utställningar kostar det ju 450-500 kr typ. Då brukar veteranen kosta typ 350-375-ish. :)
 
Jag har sett att en del jag följer i USA har Ryobi fläkt, är det overkill?
Jag har redan batterier så i sådana fall är det bara fläkten som behövs.
Det är sjukt varmt idag och jag sitter och svettas inomhus (fortfarande) efter att ha fixat i 20 minuter utomhus, vill inte ens tänka mig hur det kommer bli till helgen.
Jag är sugen på en sån fläkt efter att jag såg några på utställning som hade det. Kan vara skönt för en själv också känner jag. Nu är det ju dock utställning som jag kommer använda den på så det är ju inte direkt så att jag stoppar min pälshund i badbalja då utan då passar ju onekligen en fläkt bättre. Vi har dock Bosch på verktygen så hade helst velat ha en som använder samma batteri men det har jag inte hittat än.
 
Någon som har tips på en riktigt bra trimmer? Den ska främst användas till tassarna men även för att ta lite längder på kroppen. Vet att man egentligen har olika trimmer för tassar vs. kropp men det är inte aktuellt. Viktigast är dock att den funkar bra till att trimma tassarna. Ascot får så mycket päls under tassarna.
 
Är det nån som vet om detta innebär att hunden får dricka på morgonen?
13F7F2B5-3CA3-45DB-88CB-346F599C42E3.jpeg
 
Någon som har tips på en riktigt bra trimmer? Den ska främst användas till tassarna men även för att ta lite längder på kroppen. Vet att man egentligen har olika trimmer för tassar vs. kropp men det är inte aktuellt. Viktigast är dock att den funkar bra till att trimma tassarna. Ascot får så mycket päls under tassarna.
Gå in och kolla på lyckliga fåren, jag har en andis 2speed och är supernöjd. Funkar att ta tassar med om det är en större hund men den kommer upplevas som lite klumpig.

Jag har en Aesculpa Exacta till ansikte och tassar och den funkar väldigt bra till det, men är inte så bra att ta på kroppen.
Den finns däremot i en modell större, som kanske kan vara ett bra mellanting?
 
Jag är sugen på en sån fläkt efter att jag såg några på utställning som hade det. Kan vara skönt för en själv också känner jag. Nu är det ju dock utställning som jag kommer använda den på så det är ju inte direkt så att jag stoppar min pälshund i badbalja då utan då passar ju onekligen en fläkt bättre. Vi har dock Bosch på verktygen så hade helst velat ha en som använder samma batteri men det har jag inte hittat än.
Det finns ju mindre bordsfläktar som går på usb/ powerbank som kanske kan vara en idé då?

Själva fläkten till Ryobi (den lilla) hade ju ett helt ok pris när man redan har batteriet.
Annars kolla runt om du kan köpa batteriet begagnat?
 
Tyckte 370 kr var billigt, när jag anmäler ickeveteranen till SKK-utställningar kostar det ju 450-500 kr typ. Då brukar veteranen kosta typ 350-375-ish. :)
Ytterligare en anledning för mig att inte anmäla till SKK-utställningar :p 400 spänn för att få en lapp där det står "tråkig hund" kan jag gott vara utan. Om jag ställer ut så är det för att jag behöver det för lure coursing, för att det är en mycket(!) speciell domare eller annat som gör det väldigt speciellt. Men, ställer jag den som "behöver" ställas ut så kan jag absolut ta den andra bara för att, om det är billigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp