Uppdateringstråd #2

QueenLilith

Trådstartare
Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :)
Idag åker vi till kliniken för en drop in vaccination, planen är senare i veckan att rida lektion. Brukar ge några lediga dagar i samband med vaccinationen. Utvecklingen går framåt, så det är super kul :)

1000008635.webp

Jättekul att följa er här och på IG @QueenLilith :love:

Igår tog jag en tur med Elsapälsa och hon var så himla rolig och fin. Spooky season verkar ha lagt sig och hon var sitt "vanliga" jag dvs kan titta på läskigheter men även gå fram och undersöka direkt. På vägen hem måste jag fått typ PMS eller något för jag ville nästan gråta över hur glad jag var över att hon var min lilla egentränade yngling. Tur man är själv i skogen 😂

Jättekul att följa er här och på IG @QueenLilith :love:

Igår tog jag en tur med Elsapälsa och hon var så himla rolig och fin. Spooky season verkar ha lagt sig och hon var sitt "vanliga" jag dvs kan titta på läskigheter men även gå fram och undersöka direkt. På vägen hem måste jag fått typ PMS eller något för jag ville nästan gråta över hur glad jag var över att hon var min lilla egentränade yngling. Tur man är själv i skogen 😂
Men vad gullig du är :love: blev helt rörd över din kommentar, tycker det är lika roligt att följa er!
Känner igen mig i det, är så himla fint hur mycket man älskar sina djur.:heart

Vi hade tandläkaren igår och det såg bra ut :) bara mindre grejer och bättre än första gången han såg honom - skönt det!
Lite karies dock men jag lovade att han aldrig fick godis.
...för att sen upptäcka att han tryckt i sig två kilo då han lyckats öppna locket på en burk som stod i närheten 🙈 nackdelen med öppna boxar utan galler 😅 (och klantig hästägare då, normalt står det en liten häst i den boxen om någon alls)

Var på terrängbanan igår och jag är så himla glad över hur hon utvecklas varje gång!
Hon var ganska het men helt utan spänning under framridning och framhoppningen. Hon kan titta till lite på nya hinder men hon hoppar alltid och är så himla ambitiös.
Det är en häftig känsla att rida henne och hon har väldigt stort förtroende för mig, ber jag henne gör hon det även om det är nytt och läskigt. Introducerade ett par nya H90-hinder som hon hoppade väldigt bra på. Förhoppningsvis hinner vi träna ett par gånger till innan vintern 😄
Hon fick även agera draghjälp till en unghäst, det var inte länge sen vi behövde draghjälp och nu är det hon som är den stabila ❤️

Stå still och bli fotad är döden 😆
1000030189.webp

Var på terrängbanan igår och jag är så himla glad över hur hon utvecklas varje gång!
Hon var ganska het men helt utan spänning under framridning och framhoppningen. Hon kan titta till lite på nya hinder men hon hoppar alltid och är så himla ambitiös.
Det är en häftig känsla att rida henne och hon har väldigt stort förtroende för mig, ber jag henne gör hon det även om det är nytt och läskigt. Introducerade ett par nya H90-hinder som hon hoppade väldigt bra på. Förhoppningsvis hinner vi träna ett par gånger till innan vintern 😄
Hon fick även agera draghjälp till en unghäst, det var inte länge sen vi behövde draghjälp och nu är det hon som är den stabila ❤️

Stå still och bli fotad är döden 😆
Visa bifogad fil 154385
så fint ni matchar med 🙌

Jag kan behöva lite pepp känner jag 😆 Min häst råkade ut för en rätt illa tandfraktur förra året som numera är läkt och fin vi var på kontroll för ett par veckor sedan på klinik. Nu är tanken att han ska sättas igång. Men måste skos först men senaste två veckorna har vi promenerat för hand varannan dag och han har varit så nöjd 😍😊 Men just denna vecka håller vi oss från skogen Älgjakten började igår och alla hästmänniskorna här brukar försöka låta jägarna vara ifred första veckan.

On the line är en pensionerad travhäst som är tävlad både för sulky och sadel under sin karriär. Mycket riden innan han kom hit. Men numera är han mys farbror. Han motionskörs i skogen, promenerar med matte och allmänt är lite terapihäst ❤️
1000002127.webp

Bra vecka med Ärtan ❤️
Tränat ridit ut och lite ridhustrim igår när det ösregnade hela dagen 😅
Idag var solen tillbaka, blåste runt 15 m/s men med vadderad stormhatt är hon helt okej, blir lite mer explosiv bara.
I morgon ska vi till terrängbanan igen, förhoppningsvis har vinden lugnat sig lite då, så svårt att höra något annars 😅
1000030387.webp

20241012_114641.webp

Vi åkte en runda till stranden i det fantastiska vårvädret. Elsa började med att tycka sandgångarna ner till stranden nog skulle döda henne och jag tänkte, detta kommer bli en intressant tur. Men hon kom ner och där fick hon strosa på lång tygel mot allt som var läskigt. En väldigt kravlös runda till att börja med. Vi har aldrig varit i vattnet pga Elsas lätt hydrofoba natur men idag kom vi faktiskt ner efter mycket pepp, back, sväng och hejarop. Trots lite småvågor som skvalpade mot henne! Hon verkar tycka det är liiiite kul att vattentraska när man väl är där innan hon smyger upp på trygga, torra land.

Skytteklubben hade träning också så det var bra miljöträning i att kunna lasta med skottsalvor i närheten. Inget som berörde oss vilket var skönt.

Blir ev en tur dit imorgon också ifall ridsällskapet ska dit, man får passa på när man kan. 😁👍

Det var en perfekt morgon för träning 😍
Blåste inget, soligt och bra underlag, är sandbotten så banan tål rätt mycket vatten utan att bli tung/lerig.
Ärtan var rn stjärna som alltid, hon blir supertaggad nu när hon kommer dit, så häftigt att kunna gå från rädd och spänd till superpepp 😁

Testade några nya saker idag, coffin och stock ner i vatten.
Hon är helt obrydd över alla slags gravar och vatten och gjorde bägge delar hur enkelt som helst.
Jättenöjd med henne 😍

1000030405.webp

Åh dessa oktoberhelger när det är lagom varmt, inte storm och inte regn. :heart Fyra ljuvliga ridpass har hunnits med, alla ute på stora "gräsbanan" dvs gamla sommarhagen. Igår till och med några sekunder galopp på Darwin. Det har varit lite tvek vad man sätter igång med det mht hur stark han kan vara och vilken kraft han kan få i bockningarna. Men nu bara ett par småskutt som gick bra att parera, skönt!

Men Dominus galopp är så jag kan gå och le bara jag tänker på den, som att flyga fram. Det har tagit lång tid att våga släppa på den också. För jag vill gärna hålla ett anständigt tempo på hyfsat stora ytor i början och inte sitta och dra ihop honom på en liten volt i en fisig galopp det första jag gör. Men nu tror jag vi kan hinna bygga lite styrka och kondition med den stora galoppen på gräset och sedan efter årsskiftet börja jobba lite mer kontrollerat i paddocken. Det är den tveklöst mäktigaste galopp jag har haft på någon häst så jag vill verkligen förvalta den ordentligt.

Jag har inte riktigt fattat förrän nu hur mycket jag har saknat detta att ha helger som bara försvinner i ridning och stallpyssel men nu känner jag verkligen vilken suverän livskvalitet det ger och hur glad jag blir av att "vara tillbaka" nästan som förut. Även om det har varit roligt på vägen fram hit också förstås! Men ändå viss osäkerhet hur det skulle funka med ridningen - och nu är det bara glädje i kubik mest hela tiden.

Senast ändrad:
Här har det bara regnat hela veckan i princip men inte spelat så stor roll då skogen är full I jägare - nu kommer det lugna sig nästa vecka och det kommer troligtvis bara jaga på helgerna. Men vi har hunnit sko klart Farbror runt om så nu är det bara att tuta och köra. Dock förlagt hans gps styrda cykeldator någonstans 🫠 Använder den för att mäta km och tid vi kör får rota runt lite mera. Men herr fluff mår bra och det var så roligt och se honom trava i hagen idag när han hade fått skor runt om, blir ett helt annat tryck i honom så nu längtar jag efter att sela på imorgon. Bara hålla tummarna för att han sköter sig nu efter lång vila från selen och att gjorden går runt 🙈
93893134-e438-4d06-bac8-33854f24d79e-1_all_8963.webp

1000002248.webp

Igår var det äntligen dags första körturen på över 1 år. Han var precis som vanligt, så skönt att känna att han är en sådan trygg individ helt enkelt 🫶🏻 Skulle kört honom i början på veckan men har en 2 åring i a träning som skulle gå premielopp och hon ville ha leverans av täcken nu när det börjar bli kyligt på lösdriften. Så trule fick vänta till igår men det var så roligt trots att vi bara skrittade och han fick jogga några små sträckor för att kolla gas och broms efter tandoperationen 🐴 Han ska köras en sväng imorgon med sen är han ledig över helgen för då ska det säkerligen jagas i skogarna 🙈

Det går sakte framover for oss. Jeg håper at jeg har funnet en medrytter nå som er erfaren og om kan ta del i utbildningen av ponnien. Hun har ridd MA og hatt fler unghester.

Lite (stort) problem er at stall eier på nye stallen ikke er så grei som jeg trodde. Kommanderte meg til å gi ponnien 1 kg mer fordi "hun river ned boksen" og om jeg ikke gjør det "så har jeg ingen boks lenger". Ponnien er kjempe lugn på denne stallen om man sammenligner med forrige stall, og hun bruker lang tid på å roe seg ned, brukte 6-8 måneder på forige stall. Dette sa jeg også når jeg var og så på stallen, sa også at hun stresset ved foring. Stall eier har bestemt seg for at ponnien er sulten og at det er derfor hun bråker, og er ikke interessert i å høre hva jeg har å si. Ponnien må nå få 9 kg høy, hun har fortsatt fett samling bak skulderen etter beite og er ikke så slank som jeg vil ha henne. Stall eier sier hun er tynn og at det er en kraftig ponni (hallo, bare fordi det er en tyngre rase så skal hun ikke være tykk!!) Jeg vet ikke hvva jeg skal gjøre for stall eier er ikke tilsnakkendes og jeg er livredd for å miste stall plassen. Ponnien trives veldig godt, og jeg trives også når jeg ikke blir kommandert rundt som en dritt unge og ikke blir respektert. Hun snakker sånn til alle, som er en trøst, men det er jo ikke ok.

Siden måltidet hun insisterer på at jeg øker er et måltid jeg veier og gir selv, så funderer jeg på å la være å gi den ekstra kiloen. Jeg er også redd for at hun skal si at det fungerer, og at jeg må overfore ponnien hele tiden. Det er en ting til som påvirker situasjonen. Ponnien har gått på tilskudd med munkpepper i flere måneder som har bivirkningen at hun får mer apetitt.... jeg sluttet å gi det i forige uke. Det kan hende at hun roer seg ved foring pga mangelen på munkpepper og ikke pga den ekstra kg med høy... og jeg kan ikke bevise at det er det som er grunnen når jeg også må gi høy i perioden det går ut a kroppen hennes.... Det hele er skikkelig plagsomt og jeg hater at hun legger seg i hva jeg forer hesten min på. Jeg er også redd for at hun skal kaste meg ut dersom ponnien ikke roer seg. Jeg har ikke noe annet sted å sette henne, prisene på stall i mitt område er stort sett 2 tusen mer enn det jeg betaler nå og oppover til 14 tusen i måneden, som jeg ikke har råd til.

Vanner nå halvparten av høyet hennes for å få ut noe av sukkeret, håper jeg ikke blir kastet ut, og håper ponnien roer seg fortere enn forventet.

Jag red bommar idag, men hästen var lite allmänt tråkig (klassiskt honom när han sätter päls) så efter en stund gick vi ut och hoppade på min lilla "terrängbana" istället. Det var roligare :D

Igår var vi iväg på inkörningskursen igen i Blekinges skogar. Min älskade lilla lurvtass drog stock för första gången och jag var gråtfärdig över hur fin hon var kring det hela.

Som vår instruktör sa "Det här trodde man inte när man såg er första gången". Back in the day var det en Elsa som inte tog en enda förhållning, tyckte tryck och beröring från tömmar, linor, skaklar var obehagligt och som mest älgade iväg från allt.

Och nu drog vi runt en hel stock i full harmoni. Med beröm från deltagare och instruktör om häst och min körning. Löjligt glad är jag!

FB_IMG_1729381502045.webp

Denna bilden får jag nästan ta och rama in.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 627
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 468
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 720
Senast: yamyam
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 683
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar