Uppdatering på stallkatter/vildkatter?

lady_vip

Trådstartare
Efter påtryckning från Vagis så för jag ju uppdatera hur det nu ser ut hemma...

Mamma katt är avlivad, mycket eftersom hon skulle göra så att kattungarna aldrig blev mer tama, hon är ju skygg. Dessutom kände vi att ska vi sätta pengar i nån av vildkatterna, så hellre nån av ungarna som vi har möjlighet att forma lite. Synd, men ibland får man se det realistiskt.

Alla ungar är kvar än så länge. Folk anmäler sitt intresse, men drar sig ur när jag förklarar att DE ÄR VILDA, alltså inte speciellt kelna för tillfället... De bor tillsammans med min vuxna hankatt och det går bra och vi fodrar dem i källaren.

Vi ska eventuellt behålla en (kanske 2 om jag får som jag vill) och då kastrera, vaccinera och allt det där. De har öronskabb hela högen, så jag önskar att folk ville bestämma sig snarast vilken de vill ha, annars blir jag aldrig av med skabben...
Om ingen vill ha kattungarna så kommer de att avlivas de också, alla utom de jag vill ha.

De 2 fjolårsungarna drar sig mer och mer tillbaka ju mildare vädret blir, så vi får se vad som händer med dem...

Så ser det ut nu, på måndag ska "mina" 2 till vet. och vi ska kolla kön och fixa lite skabb.

//E

Sv: Uppdatering på stallkatter/vildkatter?

Hoppas ni hittar köpare till de små. Hur som helst är det suveränt att ni tagit tag i det! :bow:

Ja, du måste väl göra nåt, och detta var väl bättre än att strunta i allting.

Men jag satt och grät en bra stund...

För mamma katt?

Det är sorgligt, tycker jag också då jag faktiskt fick komma rätt nära i slutet. Men det är svårt att ta hand om alla katter som dumpas här, vi måste först och främst ta hand om våra egna... Pratade med djuraffärer och sånt om det fanns möjlighet att få foder som blivit för gammalt (att föda 7 katter bara sådär är inget man slänger ut i en handvändning), men de hade redan sammarbete med kattorganisationer.

Kattorganisationerna har fullt upp med att hitta hem till tama katter, dessa hamnar lite mellan...

//E

Har du pratat med Granngården? De säljer ju kattmat och kanske de kan tänka sig skänka mat.

Många fodertillverkare (Whiskas, Sheba etc.) skickar hem provpåsar med mat till folk gratis så kolla fodertillverkarnas hemsidor.

Ska kolla lite hemsidor. Burkmat är ju uteslutet pga priset, så de får torrfoder (Mjau, som tydligen ska vara helt ok), som jag blöter upp och det är populärt.

//E

En eloge till dig som gör det du gör. :bow: Tråkigt det blev avlivning men du tänker logiskt och gör det bästa av situationen.

Förstår det blir dyrt med kattmat. Ett litet tips: Känner du ingen som jagar eller hemslaktar? Säkert blir det något över man inte vill ta rätt på själv, som katterna kan äta och de med glädje ger bort till dig? Behöver inte vara kattmat för att föda upp kattungar, utan slaktrester är utmärkt foder. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 961
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar