Nu gör jag debut i den här tråden och tänkte börja med en kort presentation
Jag har sedan någon gång under våren (mycket flytande flytt...) tagit över en 5-årig tik efter en familjemedlem som gått bort. Tanken från början var att hon skulle bo kvar hos matte och vara hos oss på helgerna, men det fungerade inte för matte och hund. Så nu bor hon oss på heltid och åker till tidigare hem över dagen när vi behöver hjälp med hundpassning. Och det fungerar så mycket bättre än tidigare
Vi har en hel del att jobba med dock. Det är en mycket aktiv ras, jakthund som tidigare har jagat en del. Tyvärr "glömde" husse att träna både vardags- och jaktlydnad tidigare. Och det är en hund som lätt stressar upp sig själv i alla möjliga och omöjliga situationer. Till hennes försvar så har det hänt mycket de sista månaderna. Till husses försvar så var hon lugnare tidigare, då de hade två hundar och mycket av hennes trygghet fanns i den andra hunden. Han var dock gammal och hade svårt med rörlighet, började få ont, försämrad syn mm, så han fick somna in i stället för att flytta. Tungt beslut att ta och tårarna rinner fortfarande när jag tänker på honom, men jag vet att det var rätt beslut. Nu är han förhoppningsvis med husse i fjällen och jagar ripa...
I dag har vi varit och provtagit ett par knölar i huden. Förhoppningsvis är det bara fettknölar, men bakom den ena förmodade fettknölen fanns även vad veterinären trodde var en förstorad lymfkörtel. Prov taget på den med. I det stora hela blev "utflykten" positiv, med träning på att fokusera på mig, varva ner, inte behöva ta ansvar för allt och alla runtom utan lita på att jag inte låter hela världen anfalla henne.
Tyvärr satt det en yngre familj precis vid ingången med en modell mindre hund som skällde väldigt mycket och gjorde utfall. Då svarade naturligtvis min tjej. Tillfälle till träning
Det gick bra att avleda henne, gå en omväg och få henne med mig utan alltför mycket skällande, dra i kopplet, stress-pipa och studsa. Tog in henne genom första dörren och bad henne sitta för att lugna henne och kunna belöna ett bra beteende. Då kommer matte med den lilla hunden, bärandes på den, öppnar dörren och vill gå förbi med en skällande hund i händerna som gör utfall mot min hund. Jag uttryckte mig inte så diplomatiskt direkt då
Matten backade ut genom dörren och vi fick fortsätta in i lugn och ro och min tjej kunde sitta nästan still och vara nästan tyst tills vi snart fick komma in på ett rum. Nu är vi hemma igen och tjejen ligger utslagen och sover
Ikväll ska vi träffa en hundkompis och leka lite. Vi övar hundmöten så mycket vi kan, men jag vill att de ska vara "garanterat" snälla hundar och kloka mattar/hussar. Tyvärr känner jag inte så mycket hundfolk ännu, så urvalet är lite begränsat. Så tacksam för de vi hittat!
Oops, så långt det blev...