Uppdatering, halt häst...

ylvalill

Trådstartare
Skrev ett inlägg förra veckan om min pålle som busat lite för mkt i hagen och i samband med det trampat av sig en sko. Dagen efter var han rejält tjock över senan på det ben han hade tappat skon på och jag ringde veterinären som trodde det kunde bero på en hovböld :confused: Eftersom han bara var lite halt (inget i skritten men rätt så tydligt i trav) rådde hon mig att avvakta och se hur det utvecklade sig. I går tyckte jag dock att det fick vara nog eftersom svullnaden inte hade visat några tecken på att försvinna så jag ringde en annan veterinär som kom ut och tittade på hästen. Han rekommenderade boxvila i 5 dgr och skrev ut finadyne. Om inte svullanden går ner med hjälp av det tyckte han att man bör gå vidare och göra en ordentlig undersökning av skadan. Själv vill jag nog helst göra en ordentlig undersökning med en gång. Jag vill veta vad som är fel på min lille otursfågel :crazy:.

Idag har han sin första dag i boxen, sitter på jobbet och är otroligt nervös för att han antingen skall klättra ut eller riva hela boxen :crazy: Han har bara stått i sitt nuvarande stall i ca 3 veckor och han är fortfarande lite rädd för att bli lämnad ensam stackarn. Han är dessutom en sån häst som inte accepterar att stå stilla, inne nån längre stund. Vi försökte göra en liten sjukhage till honom direkt när han blev dålig men efter en dag i den hoppade han helt sonika över staketet och in till de andra hästarna (lyckades inte hoppa över helt eftersom det var högt stängsel så han rev med sig halva staketet... :crazy:) Efter det fick han gå med de andra hästarna i den vanliga hagen. Tyvärr är de inte särskilt lugna tillsammans utan busar och springer en hel del emellanåt, alltså ingen bra idé för en skadad pålle...

Usch, jag trodde att jag hade haft min dos av skadad pålle för ett tag framöver... :(

Om det är nån som orkade läsa allt detta så vore jag glad om ni har tips på vad det kan vara för fel på pållens framben eller om ni har tips på hur man håller en vild pålle tillräckligt lugn och sansad för att skadan skall läka...

Jobbigt för dig.Vet hur det är med hästar som inte vill vara självaDock,peppar ,peppar klarat mig undan skador hitttills.Har han hunnit få någon kompis så att ni kunde göra en liten hage med bara dessa två?Dessvärre blir den ju större än en sjukhage ,men vad ska man göra med dessa hästar som inte vill vara själva.Det är ju inte riskfritt att stå i boxen heller och försöka ta sig ut.Lycka till med din häst och hoppas han snart är på bättringsvägen.

Du ska se att han klarar att stå inne på box. De klarar mer än vad man tror ibland. Jag har inget annat tips på hur du kan hålla honom lugn mer än box el rasthage. Du kan ju prova att höja eltråden till en ev rasthage så det kommer upp i huvudhöjd det kan stoppa upp honom lite.

Hoppas att det går bra och du får reda på vad det är som orsakar hälta och svullnaden.

Han har hunnit bli jättebra kompis med de andra två hästarna i stallet, problemet är just att det bara är två andra hästar i stallet. Får min häst en kompis att gå med får alltså den tredje gå ensam i stället :crazy: Ingen av hästarna klarar det där med att vara själv särskilt bra... Ägarna till de andra hästarna tror inte riktigt på det där med småhagar heller för den delen. Det gör visserligen inte jag heller egentligen men med en skadad häst som går på smärtstillande och dessutom har en massa spring i benen så har man inte så mycket att välja på...

Tack för uppmuntran iaf. :)

Jag hoppas verkligen att han klarar boxvilan. Det är ju bara 5 dagar i alla fall. :crazy:

Vi får väl se om det går att bygga en sjukhage med lite rejälare (och högre) staket om han behöver det efter att boxvilan är över. Kanske ett kraftigare elaggregat kan hålla honom inne men jag vet inte, han har aldrig gått igenom ett staket tidigare, inte ens enkel tråd utan ström på...

Jag hoppas verkligen att jag kan få reda på vad felet är snart, är så jobbigt när man går och inbillar sig att det kan vara hur allvarligt och otäckt som helst... Har vissa hypokondriker-tendenser efter diverse tidigare skador och sjukdomar... :crazy:

Tycker du ska höra om ni inte kan minska hagen till alla tre under dessa dagar om pållen inte kan vara inne själv.
Sänk kraft fodret!!!

Har redan tagit bort kraftfodret helt eftersom han blir dålig i magen av medicinen, han får fri tillgång på hö istället så han ska ha nåt att göra då han står inne hela dagen.

En så pass stor hage som tre hästar får plats i (även om man gör den så liten som möjligt) går väldigt bra att springa i tycker min pålle (som framtills för tre veckor sedan var van vid att gå i rasthagar, i storlek som halv paddock, tillsammans med en eller två kompisar) så det är nog inte ett bra alternativ. :crazy: Under tidigare konvalecenser har han t o m utvecklat en teknik för att galoppera och göra caprioler på en yta som inte är större än 15 kvm... :smirk:

Min är en riktig rymmare. Men sedan jag höjde staketet så har han hållt sig innanför. Så det kan fungera att höja.

Du ska se att du får reda på vad det är som är galet. Hur mycket halt var han?

Nu vill inte jag uttala mig egentligen om något eftersom jag inte har sett och sen har jag inte så stor erfarenhet. Men enligt din beskrivning har jag svårt att tro att det skulle vara en hovböld. Har haft en hovböld en gång, då var benet inte svullet eller varmt, men hästen var så halt att han hoppade på 3 ben.

Benet kan mycket väl svullna pågrund av en hovböld men dom är grymt halta hoppar oftast på tre ben. Är han varm i benet eller bara svullen? Är det en hovböld kan du även känna en värme i hoven. Du kan även be din hovslagare att komma ut och kolla om det är en hovböld.

Mvh

Camilla

Tror inte heller att det är en hovböld, det var därför jag ringde veterinär nr två som kom ut och tittade på hästen igår. Han trodde snarare att det var en mjukdelsskada av nåt slag (därav antiinflammatorisk medicin) eller eventuellt en mindre fraktur (* hoppas INTE *). Pållen är inte halt i skritt och står inte och avlastar benet då han står stilla men i traven syns det tydligt att han haltar. Han har haft en hovböld en gång tidigare och då ville han inte ens stödja på benet...

Får nog testa det där med högt staket kring hagen när han väl får komma ut, hoppas bara att han har klarat dagen instängd i boxen utan att bli tokig. Det är många timmar kvar innan jag kommer hem så jag är rätt så nervös... :crazy:

Ingen värme i hoven, lite över senan men som sagt, jag tror inte heller att det är nån hovböld... Vissa veterinärer verkar mest vilja bli av med en när man ringer så de säger vad som helst... :mad:

något som jag märkt fungerar väldigt bra är backontrack (underlägg att lägga under lindan)
Jag är övertygad om att det har hjälpt mig jätte mycket.
De är ganska dyra men med tanke på att de är så pass bra och att man har dem för kommande behov tycker jag du ska testa ett par sådana.

Har back on track paddar sedan tidigare eftersom pållen haft kotledsinflammation förut och dessa paddar hjälpte honom då. Han har haft dem på sig på nätterna ända sedan han skadade sig, nu när han står i boxen hela dagen får han ha dem även på dagen.

Verkar som om pållen klarade första dagen i boxen rätt så hyffsat, hoppas nu bara att han står ut de följande dagarna också... Tycker lite synd om honom faktiskt :crazy: Svullnaden hade gått ner en aning igår kväll så medicinen verkar fungera (* håller tummarna för det *).

Fortfarande ingen som har nån gissning på vad det är som kan vara skadat? Senor, ligament, skelett, nåt annat? Har själv absolut ingen erfarenhet av såna här skador alls.

Om du vill veta vilken struktur som är skadad bör du ta hästen till klinik och få den udersökt med röntgen och ultraljuds scanning av mjukdelarna. Med UL kan man se om det är t.ex. sena/ligament/senskida som är skadat, och dessutom se hur allvarlig skadan är för att kunna ge en prognos om hur lång tid läkningen borde ta.

Eftersom konvalesens och prognos beror helt på skadans omfatning kan det löna sig att få det ordentligt utrett. Vid ligament och senskador blir hästen dessutom haltfri innan skadan är läkt, och om den då sätts i arbete riskerar man att förvärra skadan.

Det var det jag misstänkte, att man borde kolla det med ultraljud och röntgen alltså. Har dom utrustning för ultraljudsundersökningar på alla kliniker eller måste man åka till någon av de "stora" klinikerna?

Låt säga att det är en sen-/ligamentskada. Hur ser konvalecencen ut då? Jag vill ju inte att den stackars pållen skall behöva stå på boxvila i i flera månader, speciellt inte under sommaren :crazy:

De flesta kliniker har tillgång till ultraljud, då det är samma utrustning (oftast bara med en annorlunda prob) som används vid dräktighets undersökningar. Däremot är det inte alla veterinärer som utför senscanning (dock väldigt många) då det kräver lite erfarenhet av hur de olika strukurerna ser ut på scannern,

Om det är en skadad sena/ligament så kan man se på fiberstrukturen hur allvarlig skadan är, om det är en blödning inne i strukturen med mycket oorganiserad fiberstruktur som följd, eller om senan bara är svullen som följd av en överansträngning el. likn.
Det kan även vara en irritation av den omkringliggande senhinnan, som sagt pronosen är väldigt olika, men det är den typ av skada som i de allra flesta fall läker bra, om den bara får tillräckligt med tid. Om hästen ska ha boxvila och kontrollerad skrittmotion eller konvalesens hage beror mest på hur den uppför sig, men om det är frågen om en längre tid är det ju alltid trevligt om man kan ha dom lite mer ute, är dom vana vid att gå ute, och inte "tokspringer" så brukar det vara ok, men det beror ju också på hur skadan ser ut.

Det verkar iaf. vara en vettig idé att få skadan utredd, då man som sagt kan förvärra en ligament skada med att sätta igång hästen för tidigt.

Ok, tack så jättemycket för ett detaljerat och uttömmande svar :bow:

Skall ringa till den lokala veterinärstationen och fråga om de kan göra ultraljudsundersökningar. Känns lika bra att få skadan ordentligt utredd.

Hästen är van vid att gå ute mycket och jag tror att en längre tid i box skulle bryta ner honom totalt mentalt sett, dock är han inte av den lugna typen då han är ute tyvärr, som jag har skrivit tidigare hindrar inte ens sjukhage honom från att "klättra på väggarna" efter ett par dagar. Men, men det problemet kan jag nog fundera mera på då skadan är utredd och jag har fått klara besked om vad som gäller...

Vissa hästar kan klara att hålla sig tillräkligt lugna om de får gå på bete med andra om skadan kräver en längre tids vila, en senskada kräver ofta inte att hästen står total stilla i sin box, utan tvärt om så kan läkningen stimuleras av att hästen rör sig, det skall dock inte vara frågan om några hysteriska galopper och tvärvändningar,

hoppas att det löser sig, håll oss gärna informerade om vad som sker!

Tyvärr är min pålle rätt så förtjust i hysteriska galopper och snabba vändningar :crazy:, han har störtkul när han leker med polarna som är lika galna i bus som han är (även ponnydamen på 25 år är med i lekarna...) Självklart håller dom inte på så hela dagarna men det blir väl ett par race om dagen iaf. Vet inte om det är så lämpligt vid en eventuell senskada. Annars har jag inga som helst problem med att låta honom bara gå på bete och få läka i lugn och ro. Vill bara inte att han skall bli tvungen att stå i box eller ensam i en liten ruta hela sommaren eftersom det skulle ta död på honom psykiskt, han har redan haft för mycket av den varan då han hade kotledsinflammation för ett år sedan :crazy:

Liten uppdatering om läget: första dagarna med boxvila har gått hyffsat bra men han börjar visa lite tendens att bli mer och mer otålig. Har gått ut med honom i grimma och grimmskaft på kvällarna och låtit honom gå och beta lite för att han skall få komma ut lite iaf, det har varit uppskattat även om han har svårt för att hålla sig lugn och väluppfostrad när han får gå ut efter en hel dag inne. Svullnaden i benet är nu på väg ner (dock inte borta än), så medicinen gör iaf nytta. :)

Pratade med veterinären igen i fredags, han var ute och kollade tänderna på en av de andra hästarna i stallet. Frågade honom om det inte var bäst att kolla skadan på min pålle med ultraljud för att se hur omfattande det var och vad det var som var skadat. Han tyckte dock inte alls att det var nödvändigt, behandlingen skulle ju vara samma oavsett dvs. boxvila ytterligare 3 veckor. VA? Trodde det spelade ganska stor roll hur allvarlig skadan är och vad det är som är skadat?

3 veckors boxvila som nån slags allmän behandling av senskador lät lite konstigt i mina öron så i morse ringde jag till min vanliga veterinär (som bla behandlade honom då han hade kotledsinflammation). Hon rekommenderade absolut att vi skulle kolla skadan med ultraljud så nu har jag en tid inbokad på kliniken på torsdag. Synd bara att det är så långt att åka nu när jag har flyttat pållen. :crazy: Det känns iaf bra att jag ska få lite besked om hur det ligger till med skadan. Återstår bara att lösa problemet med bil + transport + nån som kan åka med...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar