uppdatering av upplärning av hundarna

P

pippi27

Jodå, här går det framåt.
Alex håller stenkoll på mig för att han lärt sig att det lönar sig. Det vankas ju godis :angel: Matgalen som han är så funkar godis i alla lägen. Han blir dock väldigt ivrig emellanåt och glömmer sig, missar att titta efter laserpricken om han inte förstår ordet och hämtar precis ALLT som finns i närheten :D . Det blir en väääldigt stor hög med diverse prylar i soffan innan han prickar rätt.
Nycklar har jag fått leta efter flera gånger. Jag vill ju att han ska kunna hämta/plocka upp mina nycklar vid behov. Problemet är att an hämtar nycklar lite då och då även när det inte behövs och lägger dom lite varstans :smirk:
Jaja, arbetsglädjen går ju inte att klaga på.
Kira däremot tar det rätt lugnt. Hon är duktig men saknar det lilla extra och hon vägrar ta metall i munnen.
Funderar på att mot sommaren försöka få hundarna att dra rullatorn. Dragselar har jag och att sätta fast en ståplatta på rullen är inte så svårt. Det vore nå´t :idea:

Sv: uppdatering av upplärning av hundarna

Tycker det låter som dina hundar har det jättekul! I alla fall hanen!

Ett tips om tiken inte vill ta metall i munnen, så sätt på en mjuk nyckelring, som är tillräckligt stor så att hon slipper bita i metallen. Såg det på en demostration på Malmömässan, en hund som skulle plocka upp allt den rullstolsbundna ägaren tappade.

Hoppas det går bättre då!

Lycka till!

ett litet tips fårn en garvad servicehundsägare

lär in öppna /stänga dörrar sist

du kommer ha ett helvete annars;)

Thina

va kul! fortsätt att uppdatera oss!

men jag tror att jag missat lite, fick inte ena hunden avlivas? eller har du skaffat en ny?

Cilla- jodå, vi avlivade ena tiken för hon var väldigt sjuk.
Fick väldigt fort en ny hund. En upphittad stackare, blandras ev border/dobberman, hanne. Troligtvis använd som trasdocka till kamphundar. Hemska skador :cry:
Han var inte ens rumsren när han kom hit. Nu är han rumsren, har förstått att han heter Alex och har fått en livsuppgift.
Han är helt underbar med barnen :)
Fast det bästa är att han och jag hittade varandra direkt, som handen i handsken :love:

det är så härligt när det blir så, att det klaffar. lyckliga hund som fick komma till dig!

Cilla

Ja visst känns det bra med Alex MEN allt är inte som en dans.
Hans tidigare liv har satt spår trots att han inte är så gammal. Han har en benägenhet att blockera allt när han tycker att det blir jobbigt. Han har nervösa tendenser samtidigt som han mycket väl kan stressa. Han kan inte vara lös ute. Jagar vilt och blir hysterisk på bilar (vilket iofs blivit bättre). Det svåraste och det som gör att jag som hundägare har ett mycket stort ansvar är att han går inte mad andra hundar. Tiken hemma går ju bra nu men första vecka var det blodbad :( . Han anser att alla andra hundar ska dödas. När vi testade honom gentemot andra hundar så visade det sig att han blockerar helt. Han ser och hör ingenting utom den där som ska dö. Inga avledande metoder gick hem. Till slut så lyfte vi upp honom i halsen/strypgrepp för att få honom därifrån. Det som gjorde mig mest ledsen av det hela var att han inte ens förstod att han gjort fel :cry:
Men, men, jag ger inte upp. Han är superb annars, han älskar uppmärksamhet och blir alldeles till sig av lycka när han får beröm. Vad tusan, han har ju bara varit här i dryga tre månader! Med tiden så ska nog även det här bli bättre.

Sv: Cilla

helt säkert kommer han att bli bättre, det tar lååång tid att göra om en hund som farit illa. se bara på min skrutta, hon har varit hos mig största delen av sitt liv, men har ganska nyligen lärt sig slappna av riktigt ordentligt och lita på mig. men å andra sidan är det väldigt lärorikt att ha en sådan hund. man måste hela tiden ligga steget före.

det där med andra hundar är ett kapitel för sig. men det GÅR att ta bort! klart att han inte vet att han gör fel när han är helt blind och döv och utan känsel just då, en hund som är rädd går ju in i sig själv på ett annat sätt än en hund som bara är förbannad. det finns massor av duktiga människor på det området, känner du någon som kan hjälpa dig? man kan närma sig problemet på olika sätt, vissa kör med köttbulleregn, andra med en "chock", allt för att bryta blockeringen. vad som passar dig och din hund vet bara du.

lycka till!

Ja, visst kommer han att bli "hund" så småningom. Det får ta den tid det tar. Jag har ingen brådska.
När det gäller han blockeringar så har jag upptäckt att det som funkar på honom är att jag sätter mig ner och "bebis-pratar" honom ur det hela. I det läget funkar inte ens köttbullen :(
Så småningom kommer vi nog att komma bort från det här helt.
Jag ska inte ta hjälp av någon annan av två orsaker, den första är att han lätt stressar när det kommer nytt folk och den andra är att jag själv tidigare jobbat med sk problemhundar och haft kurser och utbildningar. Fast visst så är det lätt att bli blind när det gäller ens egen hund ;)
Som sagt, har ju inte haft honom så länge och vi har kommit bra långt på denna korta tid. Jag vill inte rusa fram med något när det gäller honom utan allt får ta sin tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka