Uppblött betfor - med eller utan lock?

E

Eeiram

Hej!

Om man ger hästen betfor både morgon (07.00) och kväll (20.00), men blöter upp det vid samma tidpunkt, vanligtvis någon gång på eftermiddagen (med andra ord får morgonbetforen stå uppblött i cirka 12-15 timmar) - skall man då förvara den uppbltta betforen med eller utan lock? Jag brukar blöta den i en liten hink som jag sedan ställer inuti en större där det andra kraftfodret ligger i.

Bör vetekli blötas ihop med betforen eller räcker det med att det blandas ihop med betforen vid utfodringstillfället?

- Marie

Sv: Uppblött betfor - med eller utan lock?

Vetekli behöver inte ligga och svälla..det sväller ju inte som betfor. Det räcker om du blandar ihop det sedan. Men det är ju inget som hindrar en från att gegga i hop båda delarna ;)...Med eller utan lock är valfritt.

ihh.. skulle inte låta betfor stå i mer än 12 timmar om den inte står i ett kylskåp.. kan inte stallägaren/den som har stallet på kvällen blöta morgonbetforen på kvällen?

Tack för svaren!

Jag har haft veteklin för sig och betforn för sig tidigare år, men jag tänkte bara höra hur ni gör, om det är bättre att blöta upp det med betforn eller inte. Det blir ju ihopgeggat vid utforingstillfället ändå. Med med eller utan lock på betforen har ingen som helst betydelse?

Jag försöker att inte låta betforen ligga i blöt under en längre tid, men ibland går det inte att undvika. Det förvaras dock svalt i ett litet rum utan fönster. På sommaren får hästen inte betfor, då hon går på sommarbete. Det är först till hösten (om några veckor, hu vad fort sommaren har gått :( ) som hon skall få betfor igen.

Hur skulle ni fördela kraftfodret på för sätt om hästarna i stallet får kraftfoder vid två tillfällen - morgon och kväll? Jag brukar dela upp fodret och ge lika mycket på morgonen som på kvällen, men jag vet inte vad som är bäst?

- Marie

Hej!

Förut gav jag betforen till mina hästar (2 vbl-märrar), då brukade stallägaren kirra detta...Han blötte alltså betforen med vatten kvällen innan morgonfodringen, det stod då & svällde upp till morgonen. Han brukade göra det sent på kvällen och sedan vart det klart & ge dom plus hans start-hästar på morgonen innan utsläpp.
Sen så kirrar man kvällsfodringen när man har gett hästarna typ lunch (stallägaren är långtidssjukskriven, då va det han som hade tillsynen) då kirrade han betforen vid lunch-tid, då sväller det upp i några timmar innan vi ska ge våra vid 17-tiden på efm.
Sedan tog vi till havren & mineraler & dyl....

Funderar nu på att börja ge betforen & vetekli till mina hästar (numera har man yngre vbl-märren OCH en shettis-valack, den andra märren gick till Trapalanda nu iår).

;)
/Carolrita

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama