Uppblötning utav pelleterat mineralfoder

Wippos

Trådstartare
Vad anser ni med att blöta upp mineralfoder med varmvatten? (kokvatten oftast i detta fallet, tar aldrig varmt kranvatten pga. kopparmängden)

En del anser att en del vitaminer är väldigt värmekänsliga så som B, C och A- vitaminer, men själva vitaminerna sparas väl ändå i vattnet?

Sv: Uppblötning utav pelleterat mineralfoder

Vissa vitaminer försvinner av värme. Behöver inte gå längre än till att tanka på vanlig mat som vi själv äter. Där försvinner en hel del när maten tillagas, så mest vitaminer får man av färska grönsaker och frukter.
Nästa bit blir varfär blöta upp mineralfoder? Hur stor mängd ger du om du anser att det måste blötas upp?
Mina hästar får ungefär en näve om dagen för att täcka sina behov. Den mängden utgör ju t ex ingen risk för foderstrupsförstoppning. Blandas den då dessutom upp med annat foder är ju mängden pellets försvinnande liten.

Jag undrar varför du vill/blöter upp mineralerna?
Har provat någon gång men tycker inte om det. Jag gjorde det iaf för att min polle tycker mineralpellets är äckligt. För mig fungerar det mycket bättre att bara röra ner pelletsen i en skvätt betfor:)

Om man gör iordning blötlagd mat i hinkar tex så blir ju mineralerna uppblötta också om man inte har möjlighet att hälla på dom vid fodringen så att säga.

När jag fixar mina hinkar med lucern, betfor och soja så åker mineralpelletsena i också. Kallt vatten dock.

Vissa vitaminer försvinner av värme. Behöver inte gå längre än till att tanka på vanlig mat som vi själv äter. Där försvinner en hel del när maten tillagas, så mest vitaminer får man av färska grönsaker och frukter.
Nästa bit blir varfär blöta upp mineralfoder? Hur stor mängd ger du om du anser att det måste blötas upp?
Mina hästar får ungefär en näve om dagen för att täcka sina behov. Den mängden utgör ju t ex ingen risk för foderstrupsförstoppning. Blandas den då dessutom upp med annat foder är ju mängden pellets försvinnande liten.

Svarar dig och dom andra.

Men kokar man upp grönsaker så sägs vitaminer och näring stanna kvar i vattnet som jag skrev om? Oftast slår man bort vattnet men till hästarna ger man ju även vattnet. Så frågan är om man har kvar vitaminerna i vattnet?

Ger 80 gram av det mineralfodret jag har nu som jag sedan blandar med resten utav fodret då det blir lättast att få i hästen sina mineraler på så sätt.
(gav innan flytande men han det gillade han inte alls).
Anledningarna till att jag ger det uppblött är delvis med foderförstoppning i åtanke men även ett sätt att ge hästen extra vatten och blanda ut resten av det torra fodret med då han är en bronkithäst.

Den andra hästen jag har ger jag även betfor och en hel del kraft och där blöter jag allt tillsammans med mineralerna.

Svara en gång till vissa vitaminer är känsliga för värme. Jag kan inte vilka men risken finns att du förstör dem om häller på varmt vatten.
Måste du blanda ihop det gör det då istället när det har svalnat innan serveringen.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 550
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 443
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 813
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka