Uppbindning - vilket är bäst?

S

samtson

I gången i mitt stall har jag uppbindnings ringar. I dessa sitter grimskaft. Mellan grimskaft (som är knutet med säkerhetsknut) och ring sitter ett balsnöre som en länk. Detta gör att om hästen verkligen får panik kan den slita sig lös även om jag inte hinner dra i snöret. Detta tycker jag är vettigt.

Nu har jag sett i flera stall att man har gedigna kedjor fastsatta i väggen. Om hästen då skulle få panik kan den ju inte ta sig loss. Är detta vettigt?

Vilket är egentligen bäst och hur har ni i era stall?

Jag kan hålla med om (även om ingen har sagt det ännu) att det kan vara negativt med mitt balsnöre-länk också om hästen "lär" sig att den kan slita sig loss, men under mina elva år i detta stall har detta aldrig hänt.

Det är nog lite olika i olika stall. I mitt stall är det grimskaft knutna med panikknut. Dvs om hästen får panik så drar man i änden på grimskaftet som då lossnar från ringen. Hästen kommer visserligen loss men inte lös..

Det är bara de lite yngre hästarna som står uppbundna. De äldre har vi lärt att stå stilla i stallgången så dessa sitter aldrig fast.

Hos oss sitter grimskaften i gången fast med panikhake i en ring i väggen. Mot grimman är det en vanlig hake. När jag binder upp själv binder jag upp med vanligt grimmskaft och säkerhetsknut. Personligen tycker jag inte balsnören är så bra eftersom de lätt går av även när hästen har "hyss" för sig, typ backar långsamt och slänger med huvudet. Är man rädd för att hästen ska kasta sig i panik och skada sig kan man använda en bra lädergrimma som går sönder, till skillnad från nylongrimmorna.

Jag har och föredrar fasta kedjor för uppbindning i stallgången.
Tycker inte om att hästen skulle koma loss alltför lätt då vissa hästar sätter detta i system.
Däremot finns det alltid en kniv till hands så OM olyckan skulle vara framme kan jag skära sönder grimman. Har sysslat med hästar i trettio år och ännu har det aldrig hänt något. Peppar, peppar?

Kedjor kan väll vara bra om man har balsnöre i nån ände. Själv har jag rep med panikhake närmast ringen i väggen. Vet en unghäst som stegrade slog över och bröt ryggen i kedjor!
Eva

jag har vanliga grimskaft knytna m säkerhetsknut som går upp om hon drar tillräckligt hårt (tar bort dessa efter varje gång, men annars skulle jag sätta balsnören . Förut fanns det grimskaft m säkerhetshakar som går upp om dom drar...men min häst har lärt sig att det går upp så henne funkar det inte att ha uppbunden med sånna.
så jag tycker balsnören o vanliga grimskaft m säkerhetsknut eller ´bara säkerhetsknut.

vad är det för säkerhetsknutar ni gör?

Jag har försökt rycka loss sk säkerhetsknutar men hade inte en chans med 500 kg häst i andra änden.

I stallet har vi kedjor men de är fästa med en spiral mot väggfästet som gör att de gungar med. De blir alltså inte stumma. Samma verkan som i gummirep.

jag brukar trä repet genom en uppbindningring sen korsar jag repet med den en änden och "viker" den tillbaka, så jag får som en ögla. sen gör jag en till ögla av den andra delen av grimskaften och sen träs öglorna genom varandra, sen tar jag den delen av grimskaftet som inte hästen ska sitt fast i och trär igenom öglorna så att hästen inte kan få upp den om den står och pillar på grimskaftet. om de inte pillar räcker det med att trä öglorna genom varandra..

kanske en dålig beskrvning, försökte hitta en bild, men det gjorde jag inte

Vi har kedjor med balsnören ...den gamla står nästan aldrig bunden eftersom hon iaf står stilla numera,den andra stirrar lite och eftersom vi var hög konsumenter av grimmor och grimskaft innan den gamla lärde sig stå still så kör jag med balsnören numera...

Kedjor överdragna med gummislang.
Vi har inga balsnören då de flesta kan uppföra sig uppbundna,
och inte får panik i första taget.
Vi har haft balsnören också, men haft hästar som kommit
fram till att dom går sönder lätt.
Numera har vi öglor av balsnören knutna direkt i grimman,
där vi hakar fast kedjorna på de hästar som är lite hispigare.

Tjocka svarta gummirep.

Hästar som slänger sig kommer inte loss men det skonsamma motståndet gör att hästarna snabbt lugnar ned sig.

Vi har kedjor på uppställningsgångarna i stallet och dom kedjorna lossnar om en häst får panik, dom lossnar till och med lättare än det.

Vi har samma som du, alltså kraftiga "rep", som det sitter balsnöre i ändarna på. Sen sitter en vanlig hake i balsnöret. Funkar jättebra tkr jag.
Vi har både unghästar o äldre hästar i stallet. Naturligtvis är det oftare unghästarna som sliter sig, men de lär sig att det inte är ngn mening med att slita sig, för man blir bara uppbunden igen.
Om de har slitit sig, så har det varit för att dom blivit "rädda" för någonting, inte ren "djävulskap" eller dumheter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat