S
samtson
I gången i mitt stall har jag uppbindnings ringar. I dessa sitter grimskaft. Mellan grimskaft (som är knutet med säkerhetsknut) och ring sitter ett balsnöre som en länk. Detta gör att om hästen verkligen får panik kan den slita sig lös även om jag inte hinner dra i snöret. Detta tycker jag är vettigt.
Nu har jag sett i flera stall att man har gedigna kedjor fastsatta i väggen. Om hästen då skulle få panik kan den ju inte ta sig loss. Är detta vettigt?
Vilket är egentligen bäst och hur har ni i era stall?
Jag kan hålla med om (även om ingen har sagt det ännu) att det kan vara negativt med mitt balsnöre-länk också om hästen "lär" sig att den kan slita sig loss, men under mina elva år i detta stall har detta aldrig hänt.
Nu har jag sett i flera stall att man har gedigna kedjor fastsatta i väggen. Om hästen då skulle få panik kan den ju inte ta sig loss. Är detta vettigt?
Vilket är egentligen bäst och hur har ni i era stall?
Jag kan hålla med om (även om ingen har sagt det ännu) att det kan vara negativt med mitt balsnöre-länk också om hästen "lär" sig att den kan slita sig loss, men under mina elva år i detta stall har detta aldrig hänt.