Upp och ner :S

M

Moej

Jag skickade iväg en lugn, harmonisk, tillfreds och orädd häst på bete, som var helt nöjd med att jag bestämde över henne. Hon är verkligen känd för att vara väldigt lätthanterad och så där.

Nu har hon kommit hem för några dagar sen och jag tror nästan jag fått hem fel häst :eek: I hagen är allt som vanligt, men så fort jag tar ut henne därifrån åker jag på hälarna bakom henne. Hon travar runt, runt i cirklar, eller bara steppar omkring helt enkelt. Tar jag ut henne på en promenad taktar (!) hon och kröker på nacken som en hingst, öronen spikrakt framåt, och så drar hon.

Ska jag ha in henne i stallet vägrar hon, ställer sig på bakbenen och tvärvänder. När jag väl fått in henne gör hon precis likadant när hon ska in i boxen - och precis lika dant när hon ska gå ut. Och i boxen kan hon absolut inte så still.

Nu snackar vi alltså om en 15-årig tinker som aldrig någonsin förr varken taktat eller stegrat!

Jaja, till min fråga nu då... Tror ni det kan vara värt att köra rent ledarskap tills hon lugnat sig, utan att rida eller nånting? Har inte börjat sätta igång henne ännu pg.a. hennes nuvarande framåtanda även vid ridning :D Kan det bli för mycket för en häst om man kör ledarskapsövningar intensivt en period?

Sv: Upp och ner :S

Ledarskapsövningar får man köra varje dag eftersom hästen prövar dig varje dag och "ifrågasätter" om du fortfarande duger som ledare.Så det är bara börja sätta gränser igen.De ranghöga hästarna får man ofta kämpa lite hårdare med.

ja tror nog hon har väldigt mkt överskotts energi;). så om du ger henne foder ge henne inte så mkt inte förrens de lungnat ned sej. O sen om du inte vill rida (vilket ja kan förstå) så försök få henne o röra sej på annat sett longera(stavning?) henne lr har du rundcorral arbeta henne där så hon blir av me energin. gör vad du kna för att ghon ska få arbeta av energi. o då menar ja itne extar hårda pass utan som normalt bara att du aktiverar henne. o sen verkar ledarskapsöveningar väldigt bra!! så hon verkligen förstår de oxå att du e ledare alltså:smirk: Men ja tror iaf att de e överskott energi så aktivera henne e mitt största tips!:rofl:

Ledarskapsövningar får man köra varje dag eftersom hästen prövar dig varje dag och "ifrågasätter" om du fortfarande duger som ledare.Så det är bara börja sätta gränser igen.De ranghöga hästarna får man ofta kämpa lite hårdare med.

gör du de varje dag ?:eek:vårat 15åriga sto vet redan vilka som e ledare så vi gör de inte varje dag iaf visst testar hon ibland o då tillrättavisar man ju henne men inte varje dag ! de kanske vi gör på unghästarna mnen inte på gamlingarn:p

Ja jag testar alltid att de vill flytta undan för tryck etc. varje dag i hanteringen. Inte lika mycket på min gamling men de andra. Bara checka av lite, man ska inte ta dem för givet :smirk:

Om du har hästen som ridhäst förstår jag inte varför du inte rider igång henne istället,hästar som är igång brukar sansa sig även i hanteringen enligt min erfarenhet.Kanske kan testa?Lycka till med din glada och fräscha häst efter betet!

Jag checkar också av näst in till varje dag
Min 14åring får man absolut inte ta för given. Han testar så fort han får chansen. Där får man vackert vara superkonsekvent, men trots att vi vet precis vart vi har varann så fortsätts det. Han ÄR bara sån och är mycket unghäst i huvet. Han får man i princip uppdatera varje dag för att han inte ska tro han är nåt;)

Den andra hästen i stallet däremot, en sexåring, vet precis vem av oss som bestämmer. Nu leder jag den till och från hagen i princip enbart men där är det aldrig nåt snack. Bara att checka av ibland och hästen ifrågasätter inte ens. Trots att den var bufflig och gåpåig när den kom.

cheka av får vi oxå göra men inte varje dag:crazy:. förutom dom yngre hästanra då:P

TS;
Så blir min (nordis/eng. fullbl) om han står i 3 dagar :D Efter en timme, med pyssel, markarbete, ridning / tömkörning så är han sitt vanliga jag igen. Inte så konstigt tkr jag, jag har inte varit där, han har istället gått med sin "andra ledare" och då får jag minsann skylla mig själv tkr han, för vf ska han lyssna på mig när jag har varit borta såå länge ? :D

Lycka till :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar