Upp i hull - konavelcent.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare frogeyes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 775
F

frogeyes

Tänkte fråga om någon har ett bra foder att rekomendera? Min 2-åring har lite dåligt hull och står nu på fri tillgång på hö + 2 kg krafft rehab + betfor. Han går bra upp i vikt men sakta. Just nu är han dessutom konvalecent pga ledskada, så fodret bör inte ha högt energinnehåll.

Tacksam för tips. Jag tycker krafft rehab är dyrt och föga drygt.

Sv: Upp i hull - konavelcent.

Jag skulle rekommendera Primero total. Det är ett helt spannmålsfritt foder. Mina hästar älskar detta foder. Har en shettis, som haft fång, och en fölmärr med fölet vid sidan.
Fodret luktar ljuvligt, o det innehåller intressanta ingredienser.
Passar konvalescenter, unghästar, digivande/dräktiga ston, tävlingshästar o gamla hästar.

PM:a mig om du är nyfiken på detta foder.

Jag tycker inte du behöver hålla på och mixtra i det här läget. Går hästen upp i vikt är det ju tydligt att det funkar ok. Möjligtvis öka lite av det du ger, men man vill ju inte stoppa i hästen alltför mkt kraftfoder när den står. Om magen funkar nu vill man ju inte kasta sten i glashus genom att börja byta.

Ja, det är ju just det där med magen. Vilket jag inte nämde i trådstarten. Den är till och från helt kass. Nu får han sen ett par veckor tillbaka "äthalm" för att han någonting att pilla med hela tiden och för tugget. Ser en liten förbättring men skulle önska en mycket lugnare mage. Provat mag och tarm utan framgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 826
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka