Universitet eller KY

BernT

Trådstartare
Har äntligen hittat vad jag vill jobba med typ resten av livet och ska ''bara'' välja utbildning också. Det som finns är antingen 5 år på Chalmers (finns säkert andra universitet med men att flytta från Göteborg är inte aktuellt) eller en KY på 2 år. Självklart är det inte exakt samma utbildning men det leder ungefär till liknande jobb.

Min sambo tycker KY, hans vänner som gått KY har alla fått superbra jobb. Jag är mer inne på Chalmers, för det känns som en tyngre merit. Plus att då kan vi få ett barn till under studietiden. Intagspoäng osv kan vi bortse från, jag kommer in på båda. Vet att Chalmers ingenjörsutb kräver en del men har lätt för mig i skolan osv så det kan vi också bortse från. Jag är mer intresserad av vad som väger tyngst i jobbsammanhang.

Har äntligen hittat vad jag vill jobba med typ resten av livet och ska ''bara'' välja utbildning också. Det som finns är antingen 5 år på Chalmers (finns säkert andra universitet med men att flytta från Göteborg är inte aktuellt) eller en KY på 2 år. Självklart är det inte exakt samma utbildning men det leder ungefär till liknande jobb.

Min sambo tycker KY, hans vänner som gått KY har alla fått superbra jobb. Jag är mer inne på Chalmers, för det känns som en tyngre merit. Plus att då kan vi få ett barn till under studietiden. Intagspoäng osv kan vi bortse från, jag kommer in på båda. Vet att Chalmers ingenjörsutb kräver en del men har lätt för mig i skolan osv så det kan vi också bortse från. Jag är mer intresserad av vad som väger tyngst i jobbsammanhang.

Chalmers anser jag.

Det beror säkert lite på vad det är för bransch. Inom min bransch får absolut inte de som är civ.ing och de som har gått KY "liknande" jobb. Det betyder inte att KY är dåligt för de jobben är bra de med. Men beroende på vad man vill jobba med är det rätt stor skillnad.

Inom olika branscher är ju också akademiska meriter olika mycket värda.

Ja jag lutar också dit. Tänker att man lär kunna knyta värdefulla kontakter där med. Enda tradiga är att plugga i ett halvt decennium.

Ja jag lutar också dit. Tänker att man lär kunna knyta värdefulla kontakter där med. Enda tradiga är att plugga i ett halvt decennium.

Det finns inga intressanta utbildningar på högskoleingenjör/kandidatnivå på Chalmers då? Då får du ju del av universitetslivet samtidigt som det "bara" är tre år.

Eftersom jag inte vet vilka yrken det handlar så går det inte att säga exakt. Men det är mycket tänkbart att yrken man kan få efter KY inte går att få efter Chalmers. På vissa ställen kan det anses vara överkvalificerat med långa akademiska utbildningar från arbetsgivarhåll.
Jag tror att du väljer bäst om du först väljer vilket jobb du vill ha och sedan väljer utbildningen efter jobbet.

Vad vill du? Du reflekterar inte över att titta på innehållet i studieplanerna? Du kanske ska titta på de företag som du tänker jobba på och vad du vill jobba med, fråga företagen Vad de vill anställa när du är färdig?

En akademisk examen ger annat än en ky-utbildning, visst formellt kan en ky-programmerare och en civilingenjör sitta och programmera bredvid varandra med samma lön, absolut. Finns mycket jobb nu så så är absolut fallet. Det är annorlunda än inom vården där hierarkin är ganska fast.

Ska du ha barn så ska du kanske inrikta dig på att få bra föräldrapenning?

Vad vill du? Du reflekterar inte över att titta på innehållet i studieplanerna? Du kanske ska titta på de företag som du tänker jobba på och vad du vill jobba med, fråga företagen Vad de vill anställa när du är färdig?

En akademisk examen ger annat än en ky-utbildning, visst formellt kan en ky-programmerare och en civilingenjör sitta och programmera bredvid varandra med samma lön, absolut. Finns mycket jobb nu så så är absolut fallet. Det är annorlunda än inom vården där hierarkin är ganska fast.

Ska du ha barn så ska du kanske inrikta dig på att få bra föräldrapenning?

Självklart har jag kollat studieplanerna, det är väl det första man gör när man är intresserad av en utbildning :) föräldrapenning har jag redan bra och iom att den skyddas under studier behöver jag inte bekymra mig om det så det är helt oviktigt.

Vilken utbildning på Chalmers tänker du dig?
Vissa utbildningar klarar man lätt om man har bra läshuvud, där är det stora jobbet tentorna. Andra har många praktiska moment med efterföljande rapporter som tar betydligt mer tid i anspråk. Jag har hyfsat läshuvud och för min del hade det skilt mellan 30-50 h/vecka beroende på vilken utbildning jag valt. Skolan satsar på att en normalbegåvad elev ska ligga på 50h/vecka.

Du skriver att utbildningarna skulle leda till "liknande" jobb - jag hade börjat där. Vad exakt skiljer i arbetsmarknaden, skulle du ångra dig om 4 år när du gått KY och jobbat ett par år, och sakna universitetsutbildningen? Se om du kan snacka med några företag och se vad de vill ha för kompetens hos sina anställda. Sen blir det kanske lättare att välja!

Självklart har jag kollat studieplanerna, det är väl det första man gör när man är intresserad av en utbildning :) föräldrapenning har jag redan bra och iom att den skyddas under studier behöver jag inte bekymra mig om det så det är helt oviktigt.
Så vad är problemet? Fattar inte riktigt. Studietempot är inget problem, föräldrapenning är inget problem, tiden är inget problem, pengar är inget problem, studieplaner har du läst och bedömt. Jaha i texten står det "mest meritvärde". Jahaj, har du funderat på om buke är rätt målgrupp? Jag är absolut för diversifiering eftersom bla vetenskapligt är det väl välverifierat men är buke rätt ställe att fråga, linkedin känns mera som din målgrupp.

Tycker du ska ta en lång akademisk utbildning så du kanske lär dig skapa och bedöma en modell av verkligeheten.

Så vad är problemet? Fattar inte riktigt. Studietempot är inget problem, föräldrapenning är inget problem, tiden är inget problem, pengar är inget problem, studieplaner har du läst och bedömt. Jaha i texten står det "mest meritvärde". Jahaj, har du funderat på om buke är rätt målgrupp? Jag är absolut för diversifiering eftersom bla vetenskapligt är det väl välverifierat men är buke rätt ställe att fråga, linkedin känns mera som din målgrupp.

Tycker du ska ta en lång akademisk utbildning så du kanske lär dig skapa och bedöma en modell av verkligeheten.

Haha oj där fick du till det med ditt spydiga försök längst ner :up:

Din fråga om jag kollat studieplanerna är ju bara märklig. Vem kollar INTE studieplanerna på det man är intresserad av?

Du skriver att utbildningarna skulle leda till "liknande" jobb - jag hade börjat där. Vad exakt skiljer i arbetsmarknaden, skulle du ångra dig om 4 år när du gått KY och jobbat ett par år, och sakna universitetsutbildningen? Se om du kan snacka med några företag och se vad de vill ha för kompetens hos sina anställda. Sen blir det kanske lättare att välja!

Mm känns ju sådär kul att läsa KY sen inse att nä jag måste läsa på Chalmers. Då är det helt plötsligt 7 år totalt. Ska kolla runt lite där jag skulle kunna tänka mig att jobba, tack för tips :)

Vilken skola och vilket program gäller det?

Gissningsvis Chalmers. Terminen är kort, men det förväntas att man lägger bra mycket mer tid än på andra utbildningar (åtminstone de jag är bekant med). Eftersom labbar och inlämningar är obligatoriska så har man inte lika mycket nytta av att ha läshuvud. Det enda man kan gynnas av är att vara bra på matematik.

TS: om valet står mellan civ. ing. och KY så undrar jag varför inte högskoleingenjör? Då får du en akademisk och teknisk examen med alla fördelar det innebär, och möjlighet att bygga på till master/civ. ing om det känns lämpligt framöver. Skulle jag ha börjat idag hade jag nog gått den vägen. Det innebär ett extra halvår om man vill få ut examen från de räknetyngsta fortsättningarna, men det är det nog värt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 509
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar