Ungponnyproblem?

ebbystorm

Trådstartare
Hej!

1. Jag rider en ungponny som har fyllt 4 år det här året. Han är en maxad b pch förväntas bli liten. Han har varit jättesnäll att hantera och rida det året jag har varit hos honom nu. Men han har börjat att vara sur och försöka nästan hota en och bitas när man borstar honom nu. Fast när man rider är han fortfarande väldigt snäll. Han har testat förut i början när jag red honom men det var i sommras och bara någon vecka tills han förstod att han inte fick som han ville. MEN han är inte sån mot sina 2 ägare (vuxen dotter och mamma) som köpte honom när han var 1. Inte heller mot min kompis (och hennes mamma) som är medryttare på honom. Vet ni om det bara är en "fas" som en del unghästar gör? Vet ni någon häst som har gjort såhär och det blev bra efter ett tag?

Iom att det endast är dig han surar mot vid borstningen så skulle jag gissa på att det är något du gör i boxen. Du kanske borstar lösare än dom andra och han är kittlig? När dom sätter vinterpälsen så kan huden vara lite öm vilket gör dom mer lättretliga. Borstar du medans han äter eller får han äta ifred? Tänk på hur du rör dig i boxen, inga hastiga eller oväntade rörelser som kan förvirra och oroa. Eller så har han lärt sig att han KAN flytta på dig genom att skrämma dig? Börjar han bete sig likadant med dom andra skulle jag kolla upp honom och se så att han inte har ont någonstans. Lycka till! :)

Hej!

1. Jag rider en ungponny som har fyllt 4 år det här året. Han är en maxad b pch förväntas bli liten. Han har varit jättesnäll att hantera och rida det året jag har varit hos honom nu. Men han har börjat att vara sur och försöka nästan hota en och bitas när man borstar honom nu. Fast när man rider är han fortfarande väldigt snäll. Han har testat förut i början när jag red honom men det var i sommras och bara någon vecka tills han förstod att han inte fick som han ville. MEN han är inte sån mot sina 2 ägare (vuxen dotter och mamma) som köpte honom när han var 1. Inte heller mot min kompis (och hennes mamma) som är medryttare på honom. Vet ni om det bara är en "fas" som en del unghästar gör? Vet ni någon häst som har gjort såhär och det blev bra efter ett tag?
Testar gör han knappast, osäker eller inte vet tror jag snarare.
Ta en dag och bara umgås, skit i borstarna, lär hästen nåt trick istället. På så sätt skapar ni relation i stället för tjafsa. Skär ett äpple i små bitar och lär hästen stå helt jämt med båda bak tex. Kan vara du ha nytta av i andra lägen.

Unghästar i den åldern har ofta perioder när de testar om de verkligen måste göra det som krävs av dem. Måste han verkligen stå stilla och låta dig borsta? Kan han skrämma dig lite genom att bete sig hotfullt? Kan han få dig att flytta undan och ge honom det utrymme som han vill kräva som sitt? Kanske är du yngre än de andra som håller på med honom, kanske är du en mjuk och vänlig sort som han kan köra lite med. Förmodligen är han en snäll och hygglig häst men han vill dominera och bestämma vad som ska hända.

Nu är det ju så att han måste lära sig att snällt acceptera att du borstar och donar med honom. Bind upp honom när du borstar och gör det till en lugn stund med småprat och gosande. Var lugn och bestämd. Han ska stå stilla och låta dig borsta. Bind kortare om han krånglar. Han får inte flytta på dig genom att försöka bitas eller sparkas. Då måste du säga ifrån, bli arg, stampa i golvet, knuffa till honom.

Han kommer lära sig detta snabbt. Strunta helt i att hålla på med godis och sådant, med en sån här häst kan läget förvärras då. Godiset får komma när han har lärt sig att uppföra sig ordentligt. Men gå gärna promenader med honom, och då ska han stanna när du vill, gå när du vill och inte gå före dig och dra i grimskaftet.

Min ungponny, som blir sex efter nyår, är inte överdrivet förtjust i att borstas. Särskilt på ena sidan kan hon bli rätt sur, vevar med bakbenen och stryker öronen bakåt. Hon sparkas inte, det är mer att hon viftar lite med benet i sidled. Som riktigt ung höll hon inte på så, men hon har hållit på längre än hon varit inriden, så jag kan inte riktigt se något samband med ridningen. Är för övrigt en riktig arbetsmyra och älskar att bli riden, blir värre om hon står.

För min är det ingen hit att ha henne uppställd i stallgången. Jag vet från ridskolan att de rekommenderade det på sura hästar som inte tyckte om att bli borstade, men min är lättare om jag borstar i boxen eller på sommaren när det är bete och hon står ute. Då gör hon ingenting. Hon bråkar heller aldrig efter ridningen, utan bara innan. Det är också säsongsbetonat, hon blir värre när hon fäller vinterpälsen och när hon sätter pälsen på hösten.

En sak som fungerat för min är att borsta med Magic Brush. Hon gillar dem, och gör förhållandevis ingenting när jag använder de borstarna jämfört med en vanlig ryktborste. Har du inte testat det kanske du kan prova?

Om problemet bara uppstår när du borstar så finns det väl inte så himla många orsaker det skulle kunna vara. Förmodligen gör du något fel, antingen kittlar du ponnyn, rör dig annorlunda än ägaren eller så är du lite för "snäll".

Jag har en häst som är väldigt kittlig och en som är väldigt otålig och känslig. Jag håller hårt på regeln: man får visa att man inte tycker om något, men man får inte göra det mot mig. Vill man veva med bakbenet får man göra det på den andra sidan och inte där jag står. Vill man bita får man bita i boxkanten, grimskaftet eller något annat så länge, men inte mot mig för då säger jag ifrån. Nu är det väldigt sällan någon av dom gör något överhuvudtaget mot mig, någon gång har dom glömt av sig men snabbt insett att det fortfarande är nej.

Jag har två 2011-or.

Vissa dagar vill den ena inte stå still en sekund på gången, andra står hon som en staty. Hon kollar av hur folk hanterar henne och kan bli ganska dryg. Tror det sitter i personligheten snarare än åldern. Rastlösheten kommer ge sig med åren.

Den andra är knepigare, jag har aldrig problem med den men andra har. Den skulle lätt kunna "köra över" en människa som är minsta osäker. Man behöver inte vara hård med henne men man måste vara lugn, hon är lättstressad.

Hur som, be ägarna om hjälp med vad det är du gör annorlunda.

Iom att det endast är dig han surar mot vid borstningen så skulle jag gissa på att det är något du gör i boxen. Du kanske borstar lösare än dom andra och han är kittlig? När dom sätter vinterpälsen så kan huden vara lite öm vilket gör dom mer lättretliga. Borstar du medans han äter eller får han äta ifred? Tänk på hur du rör dig i boxen, inga hastiga eller oväntade rörelser som kan förvirra och oroa. Eller så har han lärt sig att han KAN flytta på dig genom att skrämma dig? Börjar han bete sig likadant med dom andra skulle jag kolla upp honom och se så att han inte har ont någonstans. Lycka till! :)

Innan han började att hålla på såhär så kunde jag hålla på med honom utan att binda upp honom eller att han åt. Nu går det bäst med att han står och äter men ibland kan han försöka hugga till fast han inte ens är kittlig där.
Han har inte ont någonstans för han har gått igenom veterinärbesiktning och han är helt frisk :cautious:;)

Unghästar i den åldern har ofta perioder när de testar om de verkligen måste göra det som krävs av dem. Måste han verkligen stå stilla och låta dig borsta? Kan han skrämma dig lite genom att bete sig hotfullt? Kan han få dig att flytta undan och ge honom det utrymme som han vill kräva som sitt? Kanske är du yngre än de andra som håller på med honom, kanske är du en mjuk och vänlig sort som han kan köra lite med. Förmodligen är han en snäll och hygglig häst men han vill dominera och bestämma vad som ska hända.

Nu är det ju så att han måste lära sig att snällt acceptera att du borstar och donar med honom. Bind upp honom när du borstar och gör det till en lugn stund med småprat och gosande. Var lugn och bestämd. Han ska stå stilla och låta dig borsta. Bind kortare om han krånglar. Han får inte flytta på dig genom att försöka bitas eller sparkas. Då måste du säga ifrån, bli arg, stampa i golvet, knuffa till honom.

Han kommer lära sig detta snabbt. Strunta helt i att hålla på med godis och sådant, med en sån här häst kan läget förvärras då. Godiset får komma när han har lärt sig att uppföra sig ordentligt. Men gå gärna promenader med honom, och då ska han stanna när du vill, gå när du vill och inte gå före dig och dra i grimskaftet.

Jag har börjat att binda upp honom och oftast då när jag hållt på ett tag så är han inte lika sur men heller inte jätteglad. Det brukar gå bra tills jag ska flytta honom för då försöker han huggas och hålla på. Måste alltid ta tag i grimman och putta bort honom från väggen men när jag väl är på andra sidan uppför han sig bättre. Han brukar alltid stå vid dendär väggen och blir alltid sur och otrevlig när man ska flytta honom och han inte hö att hålla på med.
Brukar bli lite lugnare när man står och kliar honom ett tag och då känns det som om han glömmer att vara sån. Igår testade jag med att stå och reda ut svansen för hand och prata och då var han också faktiskt glad.

Min ungponny, som blir sex efter nyår, är inte överdrivet förtjust i att borstas. Särskilt på ena sidan kan hon bli rätt sur, vevar med bakbenen och stryker öronen bakåt. Hon sparkas inte, det är mer att hon viftar lite med benet i sidled. Som riktigt ung höll hon inte på så, men hon har hållit på längre än hon varit inriden, så jag kan inte riktigt se något samband med ridningen. Är för övrigt en riktig arbetsmyra och älskar att bli riden, blir värre om hon står.

För min är det ingen hit att ha henne uppställd i stallgången. Jag vet från ridskolan att de rekommenderade det på sura hästar som inte tyckte om att bli borstade, men min är lättare om jag borstar i boxen eller på sommaren när det är bete och hon står ute. Då gör hon ingenting. Hon bråkar heller aldrig efter ridningen, utan bara innan. Det är också säsongsbetonat, hon blir värre när hon fäller vinterpälsen och när hon sätter pälsen på hösten.

En sak som fungerat för min är att borsta med Magic Brush. Hon gillar dem, och gör förhållandevis ingenting när jag använder de borstarna jämfört med en vanlig ryktborste. Har du inte testat det kanske du kan prova?

Han hade vrickat till hoven i hagen för kanse 3 månader sen i augusti sent och han kom i gång i slutet av september/tidig oktober. Han har gått ett tag nu fast som den klant han är så springer han i hagen och nu måste han vila en vecka och sättas igång på onsdag. Han är PIGG som tusan och väldigt rastlös. Han är lättare att hantera när han rids regelbundet. Han håller inte heller på så så jättemycket efter ridning utan då bara lite grann. Sadel ligger rätt bra, tränset, bettet och nosgrimman är bra och han gillar den. Så det är nog absolut inte utrustningen. Vi ska åka till strömsholm om några dagar och köpa nu sadel som är bättre för båda oss.

Magic brush använder jag och han håller på likadant med den som de andra borstarna...

Tycker att du ska hantera honom mycket från marken, gå promenader, longera, tömköra, löshoppa, löslongera. Jobba på er relation hela tiden, och er kommunikation. Ju mer du lär känna honom, desto bättre kommer det att gå.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 344
Senast: SiZo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat