Ungponny, vilken ålder på ryttare?

J

Jennie_Nilsson1984

Hej!

Jag blir aldrig klok på det här med dressyren. Jag hade tänkt mig att ut och tävla med en ungponny, en femåring i dressyr. Men hur funkar det om man är över 18 år?
Ska jag tävla tillsammans med de "vanliga" ryttarna och får jag det eftersom jag är över 18?
Hade varit tacksam om ngn vet :D

Sv: Ungponny, vilken ålder på ryttare?

I ponnydressyr finns inte längre någon ungponnyavdelning (det är förstås fritt fram för arrangörerna att ha en men det är inte längre tvunget enligt TR). Istället får överårig ryttare rida i vanliga ponnyklasser men utom tävlan. Ekipaget ska starta sist i sin ponnykategori och om det är så många anmälda att bortlottning behöver användas så skall sådant ekipage tas bort först.

*puttar på och kapar tråden*

Jag har både läst i TR och sökt här på buke, men jag blir inte riktigt klok på det.. Får jag som överårig ryttare (21) starta min "överåriga ponny" (alltså ej ungponny) utom tävlan på ponnytävling? Gäller det bara ungponnyer, eller är det upp till respektive arrangerande klubb att bestämma? Nån som vet? I det här fallet gäller det lokala tävlingar.

Jag vet att jag kan starta på storhästtävlingar och det gör vi i vanliga fall, så det var inte det som var frågan.

Jätteglad om någon vill svara som vet! :bump:

Det är upp till klubben. Med en ungponny tror jag inte att de kan neka dig (under förutsättning att klasserna inte är fulla), men med en äldre ponny har de ingen skyldighet att låta dig starta.

Passar på att kapa tråden lite jag också... Hur tycker du att du blir bemött med ponny på storhästtävlingar? Har du stött på några negativa reaktioner från domarna eller upplevt dig "orättvist" bedömd? Undrar eftersom jag själv hade tänkt starta mina ponnyer (en c och en d) bland stora hästar nästa år.

Okej, då ska jag höra med klubben direkt och i god tid.

Nu tävlar jag inte vilken ponny som helst, utan det faktum att jag rider fjording gör ju att det är det faktum att jag rider just fjording som folk märker - inte att han är ponny.
Det är väldigt olika från tävlingsplats till tävlingsplats. De domare som jag tyckte var bra när jag tävlade ponny ("vanlig ponny") upplever jag också bedömer mig rättvist nu, det är ju ett faktum att min ponny inte har samma gång osv som de stora halvbloden, o därmed får lägre poäng. De domare jag tyckt dömt knepigt tidigare upplever jag gör det även nu..
Det jag mest reagerar för är hur man blir bemött av medtävlande. Det äe också väldigt olika, på vissa tävlingsplatser blir man otroligt positivt bemött, o de tycker det är sååå kul att man kommer med en "annorlunda" häst, och är jättetrevliga och så.
På andra ställen är det spydigheter från den stund min häst kommer ur transporten, kommentarer hela hela hela tiden, men framförallt att man blir bokstavligt talat överriden på framridningsbanan, tas absolut ingen hänsyn över huvud taget, i våras var jag till och med med om att en stod i vägen för mig när jag skulle rida in på tävlingsbanan - stod kvar framför insläppet när jag fick startsignal!!!
Jag får istället roa mig med att vi skrämmer slag på alla stackars unga halvblodshästar som aldrig sett nåt annat än fuxar och bruna hästar, och definitivt inte en liten gul sak med punkafrilla! :p

Som sagt, jag upplever mig sällan som orättvist bedömd för att jag har ponny även om det alltid händer ibland, däremot så är nog bemötandet på tävlingsplatsen mer beroende på vilken ras jag rider, inte på att det är en ponny..

Hoppas det går bra för dig när ni kommer ut, kul med småttingar! :)

Tack för ditt svar!

Jo, att det blir mycket kommentarer från folk på tävlingsplatsen har jag kallt räknat med. Nu är mina ponnyer visserligen vanliga "bruningar" (nästan i alla fall, den ena har ett ljusblått öga), men ändå. Upphör aldrig att förvånas över bristen på allmänt hyfs och uppfostran när man är ute och tävlar, och hur folk "hugger" på minsta lilla uppseendeväckade sak. Men är å andra sidan gammal och luttrad nog nu att bita tillbaka (och dessutom tycka att det kan vara ganska roligt :devil:) så det är ingen som kommer att stå i vägen för mig någon längre stund, om vi säger så...

Det här med att bli överriden på framridningen av "högdjuren" kan jag misstänka är ganska vanligt. Kommer för nära det lilla stoet gör de inte mer än en gång (för då blir hon arg, grrr), men är lite orolig för valacken som är lite blyg och aningen överkänslig. Kan nog bli upptakten till en och annan högljudd scen misstänker jag, eftersom jag har lite svårt att tolerera sånt. Fast å andra sidan fanns det folk som försökte rida över oss när jag var ute och tävlade med mitt hbl-sto på 1,73 cm också, så... :smirk:

Men huvudsaken är ju förstås hur domarna hanterar bedömningen, resten spelar inte mig någon större roll. Och du bekräftar väl ungefär det jag misstänkte, att det är lite olika från domare till domare, beroende på deras preferenser. Tävlar man dressyr så är det ju alltid något man får leva med, oavsett vilken häst man har. Ska bli rätt så intressant faktiskt.

He, he, jo, att "hämnas" lite är ju aldrig fel heller. Vet inte om mina små troll kommer att kunna skrämma något högbent nervvrak, men en av mina fd. tävlingshästar var livrädd för ponnyer när han var ung - alla ponnyer (i synnerhet gula, vita och skäckar visserligen, men även bruna och fuxar) och det borde väl kunna finnas någon mer som han? :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 321
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix