Ungponny Problem :(

ankic

Trådstartare
Hej! Vi har köpt en ungponny 5år, valack , importerad från Irland.
Han är en trevlig kille , dock hemskt beroende av våran andra ponny , vi får ta in honom i boxen då den andra ska ridas eller om vi ska åka o träna o tävla. Tror verkligen att han skulle kunna springa/ hoppa genom tråden .
Nu är det inte vårat stora problem utan att han kastar av yngsta dottern( 14 år) , första gången det hände hann hon inte sitta upp i sadeln , så drog han o hon låg på backen , sedan har vi tagit det lugnt , hon har fått rida på lina och allt har fungerat bra . Vi har haft en äldre tjej( 17 år) som ridit , dock inte duktigare än min dotter men äldre o tyngre och det har gått bra , även när äldsta dottern ( 22år) ridit har det gått bra
Så idag när dottern red gick allt bra , hon skrittade o travade i ca 30 min, skulle börja avsluta då drar ponnyn , dottern sitter kvar ,men tappar stigbyglarna , när ponnyn "märker" att hon är kvar gör han bocksprång högt i luften så hon flyger . Varför gör han så, märker han att det går att få av henne ? Varför gör han inte så med de äldre/ tyngre ryttarna? Hade han protesterat med alla hade jag trott han kunde ha ont , men nu vet jag inte - Han är inriden på Irland av en vuxen tjej

Det låter som om ponnyn skulle behöva tillbringa tid med en erfaren människa , inte en 14-åring. Tyvärr. Fem år är ugnt och de flesta tjejer i din dotters ålder är ju trots allt inte så erfarna. Hade det varit min dotter hade jag tagit över ett tag, tagit hjälp med ridningen av någon mycket erfaren och markarbetat honom själv tills han blivit lite lugnare och säkrare. Eventuellt sålt, faktiskt, risken är ju att din dotter skadas eller tappar intresset. I alla fall om situationen du beskriver är efter att ni haft honom en tid.

5-årsåldern är en tid då många unga hästar börjar testa. De är helt enkelt tonåringar då och det är att förvänta sig. Det låter helt klart som att hästen vet att han kommer undan med vissa saker med din yngre tjej eftersom hon är mindre erfaren. Sorry att säga det men när hästen funkar med andra är det inte ponnyn som har problem, det är ryttaren som inte är tillräckligt erfaren. Med tid, privattränare och envishet kan de kanske jobba igenom detta, eller så bör hon ha en äldre och mer erfaren ponny.

Vi har bara haft honom i 1 månad , jo jag är rädd att min dotter ska bli rädd, tappa intresset .
Det är därför jag tagit hjälp av tjejen som är 17 år, min äldsta dotter bor inte här , men kommer hem på helgerna .
Vi har en ponny till, 16 år gammal som min dotter rider , tränar o tävlar .
Det är ju svårt, men måste ju ge det lite tid o se hur allt utvecklar sig
Men just nu känns det jobbigt

Finns det ingen unghästutbildare i eran närhet? Jag skickade iväg min häst på utbildning när hon var 5 år och vi var allmänt trötta på varandra, då hade jag haft henne 1 år. Det var jättebra att ha ett sånt ställe i närheten, där kunde hon utbildas av en erfaren och när jag hade lust att ta över gjorde jag det själv. Hon stod kvar ett par månader fast jag hade henne själv, och det var skönt att veta att man alltid fick hjälp om det behövdes.

Tror inte det finns ngn unghästutbildare i närheten :( Nu har vi ju bara haft honom i 1 månad, så än försöker vi komma åt problemet, men vill inte utsätta min dotter med alltför mycket avkastningar
Hon kommer att få rida honom på lina, då känner hon sig trygg ( man vinner ju förhoppningsvis lite tid ) o dämpa farten
Sedan kommer vi att ha 17 åringen som rider honom 2 dagar/ v
Det är inte så enkelt att ta sig ut till oss, bor i en by , så hitta någon som vill åka hela vägen hit flera ggr i veckan är ganska knepigt
Annars om det inte går så ställer jag av honom till hösten, han kanske skulle må bra av det , han är inhoppad på Irland, rest hit till Norrbotten o bytt hem på kort tid , det rör sig nog om ca 4månaders period

Kom på en sak, han kastar bara av när hon rider på lång tygel, i början eller i slutet av ridpasset , oh blir inte klokare av att det är det ändå som jag ser som mönster

Rida på lina låter som en bra idé. Sen kanske ni kan kombinera, äldre tjejen rider först och sätter lite press på honom och sen får yngre dottern rida. Skippa skritt på lång tygel om han tar sig för saker då. Och konstrar ponnyn så får 17 åringen sitta upp för lite mer skolning.
Hon kan ju skritta fram/skritta av ponnyn från marken tills hon känner sig mer trygg med honom.

Hej! Vi har köpt en ungponny 5år, valack , importerad från Irland.
Han är en trevlig kille , dock hemskt beroende av våran andra ponny , vi får ta in honom i boxen då den andra ska ridas eller om vi ska åka o träna o tävla. Tror verkligen att han skulle kunna springa/ hoppa genom tråden .
Nu är det inte vårat stora problem utan att han kastar av yngsta dottern( 14 år) , första gången det hände hann hon inte sitta upp i sadeln , så drog han o hon låg på backen , sedan har vi tagit det lugnt , hon har fått rida på lina och allt har fungerat bra . Vi har haft en äldre tjej( 17 år) som ridit , dock inte duktigare än min dotter men äldre o tyngre och det har gått bra , även när äldsta dottern ( 22år) ridit har det gått bra
Så idag när dottern red gick allt bra , hon skrittade o travade i ca 30 min, skulle börja avsluta då drar ponnyn , dottern sitter kvar ,men tappar stigbyglarna , när ponnyn "märker" att hon är kvar gör han bocksprång högt i luften så hon flyger . Varför gör han så, märker han att det går att få av henne ? Varför gör han inte så med de äldre/ tyngre ryttarna? Hade han protesterat med alla hade jag trott han kunde ha ont , men nu vet jag inte - Han är inriden på Irland av en vuxen tjej

Jag bara undrar, är genuint nyfiken, på varför man köper en ungponny åt en fjortonåring? Ta det inte som kritik, utan som ren nyfikenhet. Intressant att veta hur folk, som tänker helt annorlunda än en själv, tänker. :)

Jag bara undrar, är genuint nyfiken, på varför man köper en ungponny åt en fjortonåring? Ta det inte som kritik, utan som ren nyfikenhet. Intressant att veta hur folk, som tänker helt annorlunda än en själv, tänker. :)

Min dotters kompis fick en 5årig C-ponny då hon var 11år. Ponnyn var då på "skogsmullenivå". Med hjälp av tränare hoppar de nu LA och har kvalat in till elithoppning med sitt ponnylag nästa år. Även yngre ryttare kan vara riktigt duktiga och faktiskt, med rätt stöttning, ha förutsättningar för att klara av en yngre häst. Tack vare utvecklingen av ponnyn har hon nu grundplåten till att köpa sig en storhäst dessutom :)

Varför vi köpte en ungponny , var nog för att vi köpt våran första ponny som 4 åring, och ville att den yngsta dottern skulle få utbilda sin egen ponny som storasyster fått , har rådfrågat många , dels min dotters tränare o ingen har tvivlat på att hon skulle klara det, och då innan köpet så sa vi att får vi problem så får vi ta hjälp . Men när man står där med problem, så får man lite panik , och som jag skrivit så vill man inte som mamma utsätta sitt barn för avkastningar , hela tiden tänker man att varje gång kan ju inte gå bra , vi beslöt att backa o jobba honom från marken , att rida ut på har ju gått bra och nu har vi börjat att även rida honom i paddocken , det blev lite lättare efter veterinären gått igenom honom och inte hittade ngt fel, han kommer nog att bli en fin ponny med enorm hoppkapasitet , men han är en försiktig kille som försöker med lite testande, nu sist var det när vi skulle byta om hagar , så småreste han sig , men sådant hade vi räknat med, det var avkastningarna som blev skrämmande .

Min dotters kompis fick en 5årig C-ponny då hon var 11år. Ponnyn var då på "skogsmullenivå". Med hjälp av tränare hoppar de nu LA och har kvalat in till elithoppning med sitt ponnylag nästa år. Även yngre ryttare kan vara riktigt duktiga och faktiskt, med rätt stöttning, ha förutsättningar för att klara av en yngre häst. Tack vare utvecklingen av ponnyn har hon nu grundplåten till att köpa sig en storhäst dessutom :)

Då hade de turen att hitta en trygg och okomplicerad ungponny. Den turen ska man ju inte räkna med.

Familjen jag bodde i förut köpte hem en ung irländare till sin äldsta dotter som då var tio ungefär. Det var och är världens snällaste ponny som de hade provridit ordentligt på Irland. Men de hade kontinuerlig tillgång till små vuxna ryttare (jag och en till, på den tiden jag var en lättviktare) och tränade två eller tre dagar i veckan för både dressyr- och hopptränare på B-nivå.

Familjen jag bodde i förut köpte hem en ung irländare till sin äldsta dotter som då var tio ungefär. Det var och är världens snällaste ponny som de hade provridit ordentligt på Irland. Men de hade kontinuerlig tillgång till små vuxna ryttare (jag och en till, på den tiden jag var en lättviktare) och tränade två eller tre dagar i veckan för både dressyr- och hopptränare på B-nivå.
Jag kan tänka att det är ett av problemen, då hästen känner att den kan testa , då den har yngre o inte så rutinerade ryttare på ryggen, särskilt då den är van att ha en vuxen ryttare . Jag vet inte om min dotter kommer att komma över och lite fullt ut på ponnyn, men vi får se till hösten, hon försöker och vill ge honom en chans

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar