Unghunds problem!

F

fritzo

Har en grandis hane som är snart 9 mån, de mesta i vardags lydnaden funkar bra osv. Lite små gnatigt i bland som de kan vara men...
Till problemet:vi bor i hus på landet, han är alltid lös på gården. Men när det kommer folk, och hälsar på såna som han känner, då hoppar han o biter på dem, allt är på bus, han blir så överlycklig för att nån "kompis" kommer.
Men när nån främmande kommer gör han ej så, han kan gå hälsa när jag bett han, och sedan lämnar han dem i fred.

Men vad ska jag göra för att få bort detta hoppande mot bekanta. han är lite bättre nu än tidigare, men åndå... han har börjat m hoppandet i somras, så han har inte haft denna "olat" så länge. men vill ha bort den på en gång.

Jag testat följande, bett personen han hoppar på, att inte ge han nå uppmärksamhet, för de är det han är ute efter, alltså inte vifta med armarna o ropa mm... då har de funkat, ett tag, sen försöker han igen.
Jag har tagit tag i han och platsat han. visst de funkar så länge jag glor ilsket på han. direkt jag vänder ryggen till så är han där igen... hoppar och har sig.
Vatten har jag kastat på han. då har de funkat så länge jag har vatten flaska i handen. han tycker inte om vatten.
Har testat avleda han, m lek osv.

men... har kommit till en återvändsgränd, nån som kan komma med nå vettiga tips, eller tror ni han växer ur denna trots...???

Sv: Unghunds problem!

Det bästa resultatet får du om du ersätter ett beteende med ett annat. Tänk ut hur du vill att han ska be om uppmärksamhet, t.ex lägga sig på rygg för klining istället. Tala om för dina vänner att de ska ignorera honom när han hoppar, busbiter etc. Gå in och beordra "ryggläge" (om det nu är det sätt du föredrar att han tigger på), och så fort han ligger så sätter personen som han ville ha uppmärksamhet från igång att klia, mysa etc. med honom. På så vis får han ut det han vill och du det du vill, allt utan bråk. Han kommer rätt snart att ha övergett hoppandet och bitandet om det inte ger honom det han vill och istället övergått till att slänga sig på golvet eftersom det funkar.

Mvh,
Duvan

Hur gör hunden när han hälsar på dig när du har varit borta?
Hoppar han då också?

Jag har mycket svårt att tro att det "växer bort", är hoppandet en accepterd form av hälsning så kommer den att bestå. Sen är det frågan om hur mycket du/ni orkar. Jag tog han om en 1-årig schäfertik en gång som kunde tre saker: Dra, skälla och hoppa.

Det första jag sa till mig själv var, "hon har hoppat för sista gången." Det hade hon naturligtvis inte, men det var en bra inställning. Hon fick alltid bära halsband, som ett sorts handtag att hålla nere hunden på marken med, sitt kommendrades och hälsning fick inte förekomma innan hunden satt sig och satt stilla. Försökte hon hoppa, greppa "handtaget" och kommendera sitt igen. Efter att ha befäst att hoppa inte var något godkänt betende kunde jag korrigera hunden när hon försökte, hålla i halsbanden när hon försökte, morra "Nej!" och så fort hon satte sig så fick hon hälsa.

Problemet är kompisarna, men kan man få dem att göra likadant så får man bort beteendet ganska fort, det får aldrig under några som helst omsändigheter löna sig att hoppa, det ska alltid korrigeras. Och man får naturligtvis inte låta hunden hoppa när man tex "ändå har skitiga stallkläder på sig" Denna ständiga konsekvens som är så svår.
Fungerar det inte med kompisarna så skulle jag ha hunden kopplad tills beteendet är korrigerat, och är man stenkonsekvent så tar det faktiskt inte så lång tid. Schäfern slutade hoppa efter ett par dagar och nu när hon är gammal så existerar inte "hoppa" som alternativ i något tillfälle.

Jag har en liten hund och dom vill ju gärna hoppa...min hoppar visserligen lite, eller mera att han ställer sig med frambenen mot mig eller folk som kommer..med en mindre hund så är det ju kanske mera "naturligt" eftersom dom inte når så högt som din gör :D

Jag har iallafall börjat att slingra mig när han hoppar, så han aldrig "kommer till" och det har hjälpt mycket...har varken fyat eller någonting så att inte hoppandet får nån slags förstärkning vad det än må vara.....det är lite svårt det där eftersom dom hoppar för att dom är jätteglada och att då ge negativa signaler är iallafall svårt för mig....så prova att bara vända dig/er om och klappa men inte överdrivet och sedan bara "nu räcker det, det är bra nu" klappa hunden när den har lugnat ner sig ...

Jag tycker att du har fått jättebra råd. Du har ju själv också varit en god bit på väg åt rätt håll. Hundar ÄR ögontjänare! Nu är det bara att samla tålamod och verkligen inte släppa på reglerna. Räkna med att det tar tid. Å andra sidan skall ni leva med varandra i förhoppningsvis många långa år, så det är en bra investering för er båda. Lycka till! :bump:

Tackar för era råd!

När jag kommer hem. så ska han sitta innan jag hälsar på han, samma sak gäller när han hälsar på sambon, mot oss får han ej bete sig som han vill.

Men som sagt det är jätte svårt när bekanta kommer och vissa av dem låter han hoppa, och de busar med han. så han är värre mot vissa.

Han vet nog vilka han får och inte får hoppa på.. men de är frustrerande när han hoppar...

De är svårt att få folk alltid att förstå, att de ska göra si och så..

jag brukar gå fram till dem och säga hälsa inte föränn han lugnar ner sig!

Jag får sätta en stor skylt vid infarten till gården: "HÄLSA EJ PÅ HUNDEN, HAN HOPPAR" :)

Ne men ja ska testa era förslag och se om problemet försvinner....

Hundar blir ögontjänare av bestraffning och korrigering.
- att lära in ett alternativt beteende som kan belönas är ett säkrare sätt. Och en stor skylt vid grinden är en utmärkt idé :rofl:

Förklara för dina vänner och bekanta exakt VARFÖR du inte vill att de ska hälsa så länge han hoppar, och att du behöver deras hjälp med att lära honom låta bli.

En sak som brukar funka (om ens vänner tar instruktioner vill säga :D ) är att blixtsnabbt vända ryggen till den hoppande hunden, eller om man inte är det minsta hundrädd att kura ihop sig till "en boll" på marken och stanna så tills hunden inser att man inte tänker hälsa - då reser man sig upp och erbjuder en lugnare form av hälsande.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka