Unghund som börjar se ut som en tunna..

Sv: Unghund som börjar se ut som en tunna..

Funderade på en sak: Du sa i annan tråd att hon även fick färskfoder, har du slutat med det för det nämnder du inte här? Sedan en sak till - får hon godsaker/belöningar också och i så fall hur mycket och vad - för godis blir man snabbt rund av även om 34 kg var det väl hon vägde inte känns som jättemycket. Frågar därför att jag på en valpkurs varit med om en orolig husse som inte förstod varför hunden gick upp. Det var en mindre ras och under ett träningspass (visade det sig) fick hunden lika mycket mat som en normal portion. De tränade flitigt så det var inte konstigt att vikten ökade mer än önskvärt och problemet var lättlöst. MYCKET mindre belöning i form av mat.

Japp jag har slutat med det :)

Det enda hon får som belöning är hennes torrfoder (som jag tar från hennes dagsgiva) alt belöning med hennes älskade repleksak.

34 kg var ju som sagt för 1-2 månader sedan. Ska in och kastrera katten på onsdag så då kan hon få följa med och ställas på vågen. Så får jag en lite mer aktuell siffra

Senast ändrad:

http://royalcanin.se/hund/foder-butik/medium-light/[/url] = kaloriinnehåll: 4541 kcal/kg
http://www.acana.se/lightfit.htm = Kalorierinnehåll: 3450 kcal/kg.

Utmärkt exempel som visar det jag tidigare sagt: Två sk lightfoder från olika fabrikanter där det skiljer 1000 kcal per kg i energi. Ja, då kan man helt plötsligt stå där med ett foder som faktiskt har högre energiinnehåll än det man gav innan och som inte var ett lightfoder. Så hade det blivit om jag bytt från mitt ordinarie foder till RC lightfoder t ex. Så man behöver och ska hålla koll på siffrorna.

Jag tror inte att nån förnekar att man måste hålla koll så att inte lightfodret innehåller mer kalorier än det vanliga. Men det innebär väl inte att jag och Druvan har fel i att det också har betydelse för en lyckad viktnedgång hur fodret är sammansatt?

Jag tror inte att nån förnekar att man måste hålla koll så att inte lightfodret innehåller mer kalorier än det vanliga. Men det innebär väl inte att jag och Druvan har fel i att det också har betydelse för en lyckad viktnedgång hur fodret är sammansatt?

Så länge fodret är rätt sammansatt (balanserat) och det ska alla foder som förekommer på marknaden i Sverige vara så är energihalten det viktigaste.

Fast foder skiljer extremt mycket i sammansättning (även om inget av det ska medföra några bristsjukdomar) så att hunden reagerar lika på alla foder sålänge den får samma energimängd är att förenkla det. Olika energikällor behandlas (som tidigare påpekats) olika av kroppen.

Så länge fodret är rätt sammansatt (balanserat) och det ska alla foder som förekommer på marknaden i Sverige vara så är energihalten det viktigaste.

Håller ej med. Strunta i dom vilseledande siffrorna och titta i första hand på vilka råvaror fodret innehåller. Precis som Jenka skriver behandlar inte kroppen alla näringskällor på samma sätt.

:bow: Det finns en skillnad mellan hund och människa: hundar är ÄNNU känsligare för "dåliga" kolhydrater än vad vi människor är. Ändå innehåller många lightfoder mest kolhydrater och snabba sådana i form av vete, majs etc. som gör att man inte får någon bra viktnedgång. Jämför råvarorna i dessa två (tog RC som exempel då både jag och valpköpare försökt banta våra hundar med detta utan framgång). Rc innehåller majs, vete, ris, majsgluten, sockerbetor, soja etc. Man kan inte bara gå efter siffror..

http://royalcanin.se/hund/foder-butik/medium-light/
http://www.acana.se/lightfit.htm

Fast just majsGLUTEN är ju främst en proteinkälla?

Fast foder skiljer extremt mycket i sammansättning (även om inget av det ska medföra några bristsjukdomar) så att hunden reagerar lika på alla foder sålänge den får samma energimängd är att förenkla det. Olika energikällor behandlas (som tidigare påpekats) olika av kroppen.

Håller med om att sammansättningarna skiljer mellan olika foder men nu pratar vi om en hund som ev behöver gå ner i vikt, inte om en hund som inte tål allting.

Just för att ändra vikt handlar det om hur mycket energi du stoppar i dig i relation till vad du gör av med oavsett om du är hund eller människa.

1 kcal är 1 kcal var den än kommer från.

Jag har läst näringslära för människa, häst och hund och ingen har någonsin påstått att värdet av en kcal är olika beroende på var den kommer från - så det är man faktiskt överens om - oavsett om man är forskare, läkare, dietist eller något annat.

Nej hunden/människan behandlar inte alla näringskällor lika, protein används för att bygga muskler t ex (eller snarare aminosyrorna i proteinet) och kolhydraterna för t ex bränsle vid aktivitet, mättnadskänsla och fiber.

MEN om behovet av protein/essentiella aminosyror är tillgodosett omvandlas och lagras överskottet av protein som FETT. Dessutom ökar belastningen på njurarna.

I många dieter höjs andelen grönsaker om man vill gå ner i vikt. Grönsaker är i huvudsak kolhydrater. Att andelen höjs är bl a därför att grönsaker/kolhydrater även innehåller fibrer som stannar längre i matsmältningssystemet och därmed ger en längre mättnadskänsla. Därav bl a viktväktarnas slogan för ett antal år sedan - ät som en höna - s**t som en elefant.

Det man ska undvika är rafinerade produkter t ex socker och vitt mjöl, bakverk etc. Inte heller någon nyhet utan något man pratat om sedan 70-talet.

En vanlig rekomendation är faktiskt att behålla fodret hunden brukar få men minska mängden precis som TS gjorde.

*knapplån*

Nu är damen vägd, och hon är kanske inte så tjock som jag trodde från början :o

Vågen stannade på 32,5 kg, så hon har ju gått ner ett par kilon, men man känner inte revbenen lika tydligt som jag kanske skulle önska.

Som det är nu så går hon ju på ungefär hälften av det hon ska äta enl påsen, och ger jag mer så lär hon garanterat gå upp igen men hon är fortfarande konstant hungrig :S

Min rottis skulle vara small fet om hon fick ata sa mycket hon ville. Det skulle jag ocksa vara om jag satte i mig sa mycket mat jag skulle ha lust att ata. :angel: Rottisen far burk morotter och/eller 'green beans' som utfyllnad, sjalv fyller jag ut med sallad eller frukt. Vi bada skulle dock garna "nibbla" under dagen, men far vanta pa middagen.;)

Oh, och atminstone har i USA kan man inte folja recommendationerna pa pasen. Jag gissar att de tar i sa en super hyper hund ska fa tillrackligt med energi ocksa, sa har man en normal hund maste man dra ner mangden.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka