Unghund som börjar se ut som en tunna..

Sv: Unghund som börjar se ut som en tunna..

Du måste titta på kilojoule eller kilokalorivärdet. Hunden blir för fet för att den får för högt energiintag (= antalet kilojoule eller kilokalorierer). Det spelar inte någon roll om kalorierna kommer från protein, fett eller kolhydrater, det är antalet kalorier som är intressant. ett överskott av någotdera födoämnet omvandlas till fett/övervikt. Däremot kan du ge mer kolhydrater eller protein än fett för att få samma energiintag. Fett innehåller nämligen dubbelt så mycket kalorier som kolhydrater eller protein.

Det som gäller för dig är att hitta ett foder med lägre energinivå eller att minska det du ger idag och sedan att motionera mera. (Det gäller för oss också - oavsett alla olika dieter). Du sa att du gav 300 g vilket är ungefär vad vi ger våra settrar per dag. Den mängden håller de sig fina på men de är också aktiva om än inte hårt arbetande. Jag har alltså medvetet valt ett foder som inte är allt för energitätt just för att kunna ge mer så de är mätta.

Om du inte håller koll på energinivån kan du dessutom råka köpa t ex ett lightfoder som har högre energihalt än ditt vanliga foder. Det finns ingen standard för när ett foder betraktas som light vilket gör att det oftast bara är light i relation till just det fabrikatets ordinarie sortiment.

Senast ändrad:

Precis!

TS: Ett vuxenfoder är generellt mindre näringsrikt än ett valpfoder, och innebär då att du kan ge mer utan att hon får i sig mer. Men kolla innehållsförteckningen för det kan skilja mellan olika märken.

Så á la Atkins fungerar inte på alla hundar

Samma med min hund, har provat att köra honom på foder som ej innehåller kolhydrater (VoH) - och det har gett motsatt effekt - han ökade ännu mer och snabbare. Så han reagerar troligen också på hög fetthalt. Jag gav upp denna tanke för en vecka sedan (med inga kolhydrater) då givan va pytteliten (undre hälften av rekommenderat) motionen var massor och ändå ökade han. Han är hungrig jämt trots bulk i fodret.
Har beställt Bravo light nu och sak prova och se om de kan vara något för honom stället.:laugh: Innehåller ju helt klart mindre fett iaf.

Du måste titta på kilojoule eller kilokalorivärdet. Hunden blir för fet för att den får för högt energiintag (= antalet kilojoule eller kilokalorierer). Det spelar inte någon roll om kalorierna kommer från protein, fett eller kolhydrater, det är antalet kalorier som är intressant. ett överskott av någotdera födoämnet omvandlas till fett/övervikt. Däremot kan du ge mer kolhydrater eller protein än fett för att få samma energiintag. Fett innehåller nämligen dubbelt så mycket kalorier som kolhydrater eller protein.

Det som gäller för dig är att hitta ett foder med lägre energinivå eller att minska det du ger idag och sedan att motionera mera. (Det gäller för oss också - oavsett alla olika dieter). Du sa att du gav 300 g vilket är ungefär vad vi ger våra settrar per dag. Den mängden håller de sig fina på men de är också aktiva om än inte hårt arbetande. Jag har alltså medvetet valt ett foder som inte är allt för energitätt just för att kunna ge mer så de är mätta.

Nu känner jag mig helt lost, för jag kan verkligen ingenting om sånt där. Hittar inget på säcken jag har heller. :crazy: Hur räknar man ut sånt? :)

300 gram tycker jag är i minsta laget för henne, då hon är rätt aktiv och fortfarande växer och är ganska stor.

Senast ändrad:

Jag får nog testa att köra över henne på ett vuxenfoder då. Är inte så sugen på att byta märke då hon funkar fint på Arion i övrigt, men får kolla deras vuxenfoder och se om jag kan hitta nåt som hon kanske kan äta utan att hon går upp av det.

Jag ger Arions vuxenfoder(lamm och ris) till min ganska svårfödda hund, och han håller sig fin på det, vi har tom kunnat dra ner en dl per måltid (till 4dl+4dl) så eftersom din hund är lättfödd så kanske det inte funkar jättebra.. Men det är väl värt att prova :)

Hum.. ja det känns ju inte så jättelovande att ge henne det då, men det är värt ett försök :) Dom har ju några olika foder att välja på, så nåt borde ju funka kan man tycka.

Nu känner jag mig helt lost, för jag kan verkligen ingenting om sånt där. Hittar inget på säcken jag har heller. :crazy: Hur räknar man ut sånt? :)

300 gram tycker jag är i minsta laget för henne, då hon är rätt aktiv och fortfarande växer och är ganska stor.

Tittade på innehållsförteckningen på nätet och mycket riktigt inga uppgifter om energihalt. Därmed ett foder som jag inte ens funderat över. Sen innehåller det en hel massa tillsatser av både det ena och andra slaget som det allmänt ses som tveksamt om hunden behöver. Däremot saknar jag t ex vilka vitaminer smo ingår och hur mycket - det hade varit intressantare än yuccaextrakt för lukten. Däremot anger de på annat ställe 3604 kcal per kg foder dvs 360 kcal per 100 g. Mitt foder innehåller ca 369 kcal per 100 g och då är fodren ganska lika på så sätt.

Har du vägt hunden, känner du revbenen? Vad tror du hon kommer att väga som vuxen? Har hon löpt ännu?

Tittade på innehållsförteckningen på nätet och mycket riktigt inga uppgifter om energihalt. Därmed ett foder som jag inte ens funderat över. Sen innehåller det en hel massa tillsatser av både det ena och andra slaget som det allmänt ses som tveksamt om hunden behöver. Däremot saknar jag t ex vilka vitaminer smo ingår och hur mycket - det hade varit intressantare än yuccaextrakt för lukten. Däremot anger de på annat ställe 3604 kcal per kg foder dvs 360 kcal per 100 g. Mitt foder innehåller ca 369 kcal per 100 g och då är fodren ganska lika på så sätt.

Har du vägt hunden, känner du revbenen? Vad tror du hon kommer att väga som vuxen? Har hon löpt ännu?

Dom vitaminer som ingår är

20.000 I.U. E672 A-vitamin
1.500 I.U. E671 D3-vitamin
150 mg E-vitamin
150 mg Järn
1,5 mg jod
15 mg koppar
37,5 mg magnesium
150 mg zink
0,16 mg selen

Hon har löpt och nu var det ett tag sen hon vägdes, men då vägde hon ganska exakt 34 kg. Revbenen känns, om än väldigt långt inne. Hon har även en del päls som gör att man får gräva en bit för att hitta dom där revbenen, men man känner att det är alldeles för mkt fett.

Hur mkt hon kommer väga som vuxen har jag faktiskt ingen aning om.. om hon håller sig på den här vikten vore det ju bra, men jag gissar på att hon kommer väga lite mer.

Senast ändrad:

Löpt och väger ca 34 kg och du känner revbenen - Det känns inte som att hon kommer att växa så mycket mer och det känns inte speciellt tjockt heller. Tror du ska koncentrera dig på att hålla den vikten och succesivt kanske minska lite.

Om du inte håller koll på energinivån kan du dessutom råka köpa t ex ett lightfoder som har högre energihalt än ditt vanliga foder. Det finns ingen standard för när ett foder betraktas som light vilket gör att det oftast bara är light i relation till just det fabrikatets ordinarie sortiment.

Jag kan inte tillräckligt mycket om näringslära för hundar för att säga emot dig. När det gäller människor tycker jag däremot att detta är en förenkling. Båda jag och min man har gått ner i vikt med Atkins och LCHF utan att minska kaloriintaget eller öka träningsmängden. Vi delar den erfarenheten med hundratusentals andra. Kroppen reagerar helt olika på energi som kommer från socker och energi som kommer från fett, bara för att ta ett exempel. Matens näringssammansättning påverkar vår ämnesomsättning, förmåga till fettförbränning och våra hungerkänslor. Det känns ganska logiskt att något liknande skulle kunna gälla för hundar, även om de har ett helt annat matsmältningssystem.

Jag kan inte tillräckligt mycket om näringslära för hundar för att säga emot dig. När det gäller människor tycker jag däremot att detta är en förenkling. Båda jag och min man har gått ner i vikt med Atkins och LCHF utan att minska kaloriintaget eller öka träningsmängden. Vi delar den erfarenheten med hundratusentals andra. Kroppen reagerar helt olika på energi som kommer från socker och energi som kommer från fett, bara för att ta ett exempel. Matens näringssammansättning påverkar vår ämnesomsättning, förmåga till fettförbränning och våra hungerkänslor. Det känns ganska logiskt att något liknande skulle kunna gälla för hundar, även om de har ett helt annat matsmältningssystem.

Det är ingen förenkling att du blir överviktig av att äta för många kalorier i förhållande till hur mycket du gör av med genom fysiskt arbete, oavsett om det är hund eller människa. Det är den krassa sanningen.

Många som bantar med LCHF tex säger att det är kolhydraterna som ska bort. Tja det är också en förenkling - det är VISSA kolhydrater, framför allt de rafinerade och snabba. Det sa man redan på 70-talet så det är inte ens ny sanning.

Att ni sedan har gått ner i vikt tvivlar jag inte alls på men det kan vara så att ni gjort det på bekostnad av få in tillräckligt med fibrer, vitaminer, mineral etc. Men sen bygger ju också många dieter på att tillsätta kemiska vitaminer iställer för att klara den biten. Äta mindre av "allt" och röra sig mer är eg den bästa melodin.

Sen - vad menar du med att hunder har ett helt annat matsmältningssystem?

Nu var det ju ett tag sedan jag vägde henne, ca 1,5 månad sedan, om inte ännu mer. Jag gissar på att damen gått upp lite mer sedan dess.

Revbenen känns ju som sagt, men man får ju trycka en del, inte som på mina tidigare hundar, som har varit rätt svårfödda, där man kännt revbenen med fingertopparna.
hum, det är kanske därför jag tycker hon är så tjock nu.. för att jag jämför henne med dom?

Det är ingen förenkling att du blir överviktig av att äta för många kalorier i förhållande till hur mycket du gör av med genom fysiskt arbete, oavsett om det är hund eller människa. Det är den krassa sanningen.

Många som bantar med LCHF tex säger att det är kolhydraterna som ska bort. Tja det är också en förenkling - det är VISSA kolhydrater, framför allt de rafinerade och snabba. Det sa man redan på 70-talet så det är inte ens ny sanning.

Att ni sedan har gått ner i vikt tvivlar jag inte alls på men det kan vara så att ni gjort det på bekostnad av få in tillräckligt med fibrer, vitaminer, mineral etc. Men sen bygger ju också många dieter på att tillsätta kemiska vitaminer iställer för att klara den biten. Äta mindre av "allt" och röra sig mer är eg den bästa melodin.

Sen - vad menar du med att hunder har ett helt annat matsmältningssystem?

Visst är det en förenkling att säga att man bara ska ta bort kolhydraterna. Jag har heller aldrig påstått att det är en ny sanning att man bör dra ner på snabba kolhydrater, men jag vågar påstå att vare sig GI, Atkins eller LCHF stämmer överens med den klassiska tallriksmodellen som länge ansågs vara frälsningen.

Såvitt jag kan bedöma har jag inte drabbats av några brister av någon av dieterna. Jag förlitar mig då på det faktum att min matsmältning har fungerat utmärkt, att jag har känt mig pigg, att hud, hår och naglar har varit bra och att jag har kunnat träna som vanligt. Faktum är att jag sällan har känt mig så pigg och i balans som när jag gick på LCHF. Förstår egentligen inte varför man skulle få brist av att äta massor av grönsaker i kombination med kött och fett. Orsaken till att jag inte lever så jämt är enkel: Jag älskar bröd och pasta. Men jag vet av erfarenheten att jag egentligen mår mycket bättre och har lättare att hålla vikten om jag avstår.

Om jag inte minns fel så gjorde man väl ganska nyligen en större studie med jämförelser av olika dieter, varvid lågkaloridieter befanns mindre effektiva än bl.a. Atkins.

Jag menade inte så mycket annat än att jag antar att hundar har ett annat matsmältningssystem än vi. Som jag skrev inledningsvis vet jag inte så mycket om det. Jag utgår ifrån att den måste vara annorlunda eftersom hundars magar ska klara av att smälta ben. Uppenbarligen kan de också äta bajs m.m. utan att fara illa, något som en människomage nog inte klarar. Men de är liksom vi allätare, så jag gissar att det också finns likheter. Därav min slutsats att det som gäller för människor borde kunna gälla också för dem i någon utsträckning.

...1) men jag vågar påstå att vare sig GI, Atkins eller LCHF stämmer överens med den klassiska tallriksmodellen som länge ansågs vara frälsningen.

2)Såvitt jag kan bedöma har jag inte drabbats av några brister av någon av dieterna. Jag förlitar mig då på det faktum att min matsmältning har fungerat utmärkt, att jag har känt mig pigg, att hud, hår och naglar har varit bra och att jag har kunnat träna som vanligt. Faktum är att jag sällan har känt mig så pigg och i balans som när jag gick på LCHF. Förstår egentligen inte varför man skulle få brist av att äta massor av grönsaker i kombination med kött och fett. Orsaken till att jag inte lever så jämt är enkel: Jag älskar bröd och pasta. Men jag vet av erfarenheten att jag egentligen mår mycket bättre och har lättare att hålla vikten om jag avstår.

...
3)Jag menade inte så mycket annat än att jag antar att hundar har ett annat matsmältningssystem än vi. Som jag skrev inledningsvis vet jag inte så mycket om det. Jag utgår ifrån att den måste vara annorlunda eftersom hundars magar ska klara av att smälta ben. Uppenbarligen kan de också äta bajs m.m. utan att fara illa, något som en människomage nog inte klarar. Men de är liksom vi allätare, så jag gissar att det också finns likheter. Därav min slutsats att det som gäller för människor borde kunna gälla också för dem i någon utsträckning.

1,2) LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater med en högre andel fett. DVS du byter ut vissa kolhydrater mot andra och de du byter ut är de snabba kolhydraterna, refinerade produkter samt ökar fettet. Inte alls fel speciellt inte eftersom många har undvikit fett med bl a risk för vitaminbrist som följd. Egentligen tycker jag att benämningen LCHF är missvisande. Du säger själv att du äter mycket grönsaker - ja, det om något är kolhydrater.

Sen kan du inte se eller känna om du har brister på mineraler eller vitaminer eller spårämnen innan det har gått väldigt långt utan kostsamma kemiska analyser.

"Frälsningen" som du säger, är fortfarande rätt antal kalorier i förhållande till din egen förbränning och aktivitetsnivå. Är man överviktig har man en obalans mellan intag av kalorier och det man gör av med.

Tallriksmodellen är ett sätt att hålla koll men det ska ju vara rätt produkter i de olika tallriksdelarna, LCHF kan vara det för andra. Frälsningen som jag ser det är en varierad kost med produkter från alla kostcirkelns delar. Jag är inte ensam att tycka så - intervjuades av vården om matvanor för ett tag sedan och diskuterade detta och denna tes håller fortfarande. Däremot lightprodukter ställer till det - och där fick du då den högre fetthalten.

Varför hänga upp dej så på fodret?
Nu är det ju "sommar" så det är ju bara att öka den fysiska aktiviteten ordentligt så kommer problemet lösa sej :D

Simma, springa bredvid cykeln, springa i obanad terräng/högt gräs osv.

/Swat

1,2) LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater med en högre andel fett. DVS du byter ut vissa kolhydrater mot andra och de du byter ut är de snabba kolhydraterna, refinerade produkter samt ökar fettet. Inte alls fel speciellt inte eftersom många har undvikit fett med bl a risk för vitaminbrist som följd. Egentligen tycker jag att benämningen LCHF är missvisande. Du säger själv att du äter mycket grönsaker - ja, det om något är kolhydrater.

Sen kan du inte se eller känna om du har brister på mineraler eller vitaminer eller spårämnen innan det har gått väldigt långt utan kostsamma kemiska analyser.

"Frälsningen" som du säger, är fortfarande rätt antal kalorier i förhållande till din egen förbränning och aktivitetsnivå. Är man överviktig har man en obalans mellan intag av kalorier och det man gör av med.

Tallriksmodellen är ett sätt att hålla koll men det ska ju vara rätt produkter i de olika tallriksdelarna, LCHF kan vara det för andra. Frälsningen som jag ser det är en varierad kost med produkter från alla kostcirkelns delar. Jag är inte ensam att tycka så - intervjuades av vården om matvanor för ett tag sedan och diskuterade detta och denna tes håller fortfarande. Däremot lightprodukter ställer till det - och där fick du då den högre fetthalten.

Jag tror inte att vi tycker så olika egentligen. Jag hade två poänger. Den ena var att man kan minska i vikt utan att minska sitt kaloriintag eller öka motionsmängden. Jag har gjort det själv. Däremot har jag aldrig påstått att man ska sluta äta kolhydrater. Det är, som du mycket riktigt påstår, inte det som LCHF går ut på och inte heller Atkins och GI. LCHF innebär dock att man äter mindre kolhydrater totalt sett än vad de flesta normalt gör, och att de kolhydrater man äter dessutom kommer från andra källor. Så jag kan inte helt hålla med om att namnet LCHF är missvisande. Detta leder mig in på min andra poäng som var att det inte saknar betydelse varifrån energin kommer. 100 kj från fett är inte likvärdigt med 100 kj från socker, eftersom påverkan på kroppen inte är densamma.

Du lyfter fram lightprodukter som ett problem och där är jag helt med dig. Problemet med dem är ofta att de har mindre fett men mer socker och stärkelse = sämre mättnadskänsla och ökad insulinutsöndring. Under förutsättning att hundar fungerar ungefär som vi (vilket jag alltså inte har tillräcklig kunskap för att veta) så borde ett bra lightfoder för dem bygga på att den sänkta energimängden i första hand tas från kolhydraterna, och i första hand de snabba. Det var detta jag ville komma till. Om jag skulle titta på ett lightfoder så skulle jag inte bara titta på energimängden, utan också på sammansättningen av kolhydrater, protein och fett.

Angående eventuella bristsjukdomar vågar jag påstå att det är betydligt större risk för sådana om man äter som många gör, dvs. vräker i sig mackor, pasta och ris, än om man äter enligt GI, LCHF eller Atkins. Så länge man följer dieterna med förnuft och ser till att få i sig grönsaker, förstår jag inte var bristen skulle uppstå.

Senast ändrad:

Varför hänga upp dej så på fodret?
Nu är det ju "sommar" så det är ju bara att öka den fysiska aktiviteten ordentligt så kommer problemet lösa sej :D

Simma, springa bredvid cykeln, springa i obanad terräng/högt gräs osv.

/Swat

Simmar och springer i terräng gör hon redan varenda dag och det mycket.
Att låta henne springa jämte cykel vill jag helst inte göra innan hon är röntgad, då jag vill ha ett lite hum om hur hennes höfter är, men det går kanske att börja lite smått.

Funderade på en sak: Du sa i annan tråd att hon även fick färskfoder, har du slutat med det för det nämnder du inte här? Sedan en sak till - får hon godsaker/belöningar också och i så fall hur mycket och vad - för godis blir man snabbt rund av även om 34 kg var det väl hon vägde inte känns som jättemycket. Frågar därför att jag på en valpkurs varit med om en orolig husse som inte förstod varför hunden gick upp. Det var en mindre ras och under ett träningspass (visade det sig) fick hunden lika mycket mat som en normal portion. De tränade flitigt så det var inte konstigt att vikten ökade mer än önskvärt och problemet var lättlöst. MYCKET mindre belöning i form av mat.

Under förutsättning att hundar fungerar ungefär som vi (vilket jag alltså inte har tillräcklig kunskap för att veta) så borde ett bra lightfoder för dem bygga på att den sänkta energimängden i första hand tas från kolhydraterna, och i första hand de snabba. Det var detta jag ville komma till. Om jag skulle titta på ett lightfoder så skulle jag inte bara titta på energimängden, utan också på sammansättningen av kolhydrater, protein och fett.

:bow: Det finns en skillnad mellan hund och människa: hundar är ÄNNU känsligare för "dåliga" kolhydrater än vad vi människor är. Ändå innehåller många lightfoder mest kolhydrater och snabba sådana i form av vete, majs etc. som gör att man inte får någon bra viktnedgång. Jämför råvarorna i dessa två (tog RC som exempel då både jag och valpköpare försökt banta våra hundar med detta utan framgång). Rc innehåller majs, vete, ris, majsgluten, sockerbetor, soja etc. Man kan inte bara gå efter siffror..

http://royalcanin.se/hund/foder-butik/medium-light/
http://www.acana.se/lightfit.htm

http://royalcanin.se/hund/foder-butik/medium-light/[/url] = kaloriinnehåll: 4541 kcal/kg
http://www.acana.se/lightfit.htm = Kalorierinnehåll: 3450 kcal/kg.

Utmärkt exempel som visar det jag tidigare sagt: Två sk lightfoder från olika fabrikanter där det skiljer 1000 kcal per kg i energi. Ja, då kan man helt plötsligt stå där med ett foder som faktiskt har högre energiinnehåll än det man gav innan och som inte var ett lightfoder. Så hade det blivit om jag bytt från mitt ordinarie foder till RC lightfoder t ex. Så man behöver och ska hålla koll på siffrorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka