• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CARTIER
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 792
C

CARTIER

Han är ett år och har kommit på att han kan hoppa över boxen, när han blir ensam.Jag började träna honom korta stunder i taget och det gick jättebra. Höll på i flera veckor tills han var lugn när jag gick ut med stoet. Promenader på 20 min gick bra och han var lugn när vi kom tillbaka. Men en dag när jag kom tillbaka så stod han på stallgången. Då gjorde vi ett stag och som jag sätter över dörren när vi går ut men han slår sig väldigt i huvudet.
Har ni några tips? egna erfarenheter?:cry:

Sv: Unghingst

Du får väl helt enkelt ordna sällskap åt honom eller sätta upp ordentliga galler.Inte bra om han gör sej illa genom att ta sej ut.

När min gamla häst var ett kom han också på att han kunde hoppa ut. Vi satte en planka över boxdörren så att han helt enkelt slog i nacken när han försökte hoppa. Han lärde sig rätt snabbt att det inte gick att ta sig ut så längre. På senare år hade jag aldrig något problem med att han försökte hoppa ut. Om du tycker att det är obehagligt att han slår sig i nacken kanske du kan sätta galler runt hela boxen, så han inte kan sticka ut huvudet.

Annars undrar jag varför han ska stå på box när du är ute med den andra. Kan han inte vara i hage, eller rymmer han då? Finns inga andra hästar, så han blir orolig när han blir ensam och därför försöker rymma?

Jo, vi har två till som kan ge honom sällskap inne men jag ville lära honom att stå inne själv:confused:
Ute så går han ännu inte med de andra eftersom de fortfarande är broddade.
Skönt att höra att du inte fick problem senare. Hoppas jag slipper det också:crazy:
Han ska på hingstbete fram i maj. Han kanske kommer på andra tankar då:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 469
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 040
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka