Sv: Unghingst
NU äntligen kom analysen med faxen i dag!! Det tog ju bara en vecka..
)
Det ser ut så här:
Torrsubstans 54 %
Smältbart protein, foder 48 g/kg foder
Energi, foder 5,2 MJ/ kg foder
Kalcium Ca 1,8 g/ kg foder
Fosfor P 1,2 g/ kg foder
Magnesium mg 0,7 g/kg foder
Laium K 11,1 g/kg foder
Sen är det även med
Råprotein 129 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 90 g/kg Torrsubstans
Energi 9,8 MJ/kg Torrsubstans.
Jag hoppas detta räcker för att någon skall kunna ge mej lite hjälp.
Har provat att ge honom Nya Krafft Groov. Dock så ratar han det och vill absolut inte äta alls.
Det jag får i honom i kraftfoder väg är Havre (Belinda) Betfor, mineraler, och lite kli.
Enligt min mening så är det bättre att ge honom det han äter än något som blir kvar i krubban, alltså han får inte i sej något alls.
Svar till dej som tycker att jag skall ge honom kraft foder minst 3 ggr dag. Nu är det så att de går ute hela dagarna och jag har inte möjlighet att ta in honom en gång mitt på dagen och ge honom kraft.
I hagen har de fri tillgång på grovfoder och även i boxen natte tid har han det. Samt att han står på fin havre halm så han har även detta att tugga på (har ingen analys på halmen)
han har gått upp lite i vikt under den veckan han stått här så lite måste mitt foder ha gett honom. Helt galet kan jag inte vara iaf.
Då kroppen verkar ta upp det på så pass kort tid.
Men nu hoppas jag på att ni som är kunniga kan hjälpa mej över HUR jag skall ge hon om kraft och om det behöver göras några tillägg..??
Är lite fundersam på kalcium och fosfor kvoten, är den låg??
Det var så länge sedan jag läste om det här med foder så ärligt talat så törs jag mej inte på att försöka göra detta själv!
Litar på er!! :