F

favoritponny

Jag har fått hem en unghingst som är så smal så jag inte vet vad jag skall ge honom. Har ni några tips. Är inte så bra på det här med så unga hästar. Vill gärna ha så mkt råd och tips som möjligt. Just nu är jag rädd att jag övergöder honom... :smirk:

Alla hästarna har fri tillgång på grovfoder.
Annars får han havre och betfor morgon och kväll. (samt tillskott)
 
Sv: Unghingst

Hur gammal och hur stor (ras?) är han?
Och har du någon aning om vad grovfodret innehåller?

Generellt behöver växande unghästar betydligt mer proteiner än vuxna, men hur mkt man ska ge beror på flera faktorer så det är lättare att ge bra svar om du kommer med nämnda uppgifter..
 
Sv: Unghingst

Om du övergöder honom eller inte kan vi ju inte svara på eftersom vi inte fått några analysvärden på grovfodret...

Sen vet vi inte hur stor han är, vilken ras, hur gammal, normal,lätt eller svårfödd?
 
Sv: Unghingst

Han är en hbl korsning förväntas bli ca 160-165 cm. jag har inte fått hem papperen på honom ännu men skulle tippa på de uppgifter jag fått att han är ca 8-9 månader eller liknande.

Analysen skall jag be få faxad i morgon. Dock kan jag säga att jag bett om det bästa fodret han har. De har många olika värden på sina foder och då jag hade 4 hingstar tidigare som behövde bra foder (självklart behöver alla det men jag hoppas ni förstår vad jag menar)
Detta klassas dock som elit.
Men som sagt jag skall försöka få uppgifterna om det i morgon.
Hoppas på hjälp då.

Om han är lätt eller svår född är ju svårt att säga då jag inte haft honom hemma längre än 4 dagar. :confused:
Han har gått genom några mellanhänder så jag har inte en aning om mer än att han gått på lösdrift fram tills nu. Nu står han inne på nätterna.
Han står även på halm för att han alltid skall ha något att göra. (Havre då den ju är mer smakfull)

Som sagt... Jag återkommer!
 
Sv: Unghingst

Unghästar behöver mer än bara betfor och havre som kraftfoder.
Bra komplement är kli, soja och mineraler.

/Malin
 
Sv: Unghingst

Han får mineraler, vitlök, samt kli och en "skvätt" D & H Build Up müsli.

så havre och betfor är väl de största grundstenarna han får just nu. Bortsett från grovfoder vill säga.

Detta pga att jag inte har kunnat fara iväg och köpa annat än det jag hade hemma när han kom. Det blev lite oplanerat att han kom hem just nu om jag säger så.

Men nu är han här och mat behöver han...
 
Sv: Unghingst

Det står att han får kraftfoder morgon och kväll. Hästar ska helst äta flera gånger/dag, med mindre givor/gång. Du borde nog klämma in minst ett mål till, runt lunch/em. Framförallt om du vill få upp honom i vikt.

/Malin
 
Sv: Unghingst

Men eftersom han får fritt med grovfoder, har han ju tillgång på mat hela dagen?
Några jag känner/vet om ger grovfoder fyra gånger per dag, samt kraftfoder två gånger (om det inte är några kolossala mänger förståss).
Eller är det kanske annorlunda för unghästar?
 
Sv: Unghingst

Det är jättebra att hästar får något att tugga på hela dagarna. Dels har de något att göra, dels att de håller värmen kalla dagar.
Men du kan aldrig göda eller bygga upp muskler på en häst genom att bara ge den hö. Man kan heller aldrig ge en massa olika kraftfoder på en gång. Det blir mest slöseri med mat eftersom överskottet bara kommer ut igen.
Det rekomenderas därför att man sprider ut givan på tre, men gärna flera gånger/dag.
Eftersom det i detta fall gäller en tunn unghäst tycker jag defenitivt att man ska göra det!

/malin
 
Sv: Unghingst

Min unghingst har fri tillgång på grovfoder. Vidare får han (uträknat)betfor, havre, vetekli, kalk, mineraler och olja. Han är väldigt fin i hull.

När det gäller unghästar är avmaskningen mycket viktig. Ofta har de massor av spolmask.
 
Sv: Unghingst

Jag vill bara säga att jag inte alls förstår dig, Molekyl.
Det går väl inte att säga NÅNTING om hennes foderstat när man inte har grovdoderanalys?
Varför spekulera?
Du kan inte säga att hästen behöver mer kraftfoder, du har ju ingen aning om ifall grovfodret har jättebra värden och perfekt kvot mellan energi/protein!

Det går heller inte att generalisera och säga att unghästar behöver mer än bara betfor och havre som kraftfoder. Det beror ju helt på grovfodret! Tillräckligt med protein och en bra kvot mellan energi/protein bygger muskler, det gör inte kraftfodret per automatik bara för att det just är kraftfoder.
Inte heller förstår jag ditt resonemang om att kraftfodret måste ges mer än 2 ggr om dagen. Förstår inte anledningen. Hästen får ju grovfoder på fri tillgång, som väl är det fodermedel som rekommenderas att ges minst 3 ggr?
Det är ju inga stora 20 liters hinkar det handlar om här, tror nog hästen klarar av att äta den mängd den får utan att det går rakt igenom.
Tycker alltså absolut hon kan ge sitt kraftfoder morgon och kväll, det gör vi och det fungerar utmärkt.
Vidare tror jag det viktigaste för den här hästen är att kolla upp värdena för grovfodret, och sen arbeta därifrån.


MVH/



Josefine
 
Sv: Unghingst

NU äntligen kom analysen med faxen i dag!! Det tog ju bara en vecka.. :o)

Det ser ut så här:
Torrsubstans 54 %
Smältbart protein, foder 48 g/kg foder
Energi, foder 5,2 MJ/ kg foder
Kalcium Ca 1,8 g/ kg foder
Fosfor P 1,2 g/ kg foder
Magnesium mg 0,7 g/kg foder
Laium K 11,1 g/kg foder

Sen är det även med
Råprotein 129 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 90 g/kg Torrsubstans
Energi 9,8 MJ/kg Torrsubstans.

Jag hoppas detta räcker för att någon skall kunna ge mej lite hjälp.

Har provat att ge honom Nya Krafft Groov. Dock så ratar han det och vill absolut inte äta alls.
Det jag får i honom i kraftfoder väg är Havre (Belinda) Betfor, mineraler, och lite kli.

Enligt min mening så är det bättre att ge honom det han äter än något som blir kvar i krubban, alltså han får inte i sej något alls.

Svar till dej som tycker att jag skall ge honom kraft foder minst 3 ggr dag. Nu är det så att de går ute hela dagarna och jag har inte möjlighet att ta in honom en gång mitt på dagen och ge honom kraft.
I hagen har de fri tillgång på grovfoder och även i boxen natte tid har han det. Samt att han står på fin havre halm så han har även detta att tugga på (har ingen analys på halmen)

han har gått upp lite i vikt under den veckan han stått här så lite måste mitt foder ha gett honom. Helt galet kan jag inte vara iaf.
Då kroppen verkar ta upp det på så pass kort tid.

Men nu hoppas jag på att ni som är kunniga kan hjälpa mej över HUR jag skall ge hon om kraft och om det behöver göras några tillägg..??

Är lite fundersam på kalcium och fosfor kvoten, är den låg??

Det var så länge sedan jag läste om det här med foder så ärligt talat så törs jag mej inte på att försöka göra detta själv!

Litar på er!! : :idea:
 
Sv: Unghingst

Kan även meddela att jag köpt D & H "Foal mix det gillade han. Så nu hoppas jag någon har lust att hjälpa mej så jag vet HUR mkt han behöver och om han behöver något mer än det samt om hösilaget jag har är bra eller mindre bra??
 
Sv: Unghingst

Snälla är det någon som har tid och lust att kolla detta åt mej??
 
Sv: Unghingst

Det är svårt att uppkatta din hästs näringsbehov utan att veta hur mycket han väger, vad han stått på för foderstat förut osv. Näringsvärdena i ditt grovfoder är bra, det har en energi/proteinkvot på 9,2 vilket är fullt tillräckligt. En växande unghäst i den åldern (ca 7-12 mån) behöver en kvot på 8,5 vilket alltså ger ett överskott på protein. Det är dock inget att bekymra sig över. Under förutsättning att han får i sig tillräckliga mängder av grovfodret kommer han alltså att få sitt energi- och proteinbehov tillgodosett på bara det. Räknat på svårfödd häst med hög tillväxttakt, (eftersom du säger att han är så smal) behöver han äta ungefär 14-15 kg om dagen. Om du är orolig för att han inte får i sig tillräckligt skulle jag rekommendera att du ger betfor, och havre. Det finns ingen anledning att ge dyra specialfoder... Tänk också på att öka kraftfodergivan/ byta foder långsamt så att du inte rikserar att slå ut mikroorganismerna i grovtarmen!

Det är svårt att beräkna hästens näringsbehov under dessa förutsättningar. Hästar är ju dessutom individer och inte tabellvärden... Går han upp i vikt till normalhull så småningom kan du nog räkna med att du lyckats hitta hans energibehov, och sedan kan du räkna ut kvoten (g smb rp/ MJ), och ligger den på minst 8.5 är även proteinbehovet tillgodosett.

Kalcium/Fosforkvoten är också helt Ok. Den ligger på 1,5 och håller sig inom den rekommenderade gränsen 1,2 till 1,8. Däremot är halterna för låga för att han ska få i sig tillräckligt. Ge extra mineraler
så att behovet tillgodoses. Jag skulle välja ett mineralfoder med en lite högre kvot än vad ditt grovfoder håller eftersom det är bättre att ligga på en för hög kvot än en för låg. Analysvärdena är ju dessutom aldrig någon garanti för att hela partiet verkligen innehåller vad man fått veta i analysen... De är ju bara riktlinjer att rätta sig efter vid beräkning av foderstaten. Se upp med veteklin bara! Vetekli innehåller väldigt mycket fosfor och kan tippa Ca/P kvoten över ända! Kan inte se att vetklin skulle fylla någon väsentlig funktion så den kan du gott utesluta ur foderstaten.

På förekommen anledning kan jag tala om att orsaken till att man brukar sprida ut kraftfodergivorna över dygnet är bla att vid för höga givor riskerar stärkelse att hamna i grovtarmen. Stärkelse skall brytas ned i tunntarmen och hör inte hemma i grovtarmen (egentligen hör den inte hemma någonstans, hästar ska äta grovfoder). Hamnar den där kan den bla orsaka att mikroorganismerna dör, tarmslemhinnan skadas, mjölksyra tas upp i kroppen och sänker dess pH, blodcirkulationen störs och hästen kan i allvarliga fall dö. Man brukar rekommendera att man aldrig ger mer än 0,4kg kraftfoder (sträkelsebaserat, tex havre) per 100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Håller man sig under den gränsen går det utmärkt att ge kraftfoder två eller tom en gång per dag.

Tänk på att det kan ta lite tid att få upp en mager häst i hull så ha tålamod! Du har ju redan sett en förbättring så du är säkert på rätt väg.

Lycka till med din nya häst!
 
Sv: Unghingst

Tusen tack för hjälpen.
Han har fått en rund fin mage, dock är halsen som ett streck. Är det något jag skall "bry mej i" eller är det helt enkelt något som tar tid att "fylla i"??
Känner mej som en nybörjare med denna lilla krake, trots att jag har lång erfarenhet. Men när det blir sånt här så kan det vara bra att höra andras erfarenheter och åsikter.

Han har som sagt lagt på sej fint över magen och rumpan oxå för den delen.

Han får mineraler kraffts blå, D & H foal Mix havre och betfor nu. Har skippat klit.

Hur mkt tycker Du att jag behöver ge av de kraft foder jag ger honom. För som jag skrev tidigare, det är bättre att ge honom det kraft fodret jag ser att han tycker om och äter , än något som ligger kvar i krubban.

Tusen tack för att du tog dej tid!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 482
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 437
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp