Unghingst - inte hingstig tack!

E

Em_E_liE

Jag undrar om det ni har lite tips på hur man kan göra för att få en unghingst (6månader), att inte bli hingstig.

Finns det knep, eller blir dom bara hingstiga ändå?

Finns det något i hanteringen, som gör att en hingst kan bli mindre hingstig/inget hingstig?

Ni som har hingstar, hur har ni gjort?

Nu menar jag så klart inte att dom inte får vara hingstiga, utan mer så att dom inte blir otroligt hingstiga (utan kastrering som ett tips), att dom lyder ett nej osv. Förklara gärna era tips.

Tips mottages mer än gärna! :bump:

Sv: Unghingst - inte hingstig tack!

Gratis uppfostran är aldrig fel. Jag har låtit min 5 åriga hingst gå i flock de första 2 åren och efter det gick han med 1 valack (äldre) i två år, för att sedan gå med pappan och en valack idag.

Förutom att man ger hingsten en bra start, där den mår bra av att gå med andra, så ger det dig som hästägare gratis uppfostran så länge det finns någon annan som är högre i rang, hellst älder med.

Att arbeta och mentalt underhålla hjälper också. En rastlös hingst blir lättare hingstig.

Bra tips tidigare tycker jag.

Sen är det viktigt att hantera hantera hantera...!

Hingstar har inga problem att kontrollera sig bara de får lära sig att göra det direkt. Min bästa hingstkompis var alldeles hopplös om han inte hade respekt för någon (testade dessutom om man fortfarande bestämde med jämna mellanrum). Man fick ha kärlek i ena handen och pisken i andra handen så att säga. Bättre att säga till dem direkt, de är väldigt raka och tydliga själva. Somliga räcker det att hosta lite åt och andra får man säga till tydligare. Bara de blir hanterade hela tiden tycker jag att det kommer av sig själv. Isolera inte hingsten heller utan låt den stå bredvid andra åtminstone inne.

Kanske köra in den tidigt även om det är en ridhäst? Både roligt och 95% av jobbet gjort inför inridning mm. Inte så stor sak när de är ett och utan så mycket egna åsikter -mer öppna för förslag då... mindre hormoner också...

Jag tänkte lite så också, och tror jag har hört det förut, att en rastlös hingst lättare blir hingstig.

Jag har en 15 årig valack som är hög i rang som jag tänkt att han skulle få gå med. Han är duktig med unghästar och är även en bra lekkamrat då han tycker om att leka. :D

Tänkte att man kunde ta kortare promenader i skogen så han får anv. huvudet och koncentrara sig på vart han har fötterna... När kan man börja med promenader med unghästen? Lite off topic, men det borde ju höra till ämnet om det gäller stimulans för hästen... :p

Ja, det ska jag tänka på minsann, inkörning. Har man mycket nytta av sedan också. :) Om jag tillexempel inte kan rida, eller om han får prombelm med ryggen så att han inte kan bära ryttare osv.

Tack för tipset. :)

Lite ot men bra att tänka på när man har hingst.

Skriker man åt en hingst så blir de mer hormonstinna.
Försök att vara lugn och stabil i alla lägen. Lättare sagt än gjort, jag vet. Speciellt när man själv är stressad, jag tränar själv på att inte tappa tålamodet eller låta stressen ta över.

Men ju mer arg man blri på en hingst, ju "argare" blir den.

Det har jag inte hört förut... Bra att tänka på.

Det har med hormonerna och reaktioner att göra.
Om en hingst möts med aggresivitet när den själv är uppspelt och hingstar, så reagerar den negativt.
Men det är från situation till situation.
Och generellt sett ska man väll inte skrika åt någon häst, så länge det inte är för at undvika fara.

Om och hur hingstig en hingst blir är helt berorende på individen. Men enda chansen att kontrollera hormonerna är att det finns en mer ranghög "pojke" i närheten. I naturen är det det mest kapitala handjuret som leder flocken när det handlar om flock djur. Andra hanar kan då välja på att inordna sig i flocken under ledaren eller bli bortkörda.
Det problem som kan dyka upp efter ett tag är att en växande hingst med tiden kommer att utmana ledarhingsten (valacken) om ledarskapet. När det inträffar kommer att bero helt på hur de är som individer. Men man måste ha den vetskapen med sig att det kan komma en ordenligt urladdning med stor risk för skador.

jaa om inte annat är ju inkörning ett trevligt sätt att variera sig, samt ökar värdet om du någon gång säljer..

Tänkte att man kunde ta kortare promenader i skogen så han får anv. huvudet och koncentrara sig på vart han har fötterna... När kan man börja med promenader med unghästen?

Tidigt, tänk på hur hästar i det vilda rör sig hela tiden.
Utmärkt tillfälle att öva på skritt och halt kommandon.

Perfekt, då blir det promenader. Men man kanske inte ska gå så långt till en början. :p

Hästar orkar skritta betydligt längre än en människa med normalflås orkar gå, så det är inga problem. Däremot kan han bli trött i huvudet i början av alla nya intryck.

Allra bästa uppfostran får unghästar av andra hästar. Din gamle valack låter som ett bra sällskap om du inte har möjlighet att skicka unghästen på hingstbete.

Ja men valacken blir ju bara över vintern. :) sedan när betessäsongen börjar då blir det nog med andra hingstar som är jämngamla. :)

Vi har två st 1,5-åriga hingstar som inte är det minsta hingstiga. De går på lösdrift tillsammans med ett gäng äldre valacker som både leker och uppfostrar de små.
De tas in varje dag och visiteras och fodras med kraftfoder, ena hingsten är inkörd men annars har "extrahanteringen" varit rätt sparsam, har gått på promenader ibland, löshoppat ngn gång samt transporterat några gånger.

Personligen tror jag att just flocken har störst betydelse.

Jag undrar om det ni har lite tips på hur man kan göra för att få en unghingst (6månader), att inte bli hingstig.

Finns det knep, eller blir dom bara hingstiga ändå?

Finns det något i hanteringen, som gör att en hingst kan bli mindre hingstig/inget hingstig?

Ni som har hingstar, hur har ni gjort?

Nu menar jag så klart inte att dom inte får vara hingstiga, utan mer så att dom inte blir otroligt hingstiga (utan kastrering som ett tips), att dom lyder ett nej osv. Förklara gärna era tips.

Tips mottages mer än gärna! :bump:

Kastrering.

Om du måste fråga så här över ett forum om hur man skall hantera hingstar så är det ytterst tveksamt att du har den kunskapen som behövs.

Det har blivit något romantiskt flickdrömms grej med hingstar nu. Har de senaste åren stött på så många hingstar som hade mått bättre som valacker, dessutom hade det sparat en massa skador för människorna runt hingsten.

Hingstar är också hästar men de är också just hingstar. De skall hanteras av folk som har vana av hingstar. Alla hingstar är inte heller lätthanterade oavsett hur "rätt" hanterade de är. Är dessutom hingsten inget hingstämne (hur många är igentligen det? Ytterst få) så finns det ingen som helst anledning att hålla den som hingst.

Mvh

Tora

Jag har kunnigt folk runt omkring mig, och om jag behöver hjälp så får jag hjälp av dem. :) Jag undrade just om hingstigheten, om det fanns några tips så man vet innan, istället för då det är försent. Det är min första unga hingst jag har, men för det behöver det ju knappast betyda att det är den enda!

Förstår att alla vill hästens bästa, så även jag. Jag vill behålla honom som hingst för att han ska gå rådgivande bedömning, för att se om han kan vara ett hingstämne, är han inte det, då blir han valack. Inte har jag honom kvar som hingst om han är ett absolut nej.

Varför jag undrade över hur man kan göra (om man kan göra) så att hingsten blir mindre hingstig, i förebyggande syfte alltså, inte när det redan skett, är för att jag vill undvika det så mycket som möjlogt.

Frågar man inget får man ej heller veta något.

Han har inte kommit hem ännu, så jag vet inte hur han är just nu, men blir han förjävlig och farlig, även med rätt hantering, då åker kulorna.

Man måste börja någonstans för att kunna lära sig. Kanske inte en unghäst är den rätta, men har mera erfarenheter sedan tidigare. ;) Dock inte hur man kan "förebygga"/"mildra" hingstighet.

Men med sysselsättning och bra flok som fostrar och leker så är det ganska självklart att det ska gå åt rätt håll.

Haft två unghistar under sommaren, varav en är kvar hemma nu. Förutom att de har gått med andra hästar så har vi människor behandlat dem precis som vilken häst som helst.
Inte en massa speciallhantering bara för att det är hingst. De har fått gå bredvid ston, blivit ledda förbi ston, ska sköta sig när man leder, klara av att man tar i dem överallt osv.
Det är klart att man får fram en hysterisk häst om man isolerar och behandlar den som ett stort monster.

Hingsten kommer att få gå som hingst i alla fall tills han är färdigvuxen. Fungerar han bra så får han fortsätta vara hingst. Tycker det är dumt att utföra onödiga ingrepp bara för att.
Vi har eget stall och bestämmer själva så der underlättare ju.

Kan tillägga att ena hingsten som vi har kvar är född hos oss, är en kallblodskorsning och ganska sävlig, läs extremt vänlig.
Den andra var en pigg blivande d ponny som hade helt annat blod i sig och han var inte otrevligare för det.

Jag håller med dig där. En hingst som går själv kommer troligen leka med människan då det inte finns lekkamrater omkring. Så flocken är viktig. :laugh:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 793
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 900
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 809
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama