unghästverkning

orientalkatten

Trådstartare
Vi har fått problem i stallet med att unghästarna får hovbölder.
Nu är det inte mina hästar.
Ägarinnan är bra på hästar och praktiserar hos en hovslagare.
Men vi vet inte riktigt varför dom så lätt får hovbölder.
Det enda som är gemensamt är hur dom verkas. Hagar, årstider, stamtavla gör ingen skillnad. verkas var 6 vecka.
Är det kanske förr tätt mellan verkningarna.
Vår hovslagare är bra och nogrann, givetvis utbildad.
Nu är jag ingen hovslagare så ni får ha överseende med hur jag förklarar verkningen.
Troligtvis behöver dom verkas på ett annat sätt och det är där vi behöver lite hjälp från er hovslagare och unghästuppfödare här på buke.
En teori är att verka och runda av hovväggen mer och låta lamellranden komma mer i kontakt med gräset. inte strasser men åt det hållet.
Gräshagarna är mjuka och sliter inte mycket på hovväggen.

Sv: unghästverkning

Mina är hos hovslagaren var sjätte vecka. Det kan väl knappast anses vara ovanligt tätt mellan verkning-/skoningsperioder? Sex-åtta veckor är väl helt normalt?

Kan ju vara intressant att höra vad någon hovslagare här tror om det...

Mina har också haft hovbölder eller stentramp i år mer än andra år. Det beror enligt min hovslagare på den långa vintern, något annat kan vi inte komma på som kan spela roll. De har bra hovkvalitet i övrigt men har blivit sulömma efter denna vinter.

Vi har fått problem i stallet med att unghästarna får hovbölder.
Nu är det inte mina hästar.
Ägarinnan är bra på hästar och praktiserar hos en hovslagare.
Men vi vet inte riktigt varför dom så lätt får hovbölder.
Det enda som är gemensamt är hur dom verkas. Hagar, årstider, stamtavla gör ingen skillnad.

Beskriv lite om deras miljö. Går dom på lösdrift, hur utfodras dom och med vad och hur hanteras själva utfodringen. Har dom ligghall och i så fall vilket underlag är det och hur ofta rengörs den. Hur stor är besättningen och hur stor är deras naturliga rörelseyta.

Mina har också haft hovbölder eller stentramp i år mer än andra år. Det beror enligt min hovslagare på den långa vintern, något annat kan vi inte komma på som kan spela roll. De har bra hovkvalitet i övrigt men har blivit sulömma efter denna vinter.

Jag kan tänka mig att det har med en lång vinter med med mycket snö, så att marken var mjuk överallt. Sedan har det ganska snabbt ställt om till att bli hårt i markerna av torkan i alla fall hos oss...
Så att det delvis är att sulan är "otränad" och mjuk efter vintern och då får en större omställning än vanligt...

/Camilla

Vilket underlag står de på? Jag känner hästar som får problem med torv i boxarna, när de bytte till spån så försvann problemet.

Jag kan tänka mig att det har med en lång vinter med med mycket snö, så att marken var mjuk överallt. Sedan har det ganska snabbt ställt om till att bli hårt i markerna av torkan i alla fall hos oss...
Så att det delvis är att sulan är "otränad" och mjuk efter vintern och då får en större omställning än vanligt...

/Camilla
Snö och riktig vinter är det bästa som finns för hovarna.Snö håller hovarna rena och friska!!
Däremot var det mkt djup snö på vissa ställen i vintras och hästarna rörde sig mkt lite på små ytor och jag vet ett stall där unghästarna hade stora problem pga att de hängde runt utfodringssställena hela dagarna, istället för att röra på sig.
Att stå i gödsel blandat med hösilagerester är det värsta som finns ,det löser upp hovarna och hovarna blir angripna av röta och bakterier.
Dessutom håller jag med Mia R att Torv har samma effekt på hovarna,de blir mjuka i sulor och lamellränder.
Sen beror mkt på hur hästarnas tarmflora är ,är den i obalans så blir hovproblemen större,likaså om man fodrar på hästarna med föör bra proteinrikt foder.
Värsta hästen med många hovbölder jag sett var en ägarinna som bokstavligt talat försökte fodra ihjäl sin unghäst med kraftfoder,så fodra fel kan förstöra hovar...
För mkt regn kan mjuka upp hovarna för mkt så de blir övermättade,extremt regniga somrar är kända för att ge mkt hovbölder på hästarna.
Sen är det viktigt att hästar får mineraler året runt!

Har man problem med uppackningar och rötangrepp i hovarna så kan var 6e vecka vara alldeles för länge emellan verkningarna! Stora problem=verka oftare och ta reda på grundorsaken till att hovarna är i så dåligt skick.

Sen tror jag på att ha en gammal trygg häst bland unghästarna som håller ordning på unghästarna,en samling virriga unghästar utan trygg medelpunkt kan bli stressade och stress påverkar tarmfloran.Tarmfloran påverkar hovarna.
Så mkt som spelar in ,att veta vad som gett trådskaparens bekants hästproblem är omöjligt att svara på över nätet ,man bör se hästar och miljö och hovstatus i verkligheten.

Många bäckar små kan ge en flod av problem..som man brukar säga.

Snö och riktig vinter är det bästa som finns för hovarna.Snö håller hovarna rena och friska!!
Däremot var det mkt djup snö på vissa ställen i vintras och hästarna rörde sig mkt lite på små ytor och jag vet ett stall där unghästarna hade stora problem pga att de hängde runt utfodringssställena hela dagarna, istället för att röra på sig.
Att stå i gödsel blandat med hösilagerester är det värsta som finns ,det löser upp hovarna och hovarna blir angripna av röta och bakterier.

Jo tack det har man ju fått erfara. Folk som slängt ut en hel hösilagebal mitt i hagen hos unghästarna. Om vi nu ska diskutera hästarnas ättid och tuggtid så innebär det att denna lösdrift står och trampar och skiter på exakt samma ställe minst (enligt expertis) 60% av sin dygnstid.
Vad det för för konsekvenser behöver man inte ha högre IQ än 0 för att förstå.

Jag fick en hel besättning utslagen så sent som i Februari detta år så att vintern skulle vara bättre håller jag inte med om,, specielt inte eftersom just detta år så uppfattade i alla fall jag det som riktig vinter. Tack å lov va jag inte ensam om att senare få skäll från veterinären som påpekade att hovarna såg ut som "skit" vi va två,, varav en mkt skicklig hovis som blev "halshuggna".

Min erfarenhet av torv är precis tvärt om och främst under denna sommar,, jag vet flera kollegor som totalt fått psykbryt när dom försökt verka hovar som står på spån och dagligen gått ute i hagarna,, torrt torrt, hårt stenhårt!!!! Man undrar ju om dessa hästar överhuvud taget har ngn hovmekanism när man är tvungen att använda sprängämne för att ta bort gammalt dött sul och strålhorn.

Torv anser inte jag ska drabbas av dåligt ryckte, drabbas det av dåligt ryckte så anser jag att det inte är torven som är den utlösande faktorn. Man kan inte mocka en torvbox lika slarvigt som man mockar en spånbox. Spånbox är däremot mera lättmockad och det har vi ju lärt oss hur människan är i sin natur.

Min erfarenhet av torv är precis tvärt om och främst under denna sommar,, jag vet flera kollegor som totalt fått psykbryt när dom försökt verka hovar som står på spån och dagligen gått ute i hagarna,, torrt torrt, hårt stenhårt!!!! Man undrar ju om dessa hästar överhuvud taget har ngn hovmekanism när man är tvungen att använda sprängämne för att ta bort gammalt dött sul och strålhorn.

Torv anser inte jag ska drabbas av dåligt ryckte, drabbas det av dåligt ryckte så anser jag att det inte är torven som är den utlösande faktorn. Man kan inte mocka en torvbox lika slarvigt som man mockar en spånbox. Spånbox är däremot mera lättmockad och det har vi ju lärt oss hur människan är i sin natur.

Ja, jag har precis samma erfarenhet även om vi här uppe inte ens har tillgång till torv så jag har aldrig provat :) Men spån innehåller ju terpentin så hovarna tar rätt mycket stryk av det tyvärr:( Vi bytte från spån till papper för en 4-5 år sen och jösses nu är hovarna totalt stenhårda:( Hovslagaren säger att han aldrig varit med om dess like och alla hans verktyg går typ sönder...Så papper är fan än mer uttorkande än spånet och våra hästar måste ha 0 hovfunktion...Men men papper finns det gott om och det är gratis, bara slänga det i dokumentförstöraren och man har strö till alla hästarna varje dag. Får se priset vi får betala för det i slutet bara:grin:

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2