unghästträning

elbereth

Trådstartare
Jag håller på att lära min orutinerade häst att hoppa. Det går helt ok, han hoppar lite taffligt men det går säkert bättre med tiden.

Enda problemet är att han nästan alltid stannar första gången jag rider mot ett nytt hinder. Jag brukar inte göra nån stor affär av det utan vänder runt och rider på igen och då hoppar han, eller iaf tredje försöket.
Sen hoppar han varje gång på det hindret helt utan tendens att stanna mer.

Det verkar som om han måste titta noga först innan han vågar sig på att hoppa. Han ser alltid jätteförvånad ut när det dyker upp något nytt. Ibland gör han så när jag ändrar på hindret oxå, tex höjer, eller flyttar om bommarna.

Hur ska jag göra för att vänja honom av med det? Är det bara att köra på och hoppas att han slutar när han får mer rutin eller finns det något mer jag kan göra?

Det blir ju lite svårt om jag vill vara med på ngn tävling och han måste kolla in varje hinder först :angel:

Hej!
Jag har haft samma problem med min unghäst som jag rider!Han kommer emot hindret och stannar första gången men sen hoppar han som om det inte är nånting alls!Ibland stack han vid sidan men det är ju mitt fel som inte håller om ordentligt!Vi åkte på vår första clear round förra helgen och han gjorde inte en enda dum grej!Jag har visserligen börjat använda ett par snälla sporrar då ja hoppar så att han ska bli lite känsligare i sdorna, jag var jätte emot att använda sporrar på honom först men sedan visade det sig att det gick jätte bra, han har inte stannat så sen jag började använda dem!Men man får ju vara noga med att bara använda dem när det behövs och tänka på att det är en förlängd skänkel!Testa lite lugnt och se om det funkar!
Mvh Sofie

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama