Unghästträning... Hur gör ni?

Ofeigur1979

Trådstartare
Jag har en treårig valack som blir fyra i sommar. Jag har kommit till markträning med longering och promenader med start och stopp vid hand. Flytta sidor åt båda håll och ryggning vid hand.
Hur gör ni och vid vilka åldrar? När börjar ni sitta på hästen och hur gör ni då?
Kul att höra hur ni gör och få lite tips är aldrig fel.:laugh:

Sv: Unghästträning... Hur gör ni?

När hästen är 3½ (hösten då de är 3) brukar jag rida in dem. Longering, sadelvänjning flytta bak+fram del och andra enkla gurnd övningar från marken. Även springa vid sidan. Sitter upp och lär in:start stopp, styrning, flytta fram+bakdel, förberedelse för tölt/töltsättning (ej krav på takt eller form) hästen ska söka sig fram och ned. Jag rider ut mycket. Gör allt detta på ca 8-10 veckor.

När hästen är 4 (den ska ha haft ca 2månaders vila) börjar jag separera gångarterna mer och börjar "fila" med takten i gångarterna. Mer tölt träning. Sen blir det långvila igen till sommaren.

Viktigat att tänka på är att variera träningen, rida korta men intensiva pass och viktigaste av allt: att hästen bjuder framåt och tycker att träningen är rolig.

Jag har också en 3,5 åring. Hon kan det från marken du skrivit att din kan. Sen har jag suttit på henne och ridit 8 gånger. Hon kan start, stopp och svänga rätt bra. Jag hade inga krav på vilken gångart hon skulle gå i när vi ökade farten.
Nu vilar hon över vintern.

vad har du för sadel till din unghäst? Hur tänker du där? begagnad eller ny? dressyr? islandsadel? bomlös?

Jag har haft en lite äldre wintec sadel på unghästarna. När de kan lite mer så har jag ridit med min sadel (dressyr sadel) för att jag har haft problem med ryggen och vill helst ha min sadel som är anpassad efter mig.

Det finns en tråd på islandshästgnägg som heter våra 08or eller liknande. Där är det ett gäng som har hästar i samma ålder som din som berättar lite om vad de gör med dem och hur det går! Kom dit du också vettja:laugh:.

Jag har också en 08a, Brenna. Hon är insutten, går att styra hjälpligt, förstår de grundläggande hjälperna och rids i de gångarter hon väljer i olika tempon. Hon har lätt för tölt och töltade först mest men nu travar hon gärna.

Fokus ligger just nu på att hon ska gå fram så det är mest uteritter och handhästning som gäller för tillfället.

Jag hade tur för sadeln jag har till min andra islandshäst passar på unghästen.
En Farmland Ponciana.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 170
Senast: CaisaCax
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 814
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 438
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar