Unghästproblem

Sv: Unghästproblem

Det är två helt olika saker att hästen är rädd/osäker och en trotsig häst och trotsåldern växer de ur, de flesta hästar är ju så mellan 3-5 men det varierar lite, mellan raser och individer. Vissa är väldigt okomplicerade och andra sätter sig emot såfort det inte passar.

Har en 5-åring blir 6 i år och jag hoppas att han får lite mindre egna åsikter, men han är ju väldigt hög i rang och bestämd i sig själv, så det tror jag att han kommer att vara så mer el. mindre hela livet.

Min häst jag har nu var också väldigt stressad och spänd i hanteringen, och i ridningen i början när jag hade henne. I hanteringen löste det sig ganska snabbt genom att jag satte tydliga gränser, men med ridningen har det inte löst sig än, men det går framåt.
Hon har tyckt uppsittning är otroligt jobbigt, då har hon spänt sig massor, blivit stressad och sådant. För några veckor sedan bestämde jag mig för att helt enkelt rida in henne från början i princip.
Så jag började vänja henne vid att man kan stå bredvid henne, hoppa, hänga på henne och allt sådant, och nu har hon blivit mycket lugnare vad gäller det. Så jag tror också att det kan vara vettigt att i princip rida in från början igen, sätta grunderna på plats igen.

Jag tror också att det kan gå snabbare om du helt enkelt glömmer bort att du vill kunna tävla om några år, och bara låter det ta den tiden det tar. Jag har lagt alla tävlingsplaner på hyllan tills jag känner att vi är redo för det, och det känns som att sedan jag började tänka så har det gått snabbare framåt.
Man lugnar helt enkelt ner sig och tar den tiden det behövs liksom.

Lycka till!

min unghäst är jätte snäll när man rider men, var svår att ta in från hagen han bockade och sprang iväg. så det var bara att träna att gå i hagen vara jätte tydlig med att visa vad man verkligen ville.
så du kan ju börja att bara gå med hästen i en paddock och få den att stanna när du vill och så,kan någon kanske leda när du rider så att den känner samma trygghet när du rider som när du går med den. efter ett tag kan du kanske rida ensam.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka