A
Austri
I somras köpte jag en islandsvalack född 2003 efter Kofri frá Morastödum. När han kom var han väldigt stressad, nervig och bufflig att hantera, detta är däremot helt borta nu och han är jättemysig i stallet. Men när jag rider (har jobbat uppsuttet i perioder om 3 veckor samt varvat med 3 veckors akademiskt/NH från marken) honom nu är han väldigt… speciell. Är vi inte instängda på en ridplan så drar han iväg ut från denna, skenar och blir helt blockad i huvudet. När han skenar ut blir han också ännu mer stressad och är omöjlig att påverka. Ibland skenar och bockar han ju även i inhägnad men då går han för det mesta (inte alltid) att påverka. Är detta en följd till att han är inriden på fel sätt (ej jag som ridit in honom) eller kan det bero på att han är så lite riden?(Han sattes i ridskola i stort sett direkt efter uppsittningen där han medverkade ett par gånger). De vi köpte honom av påstod att han var mycket mer riden än vad han egentligen var och jag har fått höra i efterhand att folk säger att han är opålitlig och galen. Vad ska jag göra?
Har haft en instruktör att jobba med honom från marken och hon hade aldrig under sina 40 år bland hästar varit med om en häst med ett sådant stenhårt psyke. Tanken är ju att vi ska kunna tävla om något år men hur ska vi kunna åka till en tävlingsplats om han håller på såhär hemma och överhuvudtaget kunna utbilda honom vidare samt rida ut och mysa osv?
Han lär sig snabbt och själva utbildningen är inget problem, det är ju hans dumheter som ställer till det. Men jag vill i framtiden kunna rida ut och tävla utan att han skenar, bockar och försöker kasta av mig. Har någon varit med om något liknande hos en ung islandshäst, vad ska jag göra åt det?
Tacksam för så många svar som möjligt!
Har haft en instruktör att jobba med honom från marken och hon hade aldrig under sina 40 år bland hästar varit med om en häst med ett sådant stenhårt psyke. Tanken är ju att vi ska kunna tävla om något år men hur ska vi kunna åka till en tävlingsplats om han håller på såhär hemma och överhuvudtaget kunna utbilda honom vidare samt rida ut och mysa osv?
Han lär sig snabbt och själva utbildningen är inget problem, det är ju hans dumheter som ställer till det. Men jag vill i framtiden kunna rida ut och tävla utan att han skenar, bockar och försöker kasta av mig. Har någon varit med om något liknande hos en ung islandshäst, vad ska jag göra åt det?
Tacksam för så många svar som möjligt!