Unghästproblem

A

Austri

I somras köpte jag en islandsvalack född 2003 efter Kofri frá Morastödum. När han kom var han väldigt stressad, nervig och bufflig att hantera, detta är däremot helt borta nu och han är jättemysig i stallet. Men när jag rider (har jobbat uppsuttet i perioder om 3 veckor samt varvat med 3 veckors akademiskt/NH från marken) honom nu är han väldigt… speciell. Är vi inte instängda på en ridplan så drar han iväg ut från denna, skenar och blir helt blockad i huvudet. När han skenar ut blir han också ännu mer stressad och är omöjlig att påverka. Ibland skenar och bockar han ju även i inhägnad men då går han för det mesta (inte alltid) att påverka. Är detta en följd till att han är inriden på fel sätt (ej jag som ridit in honom) eller kan det bero på att han är så lite riden?(Han sattes i ridskola i stort sett direkt efter uppsittningen där han medverkade ett par gånger). De vi köpte honom av påstod att han var mycket mer riden än vad han egentligen var och jag har fått höra i efterhand att folk säger att han är opålitlig och galen. Vad ska jag göra?
Har haft en instruktör att jobba med honom från marken och hon hade aldrig under sina 40 år bland hästar varit med om en häst med ett sådant stenhårt psyke. Tanken är ju att vi ska kunna tävla om något år men hur ska vi kunna åka till en tävlingsplats om han håller på såhär hemma och överhuvudtaget kunna utbilda honom vidare samt rida ut och mysa osv?
Han lär sig snabbt och själva utbildningen är inget problem, det är ju hans dumheter som ställer till det. Men jag vill i framtiden kunna rida ut och tävla utan att han skenar, bockar och försöker kasta av mig. Har någon varit med om något liknande hos en ung islandshäst, vad ska jag göra åt det?

Tacksam för så många svar som möjligt!:)

Sv: Unghästproblem

Kan också tillägga att han blir ännu mer stressad/blockerad om man blir arg på honom (använder spö eller bara ryter).

Först och främst så ska man veta att 6 år är en oerhört jobbig ålder på hästen, trots ålder skulle jag vilja påstå men hur den ser ut är olika från fall till fall.

Jag har också en 6- åring, han tar aldrig strid för något även om han ofta ifrågasätter vissa saker. Men när man vänligt men bestämt förklarar för honom att nu ska vi göra så här, då gör han det som man ber om.

Jag tror du har en kombination av trots samt taskig inridning, det låter som han visar klara tecken på frustration och antagligen för att han inte alls begriper vad du begär av honom.

Mitt råd är alltså att backa ända ner till nybörjarnivå, ta reda på vad hästen kan och vad den behöver lära sig. I princip som en ny inridning.

Först och främst så ska man veta att 6 år är en oerhört jobbig ålder på hästen, trots ålder skulle jag vilja påstå men hur den ser ut är olika från fall till fall.

Detta kan jag skriva under på:)

Jorunn har varit en riktig ragata detta år, med utvecklad humör och egna åsikter.

Men det gäller att ALDRIG ge sig ger man sig en gång för man har bråttom så får man 1000 ggr värre nästa gång man rider.

Först och främst skulle jag vilja kolla igenom hästen varför han bockar och skenar iväg.

Hur har hanblivit inriden förr? att "slå" en stresad häst med spöet är ingen ide blir enbart värre.

Jag hade bara hängt med i skenandet böjt halsen med ena tygeln fått han att stanna och där står man tills han andas normalt och lugnat ner sig kan ta 10 minuter men även 2 timmar) man är HELT passiv. Ju mer man brusar upp dessto mer utsundrar du till hästen att nått faktiskt ÄR farligt och bör springas ifrån!

Är du lugn sprider du det vidare till hästen!

När han lugnat ner sig DÅ gör man ett nytt försök att komma fram i skritt.

Han förväntar sig förmodligen spö nått springer han ju ifrån svårt att säga vad eftersom du inte ridit in han kanske du vet??

Det man vill uppnå är att hästen inser att inget farligt kommer att hända och att det faktsikt är jobbigt att skena runt ist för att lyda dig och skritta lugn fram!

Jag skulle även jobba oerhört mkt på NH från marken leka lekar bygga upp förtroendet.

Med en sån häst skulle jag nog inte dela upp träningen i olika perioder.Utan longera först eller tömköra o sen rida,men göra lika varje gång..Och träna grunderna noga noga...

Spelar det någon roll om det är andra hästar med i paddocken? Blir han lugnare, mer stressad? Ibland kan en äldre häst vara ett stöd för en yngre genom sin blotta närvaro.

Det är svårt att rätta till något som blivit fel från början, särskilt om hästen är lite "speciell". Konsekvens och tålamod är underbara ledord som jag inte alltid orkar leva upp till själv.

Du skriver att ni tränat NH, har ni tränat in specifika kommandon för olika saker? Hur fungerar det att använda de kommandona när du rider? Lyssnar han eller går emot eller beter sig som om han inte förstår alls?

Som någon sa istället för att varva 3 veckor i taget försök göra en mer daglig rutin, eller en 3 dagars intervall, NH-ridning-vila. Vet du vad som oftast utlöser hans bråk? Är det när du ställer krav, när något prasslar i en buske eller är det helt oprovocerat? Har det sedan du fick honom blivit bättre, eller värre?

Och bara för att det måste sägas, är ni säkra på att han inte har ont någonstans?

Ååå vad irriterand, här har jag skrivit värdens längsta svar å så försvinner allt bara, tyyypiskt :grin:... Aja, here we go.

Alltså, hur är han vid uteritter tillsammans med andra hästar? Blir han lugnare av att en annan är med? Hur ofta rider du för tränare? En bra sådan är guld värd. Daglig aktivering tror jag är det bästa i ditt fall, fast med ganska korta pass och sluta när det går som bäst. One rain stop är bra att ha till hands när han bara drar iväg. Sedan bara stå still och bara slappna av. Fokus på att bara ta det lugnt och inte hetsa med nånting, aldrig bli arg och ge eftergift såfort han svarar på dina signaler och då bara ösa på med berömmet.

Jag förutsätter dock att du redan kollat upp han hälsa. Han har inga problem i tex. tänderna el. ryggen? Är han röntgad eller bara vanlig besiktning? Allt ok?

Det är nästan omöjligt att så här utan att träffa hästan ha en bestämd uppfattning om läget.
Men om jag ska tolka det du skriver verkar det som om han blir stressad när det sätts krav på honom. Det kan vara så att de som tränat/ridit in har varit hårda och med kraft försökt att få honom att göra som de säger. Det gör att han förväntar sig "hårda" tag när han ska göra något och han inte är säker på hur han ska göra. Att använda sig av sådana metoder tar ofta död på nyfikenheten och viljan att lära sig något nytt. Det resulterar också ofta att de stänger av och försöker fly från problemet genom att springa iväg.

Om det är på det viset skulle jag jobba bestämt men vänligt och lugnt med honom. Visa att det inte händer något negativt när det ställs krav på honom. Att aldrig bli arg och straffande utan vara lugn och vänlig oavsett vad som händer.

Men som sagt det är bara en teori men jag har sett hästar som inte litar på människor därför att människor inte alltid varit snälla mot dem.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Okej okej, tack så mycket för alla tips! Vi har ju en tränare som kommer ca 4 dagar i rad, 1 gång i månaden som jobbar lite akademiskt. Vi har backat tillbaka helt till början sedan ca 2 månader tillbaka och jobbar med halt, ryggning samt att han ska följa tygel och vikt nu. Det verkar inte som att han är speciellt brydd om det är någon annan häst på ridplanen, han har skenat iväg även om den andra hästen varit kvar på planen. Nu har jag däremot bytt till ett tredelat bett som verkar fungera mycket bättre än det förra vi hade, har däremot bara ridit i inhägnad sedan dess. I somras red vi ut tillsammans med en annan häst vilket fungerade ganska bra, han drog ut på lite ängar och sånt men det gjorde även våran andra häst förut (men är nu helt underbar).
Vissa dagar funkar det jättebra och han förstår precis vad jag menar (speciellt efter det att vi gått tillbaka till grunderna). Han kanske har varit frustrerad förut eftersom jag förmodligen krävde för mycket av honom, började jobba i perioder först när vi gick tillbaka till grunden och han kanske måste jobbas i andra mönster som vissa säger. Han är kanske bara extremt trotsig ! Har ju jobbat NH och från marken och då lyssnar han jättebra, men när han drar iväg så bryr han sig inte om mig. Det är ju inte alltid han ”exploderar” och då går han att stoppa, det är svårt att förklara men vi ska börja rida för en ny/en till instruktör nu till våren och se hur det går. Jag ska försöka bromsa och lugna så gått det går när han skenar sådär, har även fått tips om att sjunga så att man forsätter andas djupt vilket ska lugna hästen. Hans hälsa är det inget fel på, han är lite överrörlig men det ska inte orsaka sådana här saker, vi har inte kollat honom i munnen men de förra ägarna hade gjort det och han maler ju fortfarande maten, men jag ska ändå be en veterinär att kolla hans tänder nästa gång någon sådan kommer till stallet och han är inte röntgad men är inte heller öm på något sätt. Våran nuvarande instruktör har ju sagt att han har stenhårt psyke så förmodligen är han less att gå på ridplan och vill ut istället, vi har inte ridit ut på otroligt länge så det kanske är bäst att ta chansen och rida ut och se vad som händer, i somras gick det ju bra!

Har fixat så att våran instruktör kommer i hela 6 dagar nu till helgen och då ska vi sätta oss och resonera om vad som behöver göras så vi får se vad hon säger! :)

Kan också tillägga att han under tiden på ridskolan han kasta av 4 stycken som jag har pratat med när han har bockat och skenat samt att några hoppat av för att han börjat stegra. Våran instruktör sa också att framförallt stegringarna kan komma tillbaka under hela livet eftersom han lärde sig att man slipper då. Kanske har han börjat med dessa dumheter istället för att stegra när han insåg att jag inte gav upp när han stegrade (han stod nog mer på bakbenen än frambenen första gången jag red honom hemma). Bytte ju sadel för ca 4 veckor sedan då hans gamla låg uselt på honom och har inte ridit mycket med den sadeln med tanke på 3veckor-intervallerna, men det går definitivt bättre den här perioden än vad det gjorde sist jag red honom även om han fortfarande skenar och har sig. Men nu blir det kontinuerlig ridning och jag får höra vad våran instruktör säger, hoppas tiden går fort så att han får mogna och bli lite äldre så blir det nog mycket lättare :)

Min ena häst var också ganska ostabil i psyket när han var yngre. Han kunde skena för minsta lilla. Det som hjälpte mig var rutiner och åter rutiner. Jag höll igång honom hela tiden med max 2-3 vilodagar i sträck. Då longerade/löslongerade/tömkörde en dag, red en dag och vilade en dag...precis som flera andra skrivit. Om han hade vilat längre än 2 dagar, longerade jag honom alltid innan jag red. Sedan så började jag varje ridpass på banan, red där tills jag kände att han verkade stabil (kände av dagsformen), sedan red jag ut om det kändes bra. Då red jag en bestämd runda som inte var alltför lång och utan allt för mycket "otäckheter". Nuförtiden brukar jag allt som oftast sitta upp på ridbanan och på det sättet får inte banan en negativ laddning eftersom hästen inte vet om vi ska rida ut eller vara där.

Jag vet inte om du är rädd för att träna din häst för hårt eftersom du ger den så långa viloperioder. Själv tycker jag att hästarna blir bättre i psyket av att jobba lite mer jämnt men att man inte kräver för mycket eller tränar för långa pass. När jag tränade min häst så här var han 5 år och red jag så var det i ca 40 minuter och longerade i ca 20 minuter. Vi har kanske varit lite väl försiktiga men det krävde hans psyke, idag är han en underbar häst som kanske får tävla för tredje gången i sommar 10 år gammal.

Vargtänder? Sned i kroppen, bäckenet? Kan vara vad som helst. Hästar som är hårda i psyket behöver arbeta rejält och sysselsättas mentalt.

Hmmm...6 år...ja trotsålder kan det vara, min häxa är en häxa nu...urk!
Jag har inte finkammat tråden men det känns som han inte förstår vad du vill, han stessar upp sig för att han vet att det blir för jobbigt med alla intryck.

Ta det från början och känn dig fram, i vilket moment visar han att "nää vill inte...flyyy" Vid sadling, eller när du ta på dig hjälmen, uppsittandet, tygeltag...

Lycka till...och kämpa på.

Tack woossan för tipsen! :) Jag ska absolut ta till mig det du skrev då det verkar väldigt vettigt och det känns bra att höra att din häst är så pass stabil nu. Återkommer nog inte mer på den här tråden då jag känner mig väldigt nöjd, men tack för alla tips och råd. Jag kan också säga att han i tre dagar nu (har ridit ca 30-35min varje dag) har varit väldigt lugn och positiv att jobba med och förhoppningsvis håller det i sig. Det jag framförallt har tänkt på är korta men intensiva ridpass samt hur jag själv agerar och vägleder. Nu har vi hjälp av instruktör ett par dagar framöver och vi ska planera vårens arbete. Om några år ses vi kanske på tävlingsbanan - vi ska försöka skynda långsamt! :) (Tills vidare får jag tävla våran andra fantastiska pärla!)

Kolla absolut tänderna och gärna en spattröntgen också. Har haft hästar med tandproblem som har exploderat och dragit när man tagit/hållit tygeln i ett fast grepp och väntat på eftergift tex. Har även haft ett sto som exploderade i alla möjliga situationer men även varit lugn och fin däremellan, hon hade en låsning i ryggen.
Så uteslut att det gör ont någonstans (vilket ofta är orsaken till knäppt beteénde...) jobba sen från grunden i lugn och ro.

Lycka till!

Låter som en liten Örn, ett tips ta hjälp av S.H hon är fantastisk i alla lägen.

Asså, kan inte trotsåldern vara över då tycker man (jag). Andra raser är ju färdigvuxna då, hur sega ska issisar vara på att växa upp egentligen. Aaaarrr... Vill inte tänka mig att detta år ska bli ÄNNU ett trotsår.

Blubb... blubb... blubb..........................

Mitt enda tips som jag inte vet om någon annan sagt är att du kanske ska ändra ridstil. Byta vanor, hjälper, lära in helt och hållet nya grejer.

En bekant till mig hade en häst som bara drog. I stallet kunde han bara slita sig och dra iväg. Helt crazy och väldigt speciellt. Denne är en grymt snabb passhäst. På island insåg man hans kapacitet så han var hos VÄLDIGT många mästare som försökte få han bra. Men han var bara galen. Så min bekanta köpte han och fick han tillslut att bli bra. Även att han kan bli galen o dra ibland. Men hon gjorde... mest ingenting. Hon bara noncharlerade och bad hästen på nytt. Använde viskande hjälper och så vidare.

/Melina

Fast sånt beteende kan ju komma när som helst.
Jag har en -03:a och har aldrig någonsin upplevt honom som trotsig eller dum, har haft honom sen han var 3. Se över hästens utbildning, kolla att den inte har skador o.s.v.
Det kanske är så att han helt enkelt inte förstår vad du vill och då blir osäker/rädd ? Jag har ett sto som blir 10 nu iår, hon drar när hon blir rädd eller osäker på vad ryttaren vill ..

Börja om helt från början med ridningen, det fick jag göra på mitt sto.
Börja med longering, kräv ingenting mer än att han ska vara lugn och avslappnad i din närvaro o.s.v.
sen börja rida uppsuttet utan krav, bara rida runtrunt - få honom att svänga utan spänningar, stanna utan spänningar o.s.v.

Det tar tid att få en "galen" häst lugn, det tog 4-5 månader innan jag ens tänkte tanken på att rida mitt sto utanför ridbanan. Sen tog det ytterligare 1-2 månader innan jag tänkte på att rida ut på henne. Man får inte stressa en sådan häst utan ta allting lugnt och försiktigt från början.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka