Unghästklasserna!?

Cyllene

Trådstartare
Hur brukar det fungera på era tävlingar? Jag blir så less...

Nu har jag varit efteranmäld på två tävlingar på raken - dvs ridit först i unghästklassen.

Jag rider då fram så att jag känner mig klar när jag beräknar att hästarna i avd A är färdiga, inklusive prisutdelning osv.

Döm då om min förvåning när de efter prisutdelningen säger Vi tar 20 min paus nu och lämnar banan öppen för unghästryttarna. Ingen ville gå banan. Vi tre som skulle rida först var klara!

Idag var jag och tävlade igen. För att undvika detta frågade jag i sekretariatet hur de skulle göra. Det visste de inte!! Sen händer samma sak igen. Dock inte 20 minuter men 10 minuer...

Min fråga är då - måste arrangören låta unghästryttarna (oss) gå banan mitt i klassen? :confused:

Inte går väl ponnyryttarna banan mellan kategorierna???

Sen gjorde de idag en rätt snyg grej... :smirk: Det var en A 1:a (vet inte vad det heter nu - rider unghäst - behöver inte kunna) men ca 60 starter. 27 st felfria till omhoppning. Efter grundomgången lät de oss unghästar hoppa!! Visserligen jättebra för mig som har en unghäst, men hur kul var det för kompisen som red som nummer två avd A och nollade?

Jag undrar alltså vad det finns för regler!! Domaren? :smirk: Ingen vill ju låta hästarna vänta onödigt länge - och framförallt inte unghästarna som på de första tävlingarna har full sjå med att bara finnas till i kaoset!

Om det nu är så att arrangören får välja fritt hur de gör, så skulle ja önska att det stod i proposition eller meddelande till ryttare hur de tänkt att göra!

/C

Kan bara svara på en av dina frågor - ja, ponnyryttare går banan mellan kategorierna. Det har i alla fall jag gjort vid ett flertal tillfällen.

Okej, det kanske är jag som är gammal. Det gjorde man aldrig på min tid! Man fick snällt pallra sig dit i tid och gå banan innan klassens början. :D

ida på lokala hopptävlingen hoppade ungponnyerna direkt efter sista start av avd. A. och hade prisutdelning samtidigt som avd. A

Hm, jo ponnyer får gå banan mellan kategorierna med däremot inte mellan avd B och A (vad jag varit med om iaf)

Bra att du skrev, ska också tänka på att fråga i framtiden då min ska gå lokalt :)
för 20 min är ju nästan hela den tiden man rider fram på (bortsett från framskrittning)

Det är vanligast här att unghästryttarna får gå banan direkt efter avd A och det är snällt mot dem tycker jag, för då behöver inte unghästarna vara på plats flera timmar i förväg (här i Stockholmstrakten är det alltid gigantiska startfält) Men oftast går ryttarna samtidigt som prisutdelningen är, alltså ingen extra paus.
Förra helgen var jag på en A1:ahoppning och då hoppade unghästarna direkt efter avd A och sen byggdes banan om för omhoppning och det är ju klokast, annars måste banpersonalen bygga om två gånger, ju!

Eftersom avdelning B är en egen klass så känns det rimligt med bangång innan den klassen börjar tycker jag.
Här brukar man oftast få smyga sig in och gå banan medan avdelning A har prisutdelning.

Själv är jag ganska glad att man kan få gå banan då, i synnerhet när avdelning A tar flera timmar. Då är det skönt att slippa vara på plats så tidigt :). Men jag håller med om att det är hemskt irriterande när man inte får veta en starttid för avdelning B, det är inte lätt att rida fram då...

Om man inte sekretariatet kan svara på hur det kommer bli, bangång efter avd A eller ej, då tycker man nog att de kunde ta reda på det... :smirk:

Nej det finns inga regler om att man SKA gå banaam mellan avdelningarna, dock vid mycketaarter så brukar banann öppnas dö unghäst ryttarna slipper vara där tre timmar tidigare för att bara gå banan, personligen brukar jag ge 5 minuter för annars blir det ett jäkla liv om nu någon skulle vilja gå banan och inte får det.

Är det många i avd B så kan man ta prisutdelning mellan avdelningarna och då är även banan öppen för avd B att gå, men ar det bara ett få tal i avd B så får prisutdelningen vänta till alla avdelningarna är klara.

Ang ponnykategorier så är det vanligaste hos oss att ryttarna får gå banan före B och sen före D vid "normala" tävlingar eftersom startfältet alltid är så stort.

Igår tävlade jag men min ungponny och man rider samma klass men i två avdelningar. Efter att alla i avd A ridit så var det dags för avd B, utan paus. Tycker att det verkar konstigt med en paus mitt i en klass. Och på vår klubb gå man banan innan klassen, inte mitt i, mellan kategorierna.

Men en sak som är lite bakvänd är att man får lov att gå banan mellan kategorierna om man vill, mitt under prisutdelningen. Typ alla som höll sig på spåret höll på att bli nermejade under ärevarvet och det var vissa som inte ens flyttade på sig. Smått irriterad blir man när man måste tvärstanna för en lite nervös unge mitt under ärevarvet.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har en liten fråga ang kval. Förra året red jag en felfri ritt i 120cm, Dock avd B eftersom hästen då var sex år. Vi har tagit...
Svar
11
· Visningar
3 063
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Fannih
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama