unghästfasoner

B

blackan

Hjälp, jag har en 2-åring som börjat att stegra, när man ska leda in och ut. Hur får man bort såna fasoner ? i övrigt är hon mycket social, och jättesnäll.:(:(

Sv: unghästfasoner

Hon är en tonåring, hon testar dina gränser. När hon reser sig ska du backa henne snabbt. Du måste ta ledarrollen.

Gå ut och gå med henne bakom dig. Stanna och gå bakåt så att hon får rygga. Hon ska inte gå på dig! Lär henne att du kräver att hon ska gå undan för dig.I alla situationer ska du gå först tex genom en dörr.

Hon ser inte dig som sin ledare.

Har hon kompisar i hagen så hon får busa av sig? För det är viktigt för unghästar.
Lycka till :banana:

Trotsåldern, en mycket hemsk period:angel::p

Men när min unghäst stegrade sig så rapp med spöt och och sen var det slut diskuterat...det gick 1 vecka sen var det beetendet borta.

Många tycker det är fel att använda spö men jag tycker det är 5 miljoner ggr bättre en och rycka och slita i grimskaftet vilket många gör:smirk:

Och det har funkar mycket bra med spö på hästar som måste "fatta" vem som bestämmer.

Haha, ojjj vilken testperiod min tjej hade i "puberteten" :D Var konsekvent! Det där ger med sig, men gränserna måste ju testas lite.

Jag kan direkt säga att jag skulle aldrig ha en häst som har för vana att stegra bakom mig. Det kan bli livsfarligt.

Har varit med om samma sak... Bli ordentligt arg! Ett rejält rapp med spöet och stop! Håller man på och skäller på dem då och då och kanske använder spöet lite grann lär den aldrig sluta med dumheterna.:banana:

Håller med här, en unghäst testar i den åldern, och det viktiga är att lugnt och sansat visa att hon ska flytta sig för dig, följa dig och du bestämmer vart ní ska gå, när ni ska gå och hur ni ska gå. Att slå hjälper inte i längden, däremot att backa henne snabbt och bestämt så snart hon gör försök att bråka och sedan bara gå framåt igen som om inget hänt. Låt henne inte går före dig, vifta upp grimskaftet i ansiktet på henne om hon försöker. Träna på att hon ska flytta sig åt sidan och bakåt när du ber henne.

Ta ett kedjegrimskaft över nosen och spö i ena handen.
Det är mycket viktigt att ALDRIG RYCKA I KEDJAN! men dra ordentligt går bra. Då får du ner henne på marken igen.
Kedja på nosen verkar nedåt och bakåt så det är bara en lite kraftigare variant av dom andra svaren.
Spöt brukar man inte behöva men som andra säger: ett rejält rapp är bättre än att smågnabba.
Och TA PÅ HJÄLMEN! en hov i huvudet gör :devil: ont!
Dom små huliganerna brukar lugna sig ganska snart när dom märker att matte blir sur!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama