Unghästbete eller inte?

Ramches

Trådstartare
hej! tänkte bara höra mig för. jag har en 1,5 åring född 2011 och jag överväger lite att skicka han på hingst bete...
han går i en flock med en 3 åring valack, en gamal gubbe på 21 och en 8 årig shettis valack.
han och shettisen leker som dårar. och hingsten har endast knapt 1 kula och är hur väluppfostrad och snäll som helst och är i extremt låg rang...

jag känner lite att jag inte vill skicka iväg han för risk att han 1: ska ändras och 2: risken för skador.

då det känns som han får utlopp för det som han skulle kunna få "i det fria"

vad tycker ni??
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag skulle inte bry mig om unghästbete så länge det finns en liten flock att gå med och att de är relativt nära åldersmässigt. (Så att de kan ha det lite kul) Det kan som sagt lätt bli skador och de kan absolut förändras. Jag skulle endast skicka iväg på unghästbete om jag kunde åka dit var/varannan dag. (Kolla skador, umgås, träna etc).
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag har väldigt positiva erfarenheter från unghästbete/hingstbete. Vi hade omkring 30 unghingstar på bete varje år och inte en enda skada (mer små skrapsår och att vi tyvärr fick kvarka ett år). Hästarna tittades till två gånger om dagen och då tittade vi verkligen igenom varje häst och tvättade rent eventuella blessyrer.

Det jag tycker är positivt med hingstbete är att det är väldigt fostrande. Jag tror dock att din lilla flock är ett välfungerande alternativ. Värre är det om man annars inte har möjlighet att låga sin unghäst gå i någon form av flock. Så känner du dig osäker, så låt bli. Du har ju ett fungerande alternativ.
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag kommer skicka iväg min 11:a på stobete om jag hittar ett bra ställe. Det är för mig sista året hon "kan" vara borta så länge utan att störa utbildningsplanen och dessutom så har de ett otroligt utbyte av att gå i stor flock.
 
Sv: Unghästbete eller inte?

När jag hade unghäst "hingst" hade jag iväg honom på hingstbete både som ett åring och tvååring. Då gick han på stora arealer med fem andra hingstar i samma ålder. Dom gick från mitten på maj till september tillsammans. Jag tyckte bara det var positivt.
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag ser bara positiva saker med hingstbete och unghäst flockar överhuvudtaget. Det är väldigt fostrande och framför allt stärkande! Finns forskning som visar på att hästen i längden blir hållbarare om de byggs upp som unga (får gå på stora ytor med varierande terräng och gärna i flock med andra unghästar då de leker och rör sig mer).

Har själv jobbat på större anläggning där det finns bland annat en hingstflock med ca 15 individer. Vad jag upplevt är att den flocken är generellt "frisk" och skadefri. Har nog hittills bara varit med om att en hingst blivit skadad, -men den skadan berodde inte på de andra hästarna utan den hade kommit i vilken hage han än hade gått i..
Förändras tror jag inte hästen gör speciellt mycket, förutom fysiskt. Rent mentalt kan det bli så att han blir mer stimulerad, uppfostrad och kanske mer respektfull mot andra.

Jag ser bara positiva saker med att ha unghästar i större flockar och på stora ytor. Börjar man leta bland vetenskapliga artiklar och studier så kommer det mest positiva resultat av att ha dem i flock och på större ytor.
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag kan tillägga att dom resterande månaderna när han va hemma så gick han med en äldre valack som var en pefekt lekkamrat och uppfostrare :).
 
Sv: Unghästbete eller inte?

okej tack så mycket :) har bestämt mig att kastrera honom nu och han har bara en kula så jag skulle vilja kastrera då han har börja bli väldigt hingstig och jag börjar tycka det är lite läskigt när han stegrar och slåss och galopperar runt en och håller på...
 
Sv: Unghästbete eller inte?

Jag skulle rekommendera en helt vanlig sund flock för betesperioden. Om han får stimulans och trivs bra med det befintliga gänget är det ju toppen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 849
Islandshäst Hej! Många kanske känner igen oss från forum och framförallt bloggvärlden? Josefine heter jag och har tidigare funnits på...
Svar
14
· Visningar
2 561
Senast: moli
·
Träning Har som sällskap och för körning skaffat en shettis till mitt 3 åriga halvblod. 3 åringen är mycket snäll men han är ju förvisso en...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Opartisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp